Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Big Spenders

Veel technologiebedrijven steken tijd en geld in onderzoek en ontwikkeling. Toch blijven de grote spelers de R&D domineren. Het overzicht van Technisch Weekblad blijft tot de verbeelding spreken: wat een innovatiekracht!

 

De toptien van grootste R&D-spendeerders onder de Nederlandse bedrijven is een vast gezelschap. De topdrie bestond lang uit Philips, ASML en DSM, maar sinds PHilips zijn halfgeleideractiviteiten heeft verkocht, nestelt NXP zich ertussen. Onderstaand het overzicht van de Nederlandse R&D van de toptien, het geld (in miljoenen euro's) en de mankracht (in voltijdsbanen) die ermee zijn gemoeid.

 

Bedrijf

R&D 2009

R&D 
2008 

Fte's Octrooien
Philips  707              793           4269       2685
ASML  426 459 2288 950
NXP  237 343 1400 973
DSM  233 241 1460  
Océ  153 164 826 182
Unilever  149 157 1190 1550
KPN/Getronics  120 125 1474 17
Corus Ned.  76 69 487  
Thales  75 73 910 19
AkzoNobel  48 50  490 720

 

 

Uitgaven lopen terug

Wat opvalt, is dat de totale uitgaven iets teruglopen vergeleken met 2008. Waar de toptien in 2008 nog 2,9 miljard aan R&D uitgaf, liep dit in 2009 terug tot 2,2 miljard. De crisis is hieraan ongetwijfeld debet, hoewel relatief gezien – als percentage van de omzet – de teruggang in de inspanningen nog meevalt. Overigens gaven Thales en Corus in 2009 wel iets meer uit aan R&D. 

Instituten

Voor de kennis- en onderzoeksinstituten waarvan Tech Weekblad de R&D-inspanningen bijhoudt, gingen de budgetten licht omhoog: in 2009 ging er in de toptien 1.162 miljoen euro om, 45,4 miljoen meer om dan in 2008.
Dit zijn de hotshots onder de niet-commerciële researchers:

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
 Instituut  budget  Fte's Octrooien 
 TNO 576  4063  115 
 ECN/NRG  132  950  80
 Deltares  115  864  
 FOM  91  903  5
 NLR  79  688  2
 MESA+  45  500  9
 ITC  38  243  
 NEN  33  250  
 MARIN  32  304  
 UNESCO_IHE  31  157