Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Britten doen bod op Wegener

Britten hebben het voorzien op Nederlandse bedrijven. Het Britse investeringsbedrijf Mecom heeft een bod uitgebracht op dagbladuitgever Koninklijke Wegener. Dit maakten de twee bedrijven dinsdag bekend.

Mecom heeft een bod van 800 miljoen euro gedaan op de aandelen Wegener. Mecom wordt geleid door de Brit David Montgomery, oud-hoofdredacteur van de Britse schandaalbladen Sun en News of the World. Mecom, in Londen aan de beurs genoteerd, belegt met geld van particulieren en institutionele beleggers. De laatste jaren richt het bedrijf zich meer op het Europese vasteland.

Montgomery denkt de rendementen van de overgenomen kranten te kunnen opkrikken tot 20 procent. Hij wil dat behalen door eindredacteuren en vormgevers af te schaffen en journalisten hun eigen berichten persklaar te laten maken. Eerder nam Mecom al kranten en multimediabedrijven over in Noorwegen, Polen en Duitsland. Vorig jaar betaalde Mecom bijna 200 miljoen euro voor het Limburgs Dagblad en De Limburger. Volgens marktkenners was dit 30 miljoen te veel. Dat kan hij alleen terugverdienen door flink te bezuinigen.

Mecom had eerder al voor 159 miljoen euro een kwart van de aandelen Wegener overgenomen van De Telegraaf. Wegener is de grootste uitgever van huis-aan-huisbladen en dagbladen als De Gelderlander, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad. Het bedrijf verkocht onlangs zijn Nederlandse en Britse directmarketingactiviteiten, om zijn schuldenpositie te verlichten.

Bron: het Parool

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.