Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bush wil Amerikaan aan hoofd van Wereldbank

De Amerikaanse president George Bush wil dat de opvolger van Paul Wolfowitz weer een Amerikaan wordt. Dat heeft het Witte Huis gezegd. Speculaties dat de Britse premier Tony Blair in aanmerking zou komen, zijn daarmee van de baan.

Namen van Amerikaanse kandidaten voor het presidentschap van de Wereldbank die rondcirculeren zijn Robert Zoellick, voormalige handelsgezant van Bush; Robert Kimmitt, tweede man op het ministerie van financiën; voormalig IMF-bestuurder Stanley Fisher; oud-president van de Federal Reserve Paul Volcker; oud-afgevaardigde Jim Leach; senator Richard Lugal; en minister van financiën Henry Paulson.

Wolfowitz, in de problemen gekomen door bevoordeling van zijn vriendin binnen de bank, kondigde vorige week aan dat hij op 30 juni opstapt. De zoektocht naar zijn opvolger wordt geleid door Paulson. Hij polst momenteel de belangrijkste belanghebbenden, daarmee aangevend dat Bush zich de kritiek aantrekt dat hij de benoeming van Wolfowitz destijds tegen de bezwaren van de Europese bondgenoten in heeft doorgedrukt.

Bron: De pers

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.