“Guys, let me ask you a question. Are you really in control of your company? Do you know exactly what is going on?” Je hebt vragen en je hebt retorische vragen. De Amerikaanse keynote-spreker Verne Harish heeft een duidelijke voorkeur voor de laatste categorie. Hij is vandaag één van de topsprekers op deze YEO Dubai University, een internationale bijeenkomst van ondernemers onder de 45 jaar. In de zaal in Dubai, gevuld met ongeveer honderd jonge ondernemers, valt een ongemakkelijke stilte. En dat is natuurlijk ook de bedoeling. Want Harish, door het zakenblad Fortune gekroond tot ‘Growth Guru’, weet precies waar de zwakke plekken van snelgroeiende bedrijven zitten. Veel ondernemers hebben bijvoorbeeld geen notie van hoe hun zaak er nu écht voor staat. “De cijfers van de boekhouding zijn meestal te laat, dus daar heb je niets aan”, aldus Harish, die veel met Michael Dell werkte. Wat je volgens hem als ondernemer nodig hebt, zijn een paar eenvoudige indicatoren die je het liefst dagelijks, maar toch zeker wekelijks vertellen hoe de vlag erbij hangt. Bijvoorbeeld via een mystery shopper die de gemiddelde wachttijd bij een winkel meet, of via online salesrapporten waarin nauwkeurig alle feedback van klanten wordt vastgelegd. “Het lijkt eenvoudig”, aldus Harish, “maar vanaf het moment dat er binnen een bedrijf verschillende afdelingen ontstaan, komt dit soort informatie zelden nog bij het management terecht.” Om omineus te besluiten: “het besturen van zo’n bedrijf is te vergelijken met het verplaatsen van de stoelen op de Titanic.”
7-sterren hotel
Het enthousiasme bij de deelnemers van de YEO-bijeenkomst in Dubai is groot. Van ’s morgens vroeg tot diep in de nacht praten, borrelen en discussiëren 350 ondernemers uit de hele wereld intensief met elkaar, een week lang. In de verschillende vergaderzalen van het luxueuze Jumeirah Beach Hotel volgen ze tientallen workshops, seminars en plenaire sessies. Op de sprekerslijst een aantal bekende internationale guru’s gespecialiseerd in ondernemerschap en small businees management. Naast de al genoemde Verne Harish (one of the top 10 minds in small business), zijn er in de grote zaal ook optredesn van Darren Bagshaw (de Australische Tony Robbins) en de Amerikaanse Israëlier Ichak Adizes. Vooral de ervaren rot Adizes maakt met zijn verhaal over de levenscyclus van bedrijven erg veel indruk op de aanwezigen. Adizes vergelijkt de verschillende fasen van een bedrijf met het opgroeien van een kind, voor de vele jonge ouders in de zaal een herkenbare metafoor. Net als bij de ontwikkeling van een baby naar volwassenheid kom je in elke fase van de levenscyclus van een bedrijf een aantal voorspelbare problemen tegen. De meeste problemen (capaciteitsgebrek, communicatie, etc) zijn normaal en lossen zich meestal vanzelf weer op. Als ondernemer kun je je maar het beste focussen op de echte problemen als gebrek aan cash, verkeerde mensen in je organisatie of overbodige bureaucratie.
Behalve overvolle dagen heeft de organisatie ook gezorgd voor een afwisselend avondprogramma. Van een woestijnsafari tot een cocktailparty in het wereldberoemde 7-sterren hotel Burj Al Arab, alles is tot in de puntjes geregeld. De Nederlanders zijn flink onder de indruk van wat er op dit moment in Dubai gebeurt. “Als je ziet wat hier gebouwd wordt, dat is werkelijk onvoorstelbaar”, vindt Berthil Dolmans (42). “Ik geloof dat in Dubai gemiddeld vierhonderd bouwkranen staan. Hotels, kantoorgebouwen, shopping malls, kunstmatige eilanden: het spuit hier de grond uit. En dit schijnt nog maar tien procent te zijn van wat er nog in de pijplijn zit.” Dolmans, directeur van vier schoonmaakbedrijven, verenigd in de Dolmans group, is een paar maanden geleden al eens in Dubai geweest. Zijn bedrijf is op dit moment bezig met een pilot project in het nabij gelegen Abu Dabi. “Als dat goed uitpakt, openen we hier een eigen kantoor”, aldus Dolman. “De markt is hier zo gigantisch groot, daar wil ik graag bij zijn.”
Persoonlijke ontwikkeling
De ambitieuze entrepreneurs uit de hele wereld zijn in Dubai ook bij elkaar om zich te laten inspireren en ervaringen uit te wisselen. Daarbij gaat het vooral over groei, zowel op het zakelijke als op het persoonlijke vlak. Want veel ondernemers die met hun bedrijf een volgende stap willen maken, zullen een andere rol moeten aannemen, anders lopen ze vast.
“Dat is voor veel ondernemers een belangrijke fase”, erkent Pieter van Osch (42), directeur van softwarebedrijf ACI, en één van de 15 Nederlandse ondernemers in Dubai. “Ik zit nu zelf in een overgangsperiode waarbij ik afstand moet nemen van de dagelijkse bedrijfsvoering om meer tijd vrij te maken voor strategische vraagstukken. Waar wil ik naar toe, wat wordt de volgende stap, hoe kom ik daar?” Cruciaal is voor Van Osch het om zich heen verzamelen van een goed team. “Ik moet kunnen delegeren, vooral werken áán het bedrijf in plaats van er ín. Maar dat kost me nog steeds veel moeite.”
Het zijn deze vraagstukken die ook tijdens de lokale bijeenkomsten van YEO Nederland regelmatig aan de orde komen, vertellen Pieter Vos (38) en Xander Heijman (38), bestuursleden van het Nederlandse chapter en beiden ook in Dubai neergestreken. “Als ondernemer sta je er toch vaak alleen voor”, weet Heijman, directeur van softwarebedrijf Axoft. “Het is gewoon erg prettig als je ervaringen kunt delen met collega’s die hetzelfde doormaken als jij.” Om het leren te stimuleren en vooral te faciliteren, neemt binnen de YEO het forum een centrale plaats in. In deze besloten bijeenkomst bespreken maximaal tien ondernemers iedere maand uitgebreid een case. Dit verloopt volgens vaste spelregels, waarbij elke deelnemer zoveel mogelijk zijn eigen ervaringen inbrengt, zonder een oordeel uit te spreken over de anderen.
Dit ‘klankborden’ met collega-ondernemers is erg belangrijk. Pieter Vos, zelf directeur/eigenaar van financieel adviesbureau Kop of Munt: “leren en het delen van ervaringen met je collega’s is de essentie van YEO. Daarin onderscheiden we ons ook van de gewone businessclubs. Met alle respect, daar is het toch vaak een kwestie van visitekaartjes uitwisselen.”
YEO Nederland heeft zich volgens Heijman vanaf haar oprichting in 2000 vrij low profile opgesteld. De club heeft inmiddels zo’n zestig leden met ruim drieduizend werknemers en een gezamenlijke omzet van 500 miljoen euro. Dit jaar wil het bestuur graag een sprong maken naar honderd leden. Heijman: “Omvang is geen doel op zich, we zijn zeer selectief met het aannemen van nieuwe leden, maar we kunnen wel wat vers bloed gebruiken. Dat zorgt voor dynamiek en nieuwe impulsen. En dat is alleen maar goed.”
Overtroffen verwachtingen
Dubai is booming, maar voor de meeste Nederlandse ondernemers is business deze dagen even niet de hoofdzaak. Tijdens het afscheidsdiner op de paardenrenbaan van kroonprins Sheik Mohammed Al Maktoum is iedereen het erover eens dat ze een unieke week hebben meegemaakt. “Ik zal eerlijk zijn”, bekent Andre Hagelen (43) van Search & Results. “Toen ik hier kwam dacht ik: lekker er even tussen uit, zwembroekje mee, belastingvrij shoppen, beetje zeilen. Maar het heeft m’n verwachtingen ver overtroffen. Ik heb hier een fantastische week gehad. Allemaal zeer inspirerend. Ik heb hier zeker twee praktische ideeën opgedaan die ik volgende week zo kan toepassen in mijn bedrijf. Als je het zo bekijkt, heb ik die 2500 euro inschrijfgeld al weer dubbel en dwars terugverdiend.”
Netwerk voor doorgroeiers
De Young Entrepreneurs Organization (YEO) is een wereldwijde vereniging voor jonge ondernemers en telt 5500 leden. Het Nederlandse chapter bestaat sinds 2000 en telt inmiddels 60 leden. Om lid te worden mag een ondernemer niet ouder zijn dan 45 jaar en moet zijn bedrijf minimaal een jaaromzet hebben van 1 miljoen euro. Elke maand komen de leden in groepjes van 6 tot 10 personen bij elkaar in een forum. Doelstelling van de YEO is dat ondernemers van elkaar leren door op een intensieve en vertrouwelijke wijze ervaringen uit te wisselen. Meer weten: www.yeo-netherlands.com