Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Charismatische (mis)leiders

Een nieuwe ceo met inspirerende en overtuigende verhalen maakt iedereen enthousiast. Maar zo'n charismatische leider zet analisten op het verkeerde been, toont onderzoek aan.

De onderzoekers van de INFORMS (Institute for Operations Research and management Sciences) constateren dat een charismatische ceo een leider is die niet zozeer concrete doelstellingen geeft maar een kleurrijk en algemeen overtuigende visie neerzet. Daarmee verleidt dit type ceo financieel analisten van grote vermogensbeheerders tot een positiever oordeel. Alsof de analisten een beetje verliefd worden op de nieuwe man. Misschien wel het beste voorbeeld is de Amerikaanse president Obama. Met zijn charismatische optredens wist hij de meest begeerde man ter wereld te worden.

Koers
De onderzoekers richtten zich op nieuw aangetreden ceo's. Hoewel het effect van het charisma op de beurskoers moeilijk is aan te tonen, komen ze tot een (voor statistici) belangwekkende constatering: één standaard deviatie toename in charismatisch taalgebruik, vertaalt zich in een tiende punt hogere waardering. Dat vertaalt zich ca. 0,2 tot 0,3 procent hogere koersen. Ook worden analisten minder kritisch bij de beschouwing en het doorrekenen van de strategie wanneer deze in een charismatisch pakket wordt opgediend.

Waarschuwing
De onderzoekers waarschuwen voor het misleidend charisma en de slechte investeringsbeslissingen die hiervan het gevolg kunnen zijn. De aanbevelingen van analisten zijn voor de meeste investeerders belangrijk. Het is natuurlijk de moreel juiste stelling die de onderzoekers uit Hanover betrekken.

Charisma loont
Andersom is charisma een belangrijk pré. Zeker wanneer een onderneming moet (her)financieren. Als een ceo door de presentatie van zijn plannen emotioneel te laden zijn kansen op gunstige kredietvoorwaarden vergroot, is dat alleen maar goed.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kalverliefde
Toch vond Jim Collins in zijn onderzoek voor zijn fameuze managementbijbels ‘Good to great' en ‘Build to last' geen positief verband tussen ‘charisma van het leiderschap' en de kwaliteit van een ceo. Eerder was er sprake van een negatieve relatie op de lange termijn. De kalverliefde van de analisten kan dus positief zijn, maar levert maar een beperkt ‘window of opportunity'.

hrm