Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beter overmoedig dan timide

Een beetje zelfvertrouwen is goed, te veel zelfvertrouwen leidt tot overmoed wordt vaak gezegd. Maar het is juist timide gedrag dat leidt tot relatief slechte prestaties.

Dit is de meest in het oog springende bevinding van een studie waarop econoom Mariska Douwens-Zonneveld van de Erasmus Universiteit onlangs promoveerde. Douwens definieert een grote mate van zelfvertrouwen als een situatie waarin het management het potentieel om waarde te creëren overschat. Mogelijke rendementen worden dan te hoog en risico's te laag ingeschat. Ze neemt aan dat dit zich zal vertalen in gedrag van het management. Op basis van dit gedrag is te scoren in hoeverre bedrijven en hun management zelfvertrouwen hebben. De econoom komt hiervoor tot een aantal indicatoren:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Diversificatie; hoe meer takken de onderneming heeft, des te meer zelfvertrouwen
  • Uitgaven aan overnames; hoe hoger, hoe beter
  • Lagere operationele leverage; verhouding vaste activa en totale activa; lager is beter
  • Omvang te ontvangen inkomsten die al als omzet zijn geboekt; meer wijst op meer zelfvertrouwen
  • Omvang van investeringen; meer is beter
  • Relatieve grootte aandeleninkoopprogramma's; meer is beter
  • Relatieve omvang dividend; minder is beter
  • Is er in het dividend gesneden? Dat wijst op weinig zelfvertrouwen

S&P 500-bedrijven onder de loep

Met deze indicatoren in de hand heeft de econoom circa 900 bedrijven die tussen 1980 en 2008 een notering in de Amerikaanse S&P 500-index hadden onder de loep genomen en categorieën samengesteld van bedrijven met heel veel en heel weinig zelfvertrouwen. Ze vergeleek daarna de prestaties van de twee groepen.

Conclusie: bedrijven (met een management) met weinig zelfvertrouwen zijn door de bank genomen kleiner, minder financieel solide en halen lagere rendementen. "Onze bevindingen wijzen erop dat vooral een zeer laag vertrouwensniveau, eerder dan een hoog vertrouwensniveau de financiële prestaties raken", aldus Douwens. Niet overmoed komt dus voor de val, maar timide gedrag.

Lees ook: