Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Carrièrkaart van – Frank Meijer

1991 Fokko Meijer

"Mijn vader had een autobedrijf in Doetinchem, Fokko Meijer, een Rover-dealer. Ik ben met auto's opgegroeid en ik wist al toen ik 12 was dat ik daar iets mee wilde. Niet de techniek, maar de producten. De vraag wat mensen beweegt om een bepaalde auto te kopen. Ik ging naar de IVA in de Driebergen, de school voor de autobranche.

Toen ik in militaire dienst zat werd mijn vader ziek en ben ik het bedrijf ingerold. Het was niet mijn doel om in het familiebedrijf te komen, ik wilde graag verder om me heen kijken. Maar zo ging het nu eenmaal. Tien jaar werkte ik bij Fokko Meijer, toen kwam het dealerschap van Rover tot zijn eind. Voor mij was dat een blessing in disguise. Ik had de mogelijkheid mijn grenzen te verleggen."

2003 Renault

"Eerst kwam ik terecht bij leasemaatschappij WagenPlan. Maar dat was niks voor mij, mijn hart ligt bij het product. Bij lease komen te weinig emoties kijken. Ik wilde naar een automerk, en stapte over naar Renault.

De verkoop van merkproducten is een boeiend spel. Het gaat absoluut niet alleen om de producten zelf, die zijn vaak gelijkwaardig. Het gaat om alles er omheen. Wat dat betreft waren mijn jaren in het familiebedrijf een perfecte leerschool. Bij een kleine dealer in een lokale markt moet je heel scherp zijn op wat de klanten willen. De totale beleving maakt onderdeel uit van het salesproces: het merk, het product, de salesorganisatie en ook de nazorg. Als de problemen van de klanten niet goed genoeg worden afgehandeld, gaan er dingen sluimeren. Op een dag is de klant overgestapt naar een ander merk. Als je vraagt waarom, zegt de klant: ‘Jullie waren te duur'. Maar dat is het niet. We waren alleen vergeten om bepaalde signalen op te pikken.

Van collega's kreeg ik wel eens het verwijt dat ze me nooit zagen. ‘Hier op kantoor kan ik geen auto's verkopen', zei ik dan. Ik was ongeveer de helft van de tijd bij de klanten en de andere helft op kantoor, bezig met de organisatie. Want service is vooral ook een kwestie van organiseren."

2008 Fiat, Turijn

"Toen ik van school kwam heb ik een uitwisselingsprogramma gedaan zodat ik een jaar in Houston, Texas zat. Het was de meest indrukwekkende tijd van mijn leven. Ik kwam uit een Nederlands dorp en daar zat ik ineens in de VS. Op weg naar school kwam ik langs de Nasa.

Altijd heb ik daarna de droom gehad om in het buitenland terecht te komen. Bij Fiat had ik die kans. Eind vorig jaar ben ik benoemd op het hoofdkantoor in Turijn. Ik hou me bezig met de fleetmarkt voor grootzakelijke klanten in heel Europa. Twee dagen van de week zit ik op kantoor, verder reis ik rond. We zijn verhuisd naar Italië. Je zou met zo'n baan misschien ook in Nederland kunnen blijven wonen, maar de Italiaanse collega's zouden dat niet waarderen. Italianen zijn mensenmensen, ze willen je nu en dan zien en aanraken. Ik wilde bovendien zelf graag verhuizen.

Wat ik vaak mis bij mensen is een doel. Waar willen ze over 2,5 jaar, over 10 jaar zijn? Mijn doel is dat ik het goed doe in deze functie en over een jaar of vier een andere positie binnen Fiat krijg. Wie weet in de VS, dat zou mooi zijn."

1972

Geboren in Doetinchem

1991

Fokko Meijer Doetinchem

2001

WagenPlan Almere

2003

Renault Nederland Schiphol

2006

Fiat Group Automobiles Netherlands Lijnden

2008

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Fiat Group Automobiles Turijn (Italië)