Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Betrokkenheid verbeteren? Begin eens met de wereld…

Verbeter jezelf, begin met de wereld. Pak grote problemen aan en de betrokkenheid schiet omhoog. Zolang het maar past bij je core values.

Of het nu gaat om het uitdelen van schoenen, nieuwe scheermesjes of schoner water, de 'wereld willen verbeteren' klinkt voor een bedrijf  tegenwoordig een stuk minder exotisch dan pakweg een tiental jaar geleden. Steeds meer organisaties zien in dat 'goed doen voor de wereld' ook goed doen betekent voor niet alleen het imago van de organisatie, maar ook voor de betrokkenheid en energie van de medewerkers, 'Verbeter jezelf, begin met de wereld', als variant op een aloud thema.

Boeren op simpele schoenen

In 2006 vertrok Blake Mycoskie tijdens een reis naar Argentinië om polo te leren spelen. Naast een paar van de beste poloteams ter wereld, vond hij daar veel kinderen die te arm waren voor schoenen en boeren die op simpele, maar comfortabele schoenen rondwandelden. Mycoskie besloot die schoenen na te gaan maken en voor elk paar dat hij verkocht, geeft hij er nu een weg aan die arme kinderen zonder schoenen.

Weggeefmodel

Toms, zoals het inmiddels befaamde bedrijf van Mycoskie heet, doet het goed. Héél goed. Het concept bleek crisisbestand en terwijl andere bedrijven mensen ontsloegen, nam hij ze aan. Zijn medewerkers voelen zich betrokken en zijn er trots op om deel van Tom Shoes uit te maken. Ze zijn erbij als er zogeheten 'shoe drops' worden uitgevoerd aan dankbare kindertjes, wat de motivatie alleen maar verder verhoogt. En Toms one-for-one-weggeefmodel wordt inmiddels naast schoenen ook toegepast voor brillen en sinds kort zelfs voor pakken koffie. Koffie bestaat voor een groot deel uit water, zegt Mycoskie. En dus krijgt ergens iemand in de wereld voor elk verkocht pak Toms koffie een week schoon water gedoneerd. 

Moedeloze staat

Toms is een geliefd voorbeeld als het gaat over verbetering van betrokkenheid op de werkvloer. Veel werknemers voelen zich vandaag de dag namelijk totaal niet betrokken. Hoezeer dit het geval is, bleek uit een recent onderzoek van Gallup’s State of the Global Workplace Report. Tweederde van de werknemers rond de wereld voelt zich niet langer betrokken bij zijn werk en heeft een staat bereikt van moedeloosheid en voortdurende vermoeidheid. 

Kosten: 550 miljard per jaar

Dit gebrek aan betrokkenheid heeft zijn weerslag op de productiviteit en dus de resultaten van de bedrijven. Gallup schat dat het gebrek aan betrokkenheid onder de Amerikaanse werknemers gemiddeld tussen de 450 en 550 miljard dollar per jaar kost. Aon Hewitt, adviesbedrijf op HR-gebied, wees er op zijn beurt in zijn trendrapport van 2010 op dat bedrijven waar de werknemers een hoog niveau van betrokkenheid hebben (65 procent of meer) een aandeelhoudersrendement van 22 procent meer dan gemiddeld hebben. Bedrijven met een lage werknemersbetrokkenheid (45 procent of minder) scoorden juist 28 procent minder aandeelhoudersrendement dan gemiddeld.

57 procent

In Nederland is het niet zo somber gesteld: 57 procent van de Nederlandse werknemers is behoorlijk tevreden met zijn werk, volgens recent onderzoek van carrièresite Monster en onderzoeksbureau GfK. Maar het kan natuurlijk altijd nog beter door wat vrijwilligerswerk in het vooruitzicht te stellen.

Een force for good

Het goede doel als onderdeel van de bedrijfsstrategie is in elk geval weer aardig in opmars. Het recente rapport Building Employee Engagement through Corporate Giving Programs van de Amerikaanse JK Group, aanbieder van software en services voor corporate filantropische programma’s, verwijst bijvoorbeeld naar bemoedigende cijfers van de Committee Encouraging Corporate Philanthropy (CECP). De CECP, ooit begonnen als een initiatief van acteur Paul Newman, is een coalitie van ceo’s die zichzelf zien als een 'force for good' en die ervan overtuigd zijn dat het verbeteren van de samenleving essentieel is voor bedrijfsprestaties en de betrokkenheid van werknemers. Bedrijven als Goldman Sachs, IBM, JPMorgan Case & Co en TimeWarner zijn aangesloten. En de giften van de aangesloten bedrijven zijn de laatste jaren met 59 procent gestegen. 

Versterkt het corporate brand

De 240 bedrijven die meededen aan de Corporate Giving Survey in 2013 meldden meer dan 20 miljard aan giften aan maatschappelijke goede doelen. De reden voor die royale giften is volgens de JK Group simpel. Was 'corporate filantropie' voorheen een verzameling losse, individuele daden, vandaag de dag is het een belangrijke manier om een corporate brand te versterken onder de huidige werknemers, maar ook onder toekomstige werknemers en klanten. De kans dat werknemers willen (blijven) werken bij een bedrijf dat de middelen heeft om aan goede doelen te geven is groter, zo schrijft de JK Group. Bij het kiezen van de juiste vrijwilligerswerkprogramma’s is het wel overigens belangrijk dat deze perfect aansluiten bij de waarden en interesses van de organisatie en hun werknemers.

Juiste spirit

De heilzame werking van een goed doel voor betrokken werknemers wordt ook regelmatig gepredikt door Rosabeth Moss Kanter, managementgoeroe en hoogleraar aan Harvard Business school. In haar lezingen en blogs zegt Kanter, die zich specialiseerde in strategie, innovatie en leiderschap, dat ze pas daadwerkelijk de juiste gemotiveerde spirit en een oprecht gevoel van geluk bij ondernemers en teams ziet als ze het idee hebben dat ze echt een verschil kunnen uitmaken. Kanter: ‘Medewerkers worden pas echt gemotiveerd als ze hun hoofd kunnen breken over ‘s werelds serieuze problemen, zoals onveilig drinkwater en dakloze kinderen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gillette

Als voorbeeld wijst ze op Gillette, het scheermerk van Procter & Gamble. Gillette gaf zijn medewerkers een energy boost door een team naar de Himalaya te sturen om daar de scheergewoontes van Indiase kappers te verbeteren. De roestige scheermessen die ze daar nogal eens hanteren, leiden namelijk vaak tot onaangename infecties. Tijdens weer een ander programma van Procter & Gamble kreeg een team van Pampers in Nigeria de opdracht na te denken over de problematiek van kindersterfte. Een team zette vervolgens diverse mobiele klinieken met artsen en zusters op in gebieden waar geen gezondheidszorg is te vinden.

Sustainable Living

Ook Unilever doet overigens al sinds jaar en dag goede doelenwerk, zij het in een (veel) breder kader. Zo is er het Unilever Sustainable Living Plan waarmee wordt beoogd de gezondheid en hygiëne van meer dan 1 miljard mensen in 2020 verbeterd te hebben. Eind 2013 was dat bereik al 303 miljoen mensen, zo verkondigt Unilever. Ook best iets voor werknemers om gemotiveerd door te raken…

Meer over gezond ondernemen: