Bij Delicia in Tilburg maken ze al 75 jaar chocolade in vele soorten en maten. Sinds 2012 maken ze ook een duurzame variant.
De chocoladebranche heeft jarenlang geen al te duurzaam imago gehad. Verhalen over kinderarbeid en cacaoboeren die voor een hongerloontje moeten werken, bepaalden lange tijd de reputatie van de branche. Daarom zijn er diverse keurmerken voor fairtrade chocolade opgericht. Delica produceert sinds 2012 UTZ-Certified chocolade, een keurmerk dat ondersteund wordt door onder andere Oxfam Novib en het Wereldnatuurfonds. "Sindsdien gaat het hard", constateert MVO-coördinator Susan de Visser.
B2B versus consument
"65 procent van onze retailklanten bestelt duurzame hagelslag en of vlokken", zegt De Visser. De b2b-tak blijft daar nog wel sterk bij achter. Delicia streeft er naar om in 2016 100 procent duurzame producten te leveren aan alle retailklanten, en aan 20 procent van de B2B-relaties. Het grote verschil tussen de twee afzetmarkten komt volgens De Visser met name door de kritische houding van consumenten. Die hebben grote invloed op wat de supermarkten in hun schappen leggen. Als ze een muffin of bakje yoghurt eten waar stukjes chocolade doorheen zitten, valt het minder op dat er geen duurzame variant is gebruikt tijdens het productieproces. "De consument voelt de urgentie daardoor toch wat minder", zegt De Visser.
DE MAN VAN CHOCOLADE
De managing director van Delicia is Bernd Postma, die al sinds begin deze eeuw bij het bedrijf werkzaam is. Op zijn LinkedIn-profiel meldt hij dat de hagelslagfabrikant, die vijf jaar geleden werd losgeweekt van het concern Wessanen, een jaaromzet van 50 miljoen euro draait.
MVO-beleid opfrissen
Het MVO-beleid van de chocoladefabriek in Tilburg gaat veel verder dan alleen de productie. "We hadden al jaren een milieubeleid", zegt De Visser. "Om verder te kijken dan de (interne) processen hebben we in 2009 ons milieubeleid uitgebreid naar een MVO-beleid." Na brainstormsessies met stakeholders kreeg het MVO-beleid in 2012 een opfrisbeurt. "Daar kwam bijvoorbeeld uit naar voren dat we te weinig aandacht hadden voor de betrokkenheid van onze werknemers. En na een energieronde bleek dat we toch nog meer kunnen bezuinigen door bijvoorbeeld led-verlichting te gebruiken."
Verdere integratie
De volgende stap is het MVO-beleid verder integreren in het strategisch beleid en de activiteiten van het bedrijf. De directie gaat geen investeringsbesluit nemen zonder kritisch te kijken naar de impact op mens en milieu. Ook de opleiding en veiligheid van de 150 werknemers krijgt extra aandacht. Duurzaam gebruik van grondstoffen, het verminderen van elektriciteitsgebruik en uitstoot blijven een punt van aandacht.
Duurder
De keurmerk-chocolade is wat duurder dan de ouderwetse variant, maar tot nu toe is er geen enkele klant om weggelopen. Integendeel, merkt Susan de Visser. "Juist het feit dat ze het ongevraagd aangeboden krijgen, wordt door veel klanten heel erg gewaardeerd. Het versterkt onze relatie juist. Voor hen is het een reden om met ons zaken te willen blijven doen."