Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bij ons, zonder pc

Wat is de toekomst van de ict? MT publiceert elk jaar de ICT Gids, een onderzoek naar  de beste ict-bedrijven. Dit zijn toekomstige trends volgens vijf categoriewinnaars van de editie 2010.


Kantoorautomatisering

‘Het gaat steeds minder om technologie’
Op dit moment hebben we vrijwel allemaal nog een pc op ons bureau staan, maar dat kan over 5 jaar heel anders zijn, voorspelt Dick van Gaalen, programmamanager business technology bij HP Nederland, winnaar in de ­categorie Kantoorautomatisering. “Onlangs heeft HP bijvoorbeeld een webprinter ­uitgebracht, die om ­documenten, foto’s of routes vanaf het web te printen helemaal geen pc meer nodig heeft.”
Volgens Van Gaalen gaat het in de nabije toekomst niet langer om de technologie, maar juist steeds meer om de diensten die je levert. “Dat is wat bedrijven willen. Bij ­andere bedrijfsmiddelen was dat al heel gewoon, bij IT is dat nu de trend. Een ­datacenter is mooi en geavanceerd, maar het gaat natuurlijk om de diensten die zo’n centrum levert.”

Die diensten zullen steeds vaker via de cloud komen, aldus Van Gaalen. “Het gaat toe naar hardware die toegang geeft tot cloud-diensten van datacenters of van ­bijvoorbeeld Google en Microsoft, zogeheten cloud acces devices. Om beter toegerust te zijn op die ­ontwikkeling heeft HP onlangs Palm overgenomen. Daarmee hebben we nu de beschikking over een eigen besturingssysteem geschikt voor zulke universele apparaten die zonder internet helemaal niets zijn en die, ­afhankelijk van de ­behoeften van de ­omgeving, het formaat zullen hebben van een mobiele telefoon of een laptop." Waarmee hij de good old pc meteen ­afschildert als een anachronisme, een ­relikwie uit een rijk verleden.

Security

‘Eigen informatie verdwijnt steeds meer’
“De notie van informatie op het ­eigen ­device of opgeslagen ergens binnen het ­eigen bedrijf zal ­geleidelijk ­verdwijnen”, voorspelt Greg Day, director of security strategy bij McAfee, winnaar in de ­categorie ­Security. “De toekomst zit in draagbare devices, continu verbonden met internet. Content bevindt zich ook steeds meer in het publieke domein. En daarmee is ook meteen ­duidelijk hoe ons vakgebied de komende jaren verandert: wij zullen ons steeds minder bezig­houden met ­bescherming van lokale ­apparatuur en juist steeds meer met ­bescherming van informatie. Wie straks data bewaart, wil vooral zeker weten dat niemand ­behalve hijzelf daar toegang toe heeft.”

Het beveiligingsvakgebied ziet er ook om een andere reden over 5 jaar heel anders uit, zegt Day. “Als gebruikers hebben wij antivirusprogammatuur, een firewall, een applicatie die malware tegenhoudt, ­enzovoorts. We blijven maar rennen om branden te blussen. Maar welke branden zijn echt van belang? Dat weten we niet. In de toekomst hebben we één platform waar zoveel inlichtingen ­verzameld zijn over wat er om ons heen speelt, dat we weten waar een gevaar vandaan kan ­komen dat ónze manier van werken, onze business, ­bedreigt. We gaan, met andere ­woorden, van ­reactieve naar meer ­voorspellende, ­preventieve ­security.”

Outsourcing

‘Straks zijn we verlengstuk van de klant’
Bij outsourcers staat op dit moment de klant nog centraal, zegt Jos Blejie, ­senior vice-president sales & ­clientmanagement bij Atos Origin, winnaar in de ­categorie Outsourcing. Maar over 5 jaar is dat toch echt anders, denkt hij. Dan zal namelijk de klant van de klant het uitgangspunt zijn. “Outsourcing wordt steeds meer ­gekoppeld aan het primaire proces van de klant. Nu ­hebben we technische SLA’s (service level agreements), straks worden we een ­verlengstuk van het bedrijfs­proces van de klant. Nu beheren we een applicatie en rekent de klant ons af op technische ­beschikbaarheid, straks ­rekent hij af hoe tevreden de consument is over zíjn dienst.”

Atos Origin bereidt zich daar nu al op voor, zegt Blejie. “Klanten vragen hier al om. Medewerkers moeten niet alleen de technologie kennen, maar ook één ­worden met de producten van de klant.” De sourcers van de toekomst hebben dus bedrijfsadviseurs nodig om hun dienst te kunnen leveren. Gevolg: outsourcing en consultancy gaan elkaar overlappen. Nog een trend: “Offshoring schuift op van ­India naar global sourcing. Meerdere ­landen gaan leveren in de totale keten, over de hele wereld, daar waar de ­condities het gunstigst zijn.”

Consultancy

‘Bedrijven zijn moe van ­visionaire verhalen’
In de wereld van de consultancy zal de strategische advisering steeds meer plaatsmaken voor een vorm waarbij de consultant zijn eigen adviezen ook in de praktijk brengt, denkt Kenny van Ierlant, vice-president technology transformation bij Capgemini. “Bedrijven zijn een beetje moe van visionaire verhalen. Ze lopen vast in de complexiteit van ­technologische transformatie, krijgen projecten niet op tijd of binnen budget af, of met de juiste functionaliteit. De wereld om ons heen verandert zo snel dat investeren eigenlijk nauwelijks meer kan vanuit een capital expenditure-perspectief. Op het ­rendement is geen businesscase meer te bouwen.”

Wat dat betekent voor consultancyland? Van Ierlant: “Bedrijven willen meer en meer dat de consultant zijn lot verbindt aan het hunne. Consultants zullen een businesscase moeten maken waar zij zichzelf ook aan verbinden en ­samen met de klant de regie over projecten voeren. Voor consultants gaat het ­vrijblijvende eraf, ze gaan langetermijnrelaties aan op basis van een visie. ­Tegelijk zullen ze voor kortetermijn­oplossingen moeten zorgen, transparant en meetbaar.” Kortom, zegt Van Ierlant: “Een grote ­uitdaging.”

Pakketsoftware

‘Oplossingen worden steeds meer online geleverd’
Waar nu nog 90 procent van de pc’s zelf programma’s als Office heeft draaien, is dat over 5 jaar een stuk minder vanzelfsprekend, zegt Hans van der Meer, ­marketingmanager bij Microsoft Nederland, winnaar in de categorie Pakket­software. “Oplossingen worden steeds meer online geleverd, via de cloud. ­Bandbreedte en beschikbaarheid van ­datacenters ­laten dat over 5 jaar toe. Dit geldt ook voor meer gespecialiseerde kantoor- en ­bedrijfssoftware, zoals ­SharePoint en ­Exchange. Voor het merendeel zal slechts een browser op je pc of mobiel nodig zijn. Al zien wij ook weer niet gebeuren dat die diensten alléén online beschikbaar zijn. Dan ­worden we te afhankelijk van ­internet. Over 5 jaar zal heus nog niet overal ­genoeg bandbreedte beschikbaar zijn. Er zullen mengvormen ontstaan.”

Cloud-diensten die nu al bestaan, zullen met elkaar integreren, verwacht Van der Meer. “Nu functioneren sales- en crm-applicaties, SharePoint, chatting en ­telefonie nog vooral apart, maar al die functies zullen naar elkaar toegroeien. Stel, u bent bezig met klantbeheer. Nu moet u nog van applicatie wisselen of een telefoon pakken om een klant te ­bellen. Straks klikt u op een naam en wordt hij of zij meteen gebeld. De ­toekomst is één groot, geïntegreerd cloudplatform.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De beste ICT-bedrijven in 1 gids

MT doet elk jaar onderzoek naar de beste ict-bedrijven. ­Daarbij wordt gekeken naar welke bedrijven het meest door de doelgroep worden aanbevolen. Dit gebeurt in 10 categorieën: pakketsoftware, maatwerksoftware, outsourcing, consultancy, ­detachering, beheer en onderhoud, kantoorautomatisering, ­communicatie, web en security. Dit jaar deden 613 managers mee aan het onderzoek, die samen 59 verschillende bedrijven noemden.

Op mt.nl/ict vindt u de complete ­ICT-gids. Daar staat ook een ­online woordenboek en een Google Maps-overzicht met alle winnaars en waar de verschillende bedrijven te vinden zijn.