Werknemers die een bonus ontvangen worden gelukkiger wanneer zij een deel van het geld weggeven, in plaats van het uit te geven aan luxeartikelen. Bedrijven doen er dus goed aan om hun werknemers aan te moedigen hun bonus met anderen te delen. Op die manier creëren zij een zogenoemde pro-sociale werkplaats.
Dit blijkt uit onderzoek van Michael I. Norton, assistent professor aan de Harvard Business School in Boston, en Elizabeth W. Dunn, assistent professor psychologie aan de University of British Columbia in Vancouver. Het onderzoek bestaat uit drie delen, met om te beginnen een enquête onder meer dan 600 Amerikanen. Daaruit blijkt dat mensen gelukkiger zijn naarmate zij meer geld uitgeven aan geschenken en donaties.
In de tweede plaats een experiment met werknemers van een bedrijf uit Boston, die hun geluksgevoel vóór en na het ontvangen van een bonus opgaven. Daarbij blijkt dat alleen het gedeelte van de bonus dat men aan anderen weggeeft zorgt voor een verhoogd geluksgevoel. In het derde experiment kregen 46 vrijwilligers een bedrag van 5 of 20 dollar. De helft van de groep moest dit aan zichzelf besteden, de andere helft aan anderen. De helft die het geld aan anderen besteedde was na het experiment gelukkiger, ongeacht de grootte van het bedrag.
Bron: Harvard Business Review via MD Weekly