Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Camera’s die alles observeren

Innoveren is niet altijd eenvoudig. Eagle Vision lukt het wel. Van glasdeeltjes in bierflesjes tot het meten van de wachtrij bij de servicebalie, Eagle Vision houdt alles in de gaten.


Deel 5 in de serie: Innovatie, van idee tot succesvolle introductie

Op een industrieterrein midden in het Gooi staat het bedrijf Eagle Vision. Een plek waar je niet meteen denkt aan een high tech start-up, die zich normaliter vaak in de buurt van de drie TU-steden (Eindhoven, Delft en Twente) vestigen. De sterkte van het bedrijf zit hem in de automatische verwerking van beelden van (beveiligings)camera’s, oftewel vision. Met camera’s die door henzelf gespecificeerd en getest zijn, worden beelden opgenomen. Vaak worden meerdere camara’s, soms zelfs 16, op een object gericht. De beelden worden aan de hand van zelf ontwikkelde software geanalyseerd.

Veelzijdige toepassingen

De toepassingen van deze meetapparaten zijn veelzijdig: een inspectiesysteem dat meet of er nog glasdeeltjes in flessen (bier) zit voor bijvoorbeeld de kwaliteitscontrole van een bierbrouwer, een meetapparaat om beschadigingen aan de verpakking te meten, maar ook het een apparaat om de buitenkant van bagage te meten voor afhandelingsystemen voor bijvoorbeeld luchthavens.

Naast deze toepassingen voor industriële inspectiesystemen kan de technologie ook worden toegepast voor het meten van ‘people logistics’. De apparaten van Eagle Vision kunnen bijvoorbeeld mensen tellen in een station, de grootte van een wachtrij meten voor bijvoorbeeld een klantenservicebalie of de servicetime meten van een ticketautomaat. Met deze informatie kunnen vliegvelden, stations, ziekenhuizen en banken hun processen optimaliseren. Daarnaast kunnen de apparaten van Eagle Vision de veiligheid vergroten door verdacht gedrag te identificeren. Op het moment dat iemand bijvoorbeeld vandalisme pleegt, gaat er een alarm af.

Miljoen omzet per jaar

Inmiddels is Eagle Vision sinds haar oprichting in 1995 uitgegroeid tot een bedrijf van vijftien man. De oprichter, Arend van de Stadt, heeft na een carrière in de visionwereld (onder andere bij Philips), de stap gezet om de deels zelf ontwikkelde technologie te gaan vermarkten. De omzet van zo’n miljoen per jaar wordt gerealiseerd door verkoop van de complete meetapparaten aan eindgebruikers of van de vision onderdelen aan machinebouwers (OEM). Daarnaast zijn er inkomsten uit patenten (royalties) en enige jaren geleden is er een patent verkocht.

High Tech industrie

Eagle Vision is een goed voorbeeld van de innovativiteit van de High Tech industrie in Nederland. De kennis die Eagle Vision in haar producten gebruikt is gebaseerd op (nieuwe) technologische en wetenschappelijke inzichten. Dat blijkt uit samenwerking met andere hightech bedrijven en universiteiten (UvA), en gezamenlijke researchprojecten met o.a. TNO, Philips, TU Delft en het Nederlands Forensisch Instituut. Veel ontwikkeling wordt gedaan binnen een project voor een opdrachtgever. Maar daarnaast investeert Eagle Vision vooral veel in ‘eigen’ product R&D, bijvoorbeeld door deelname aan gezamenlijke researchprojecten. Dit wordt gefinancierd door de verkoop van de apparaten en door subsidie.

Innovatie vergt een lange adem

Er is in het verleden ook een investeerder (private equity) aangetrokken, om een grote R&D investering te financieren en daarmee een eigen product op de markt te brengen dat in grote volumes verkocht zou moeten worden. Echte innovaties vergen vaak een zeer lange adem, zo ook de ontwikkeling van het eigen product van Eagle Vision. Het kostte toch meer tijd en daardoor geld om het meetapparaat te ontwikkelen. Hoewel Eagle Vision enkele standaardproducten kent, worden die nu nog niet in grote volumes verkocht. Voor investeerders, die ‘natuurlijk’ vooral naar de financiële parameters kijken, is dat meestal lastig. Inmiddels is de investeerder weer uitgekocht.

Heikel dilemma

Dit geeft een zeer belangrijk dilemma voor veel machine- en apparatenbouw start-ups. Aan de ene kant is de technologie nog sterk in ontwikkeling en willen klanten graag klantspecifieke oplossingen. Aan de andere kant is een standaard of modulair product dat in hoge volumes verkocht kan worden de manier om hoge rendementen te halen.

Het grote probleem is wat in het bekende boek van Geoffrey A. Moore Crossing the Chasm wordt genoemd (tevens de titel van het boek). The Chasm is het gat tussen de ‘early adopters’ van een product (de technologie enthousiastelingen) en de ‘early majority’ (die veel pragmatischer is). Juist door die tweede groep te overtuigen, waarvoor een goede marketing gericht op enkele markten cruciaal is, kunnen grote volumes worden gerealiseerd. Daarvoor moet er wel eerst veel geïnvesteerd worden en een duidelijke strategische keuze gemaakt worden (markt, product, technologie) om de investeringen terug te verdienen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Samenwerking cruciaal

Voor een kleiner bedrijf als Eagle Vision is samenwerking daarom ook cruciaal. Met name samenwerking op het gebied van innovatie. Samenwerking kan veel opleveren zoals gedeelte ontwikkelingskosten, kennisuitwisseling en risicospreiding. Echter, samenwerking is een kunst en niet altijd gemakkelijk. De belangen van samenwerkingpartners zoals grote machinebouwers of innovatieve klanten moeten daarbij goed gediend worden. Een hele opgave voor veel start-ups. Met de uitgangspunten van Eagle Vision; een sterke kennisbasis en de vele groeimogelijkheden, zal de weg naar verdere groei wel gevonden worden.

Innovatie is hét middel om te kunnen concurreren in de huidige, global economy. Alleen is innoveren niet altijd eenvoudig. In deze serie laten  consultants van Berenschot goede voorbeelden zien van organisaties die de eindstreep wel hebben gehaald. Met de nadruk op hoe ze dat gedaan hebben.
 

Lees in deze serie ook:

Een must-have als het om innoveren gaat; 'Ga Vreemd!'