Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) adviseert bedrijven niet meer over hoe ze juist moeten omgaan met persoonsgevens. Ook burgers kunnen geen klachten meer indienen over de schending van privacy. Het college zegt dat ze door gebrek aan geld prioriteiten moet stellen. Daarom richt het zich voortaan vooral op zijn handhavende taken.
Vorig jaar kreeg het CBP 6.200 vragen, klachten en verzoeken om advies over de toepassing van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Het college zegt niet over de capaciteit te beschikken aan al die aanvragen recht te doen. Mensen kunnen nu met hun klacht alleen nog terecht bij de rechter of Ombudsman.
De taak van het CBP is ervoor te zorgen “dat de normen en waarden in de Wpb zoveel mogelijk autonoom worden nageleefd,” meldt het CBP. Om die naleving te bereiken, moet de pakkans voor overtreders worden vergroot. Daartoe moet er meer aan handhaving worden gedaan en zijn goede juristen nodig die er bij overtreding voor kunnen zorgen dat het college ook zaken wint. Om die taken goed uit te kunnen voeren, is er minder ruimte voor directe hulp aan burgers en instellingen.
Bron: Novum