Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Biesheuvel wil marktaandeel vergroten door vele overnames

Biesheuvel Techniek is bezig aan een ware opmars binnen de industriesector. Ceo Meino Noordenbos maakt plannen voor de vijftigste overname.

Voor wie? Voor (toekomstige) ondernemers die willen groeien, plannen hebben om een bedrijf over te nemen of juist het schip willen verlaten en op zoek zijn naar een geschikte opvolger. Waarom zou ik gaan? Op het event krijg je veel praktische informatie en niet onbelangrijk: het netwerken staat centraal. Dat biedt mogelijkheden om nuttige contacten op te doen voor een potentiële (ver)koop. Daarnaast delen verkopers en investeerders hun ervaringen en kennissessies. Wat kan ik er leren? Het verkopen van een bedrijf is een complex proces. In workshops vertellen experts hoe je het bedrijf verkoopklaar maakt, een slimme prijsstrategie bepaalt en een geschikte koper vindt. Bezoekers die juist een bedrijf willen kopen krijgen praktische informatie over het realiseren van een succesvolle management buy-in (MBI). Krijg groeitips en leer over de juridische aspecten. Wie spreken er? Om de financiering van een bedrijfsovername mogelijk te maken worden naast de bank vaak meerdere financiële partijen en mogelijkheden ingezet. Remko Jansen, Hoofd Knab Zakelijk, vertelt over de opties. Hoe je een succesvolle deal, dat kan sluiten leer je van Koen Rutten, adviseur bij Marktlink Fusies en Overnames. Onderdeel van het sluiten van een deal is stevig onderhandelen. Onderhandelingsspecialist George van Houtem leert de ‘dirty tricks’ om het maximale uit onderhandelingen te halen. Alvast vier tips:
526788597 Foto: Getty

Sinds de start van 2017 heeft Biesheuvel Techniek al vijf bedrijven overgenomen. Het distributiebedrijf uit Eindhoven lijkt elke week weer in het nieuws te zijn met een nieuwe foto waarop handjes worden geschud. Zelfs ceo Meino Noordenbos moet even nakijken op welk nummer de teller inmiddels staat. Wat is de strategie achter al die overnames?

Aanbod uitbreiden

Volgens Noordenbos werd het zaadje vier jaar geleden geplant. ‘We deden klantonderzoek en kwamen erachter dat we niet alle producten konden leveren waarnaar onze klant op zoek was. Daarom zijn we ons gaan focussen op uitbreiding van het assortiment.’ Een van de manieren waarop Biesheuvel dit doet is het overnemen van bedrijven met aanvullende producten en kennis. Van Geul Techniek (specialist industriële materialen) tot Olympus All in (specialist in veiligheid). Het nieuwe distributiecentrum in Venlo moet dat nieuwe aanbod faciliteren. ‘In 2018 willen we, naast Nederland, Frankrijk en Duitsland, ook een distributiecentrum in Italië openen.’

Voorwaarden overname

Daarnaast wil Biesheuvel in Nederland en België landelijk dekkend worden en kiest met dat doel voor ogen ook voor strategische overnames. ‘We letten daarbij standaard op een aantal zaken’, aldus Noordenbos. ‘Eerst kijken we naar het team van het bedrijf dat we willen overnemen. Is het een sterk team? Werkt iedereen goed samen en is iedereen gemotiveerd? Tegelijkertijd kijken we naar het management: wil de manager of directeur ons minimaal twee jaar helpen door te groeien? Als laatst controleren we de houding van de ondernemer of eigenaar van het bedrijf. Wil hij dezelfde richting op als wij? Kan hij ons inspireren, evengoed als wij hem moeten kunnen inspireren?’

Biesheuvel koopt zowel bedrijven op die al te koop staan, als bedrijven die zich niet aanbieden op de markt. ‘We kloppen overal op de deur.’ Omdat de ondernemer enthousiast moet zijn over de overname, loopt het proces meestal vrij soepel. ‘Maar we maken ook wel eens mee dat de ondernemer zich bedenkt en de deal ineens van de baan is. Of dat de ondernemer het benauwd krijgt als hij merkt dat hij bepaalde informatie en verantwoordelijkheden met ons moet delen. Daarop loopt het wel eens spaak.’

Overnameproces

Het overnameproces kent een aantal stappen, aldus Noordenbos. Hij gaat zelf langs op kantoor van de nieuwe aanwinst, met zijn HR-manager. Om uit te leggen aan het personeel wat dit voor hen betekent en wat er zal veranderen. ‘Als eerst bespreken we altijd de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Zoals het salaris, maar ook aanvullende voorwaarden zoals het pensioen. Veel van de ondernemingen die wij overnemen hebben dit allemaal niet zo strak op orde. Zo proberen we het personeel warm te maken. Daarnaast geven we aan dat wij met een bepaald administratiesysteem werken waarin alles wordt opgeslagen en geregeld. Dat geeft minder administratieve lasten voor de medewerkers. De ondernemer vertellen we hoe we precies gaan samenwerken, ze staan er niet meer alleen voor. Wij hebben een groot netwerk en kunnen verbanden leggen met andere ondernemers in ons bedrijf. We helpen ze dus vooral met kennisondersteuning.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geplande groei  

Met alle overnames meegerekend verwacht Noordenbos dat de omzet in Europa binnen vijf jaar zal verdubbelen. Biesheuvel Groep draaide in 2016 een omzet van 150 miljoen euro in Nederland en België. Noordenbos verwacht in 2017 een groei van circa 5 procent en nog een aantal overnames. ‘Momenteel hebben we een marktaandeel van ongeveer 1 procent in Europa, dat willen we graag flink vergroten in de komende vijf jaar.’

Tips

Voor managers die te maken krijgen met een overname of fusie, heeft Noordenbos een aantal tips:

  1. ‘Luister heel goed naar de medewerkers van het bedrijf dat je overneemt. Geef ze de ruimte en loop ze niet voor de voeten. Het duurt gemiddeld drie maanden tot twee jaar totdat zij aan de nieuwe situatie gewend zijn en ook contact zoeken met hun ‘nieuwe baas’. Wij zien bijvoorbeeld dat als we iedereen hun eigen gang laten gaan, ze later uit zichzelf naar ons toe komen met ideeën om samen dingen te verbeteren.’
  2. ‘Zorg voor evaluatiemomenten. Juist omdat je het nieuwe personeel hun gang laat gaan, moet je vaste momenten plannen om te evalueren hoe dat gaat. Let wel: laat ze hun gang gaan, zo lang de resultaten maar goed zijn. Dat staat voorop.’
  3. ‘Creëer nooit meer dan drie lagen aan management. Ik heb zelf afgeleerd om te werken met vier of zelfs vijf managementlagen, dat gaat niet goed.’