Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Boek succes door de trends te doorzien

Toegegeven, je moet enige liefde voor feiten en cijfers hebben. Maar is dat aanwezig, dan is ‘Microtrends' van Mark J. Penn één grote smulpartij…

 

Mark J. Penn dankt zijn bekendheid aan de ‘Soccer Moms'. Hij ontdekte, toen de Amerikaanse president Clinton in 1996 herkozen wilde worden, een relatief kleine groep moeders, die hij Soccer Moms noemde. Het was deze groep die nog zweefde en dus besloot Clinton deze vrouwen, die hun werk en gezin extreem waren toegewijd, voor zich te gaan winnen. Met succes. Dat succes kwam mede omdat de groep weliswaar relatief klein was, maar één procent van heel veel is ook veel. Het is de kracht van Mark J. Penn dat hij – al jarenlang dus – met uiterste precisie én gevoel op zoek is naar kleine trends, microtrends, die grote invloed kunnen hebben. In zijn nieuwste boek, Microtrends, stelt hij vast dat conventionele kennis over groepen en groepsgedrag bijna altijd verkeerd en uit de tijd is. Er bestaat (nergens in de vrije wereld) meer een grote pot vol gelijkgestemden. Nee, we zijn met z'n allen een verzameling communities geworden met allemaal een andere smaak en lifestyle.

En als één procent van een bevolking zo'n community vormt, dan heb je een massa. Bij de ruim 70 microtrends die Penn in zijn boek tamelijk overtuigend behandelt, zitten hele aardige. Of het nu gaat om bejaarden die doorwerken na hun pensioen of echtparen met weekendhuwelijken, om pro-semitisme dat aan een opmars bezig is of de doe-het-zelf-artsen die we dankzij internet zijn geworden, om principieel vegetarische kinderen of wel heel bescheiden miljonairs, overal heeft Penn wel een interessante onderbouwing bij gereed. En nog belangrijker: hij zet meteen even neer wat bedrijven er qua producten en diensten mee zouden kunnen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En oh ja, nog zo'n grappig trendje: 425 pagina's, dat is geen dik boek. De gemiddelde omvang van bestsellers in Amerika steeg de afgelopen tien jaar namelijk van 400 naar 500 pagina's.

Microtrends, Mark J. Penn,  € 24,99