Een trendwatcher en een reclamegoeroe die een boekje schrijven over het managen van een startend bedrijf, dat moet wel goed zijn. Dachten we…
Nathalie Bekx schijnt in België heel bekend te zijn als trendwatcher en Rob Benjamens is dat in Nederland zeker als oprichter van het reclamebureau Benjamens, Van Doorn en Partners (later onderdeel van EuroRSCG). “In feite een unieke combinatie”, zegt Benjamens er zelf over. “Veel Belgen zijn al in de ban van de kip gekomen.”
Welnu, wij verwachten niet dat Nederlanders hun eerste plek in de top 10 van managementboeken gaan inruimen voor Chickentales. Het is namelijk niets meer en niets minder dan een niemendalletje. Waarin de beide auteurs met elkaar mailen. Zij als mede-baas van het pr-bureau Chickentales, hij als de wijze, oude man die op de achtergrond adviseert, niet omwille van de poen, maar omwille van de vriendschap.
De pest is: ‘Marie Batterie’ en ‘Wim Dehaene’, zoals de auteurs heel flauw heten, schoppen het niet veel verder dan een ongelooflijke verzameling open deuren. En om nu te zeggen dat ze de lezer ook maar één keer verrassen met een originele gedachte of zelfs maar met een mooie zín: nee. De enige echte pré die wij konden verzinnen, is de omvang. Die 94 pagina’s heb je in twee toiletbezoeken van voor naar achter gelezen.
Dat Benjamens een reclameachtergrond heeft, zou overigens nog voor énig verkoopsucces kunnen zorgen. Op de achterflap prijken dynamische foto’s van de auteurs, in haar geval eentje van 20 kilo geleden…
Chickentales
Nathalie Bekx en Rob Benjamens
€ 14,95