Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Bond wint zieltjes met staking’

Vakbonden gebruiken stakingen om zich te profileren. Dat zegt Wijnand Zondag, hoogleraars arbeidsrecht verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) in Trouw.

Werknemers legden in 2005 twee keer zo vaak het werk neer als het jaar ervoor. “Staken is een kwestie van gevoel. Dat weten de vakbonden ook. Werknemers hebben eindelijk het idee dat er naar hen geluisterd wordt. Vakbonden speelden daar het afgelopen jaar op in. Ze organiseerden meer acties in de hoop meer leden aan zich te binden.”

Volgens Zondag is dit één van de oorzaken van de verdubbeling van het aantal stakingen in 2005. FNV Bondgenoten zegt dat acties geen middel zijn om meer leden te werven. “Wel zien we dat bij een geplande actie bij bijvoorbeeld een bedrijf als NedCar meer mensen zich aanmelden bij de vakbond,” zegt een FNV-woordvoerder.

Er werd afgelopen jaar ook veel geprotesteerd tegen plannen van het kabinet, en werknemers voerden actie naar aanleiding van reorganisaties van bedrijven. Dat laatste heeft volgens Zondag te maken met de verslechterde economie in 2004. Daarnaast rechtvaardigden de bonden hun groeiende actiebereidheid door te wijzen op de stijgende topinkomens in het bedrijfsleven. “In werkelijkheid zijn die topinkomens natuurlijk maar een druppel op een gloeiende plaat. In een bedrijf waar miljarden omgaan, is een inkomen van 2 miljoen niks. Als een bedrijf met 10.000 werknemers 20 procent moet ontslaan, heeft het weinig effect als je een topinkomen terugbrengt naar 1 miljoen.”
(Trouw)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.