Het uiteenspatten van de internetzeepbel kostte Emile Stoverinck een flink deel van zijnbelegde vermogen. Maar diezelfde crisis leverde hem ook de ontslagvergoeding op waarmeehij de basis legde voor zijn huidige succes.
Cashen
“Ik werkte bij het Amerikaanse bedrijf Razorfish als merkstrateeg. Het bedrijf kwam na het uiteenspatten van de dotcomzeepbel in 2001 in grote problemen. Om het dreigende faillissement te voorkomen, ging Razorfish flink schrappen in het personeelsbestand. Het
bedrijf is uiteindelijk toch failliet gegaan, maar toen was ik al met een riante vertrekregeling vertrokken. Met dat geld heb ik samen met mijn neef Rik Heijmen reclamebureau OER opgericht. Toen grote reclamebureaus ons zeiden dat niet te doen, maar bij hen te komen
werken, wisten we zeker dat het kans van slagen had. Drie jaar later hebben we het bedrijf verkocht aan de Finse Satama groep. Die deal maakte alle geleden verliezen (zie crashen) meer dan goed. Sindsdien run ik OER, als ondernemer in loondienst bij Satama Amsterdam. ”
Crashen
“Ik was 28 en wilde een huis kopen in Amsterdam. Omdat ik de hypotheek niet alleen kon opbrengen maakte ik gebruik van de zogenaamde ‘vrije schenking’ die ouders een keer onbelast van de belastingdienst aan hun kinderen mogen doen. Ik nam een
beleggingshypotheek en stortte het geld van die vrije schenking op de kapitaalsverzekering die bij de hypotheek hoorde. Bij het afsluiten van die hypotheek was ik zoals iedereen waarschijnlijk heel bewust bezig geweest met het uitkiezen van beleggingsfondsen voor de
verzekering, maar daarna keek ik er niet meer naar om. Toen de internetzeepbel knapte, was ik eigenlijk alweer vergeten waar ik al die jaren in had belegd. Dat bleken heel veel ictfondsen te zijn. In feite was de hele vrije schenking van mijn ouders door het doucheputje
gegaan."
Tip van Stoverinck
“Als je het gevoel hebt een ondernemer te zijn, investeer je geld dan in jezelf en niet in een of ander fonds.
Naam: Emile Stoverinck
Leeftijd: 36
Functie: algemeen directeur reclamebureau OER