Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ben Woldring: ‘blijf onafhankelijk’

Voormalig Business Baby Bencom bestaat tien jaar. Reden voor een feestje. Oprichter Ben Woldring (nu 23 jaar) vertelt Sprout hoe hij het knappen van de internetbubble overleefde en geeft advies aan investeerders en start-ups. "Ik zou alleen investeren in concepten die niet al te ingewikkeld zijn."

 

Het is flauw om op deze manier naar de Noord-Groninger te verwijzen, maar het moet gezegd worden: Woldring beschikt over een gezonde dosis boerenverstand. Toen in 2000 de dotcom-bubble knapte, was hij niet verbaasd: “Dat kon je eigenlijk wel zien aankomen. Zo’n WorldOnline, dat sloeg echt nergens op. Het enige wat bij al die bedrijven telde was de burn-rate. Winst maken was oude economie, het ging alleen nog om omzet en er werd voortdurend met geld gesmeten. Daar is op zich niets mis mee, maar dan moet je wel zicht hebben op aankomende winsten.”

 

Zelf deed hij niet aan het internetbubblecircus mee. Toen hij in 1998 op dertienjarige leeftijd zijn eerste vergelijkingssite Bellen.com startte, deed hij dit gewoon bij zijn ouders thuis.

 

De hobby liep al snel uit de hand en de onderneming Bencom was een feit. In tegenstelling tot de meeste internetondernemers uit die tijd stelde Woldring zich bescheiden op. Geen dure auto (al mocht hij daar natuurlijk toch niet in rijden), geen exorbitante salarissen en winsten vloeiden grotendeels weer terug in het bedrijf voor nieuwe investeringen.

 

Maatregel

Woldring bekeek de ineenzakking van de markt van een afstandje. “De internetbedrijven vielen bij bosjes om, een beetje zoals een paar weken geleden de banken omkegelden vanwege de kredietcrisis.” Bencom en een aantal andere bedrijven uit het einde van de jaren negentig zijn overeind gebleven. “Wij zijn altijd self-supporting geweest en maakten vanaf dag één winst.”

 

“De enige maatregel die ik heb genomen is meer investeringen doen in het bedrijf en nieuwe medewerkers. Een heleboel goede webbouwers stond ineens op straat, dus het was het ultieme moment voor mij om talent te werven.” Helemaal geen last gehad van de dotcomcrash? “Tja onze omzet is een paar jaar wat minder hard gegroeid, dat is alles.”

 

2.0-crash

Woldring ziet wel dat nu ook de 2.0-luchtbel op barsten staat. “Ook hier zie je dat er soms maar op los geëxperimenteerd wordt zonder enig uitzicht op winst. Veel start-ups bestaan volledig dankzij stuntende investeerders, die hun geld pompen in concepten die ze zelf nauwelijks begrijpen. Vanwege de crisis zullen die de hand op de knip houden en zullen de start-ups merken hoe afhankelijk ze zichzelf hebben gemaakt.”

 

Hij verwacht dan ook dat er een hoop web 2.0-bedrijfjes over de kop zullen gaan. Maar: de ondernemingen die deze klap overleven zullen er sterker dan ooit uitkomen. En de situatie zal lang niet zo heftig zijn als in 2000, verwacht hij: “Nu zijn eigenlijk alleen start-ups en investeerders betrokken. In die tijd waren ook bijvoorbeeld de telecombedrijven en internetproviders belachelijk overgewaardeerd; het was een veel bredere hype.”

 

Ouderwets zaken doen

Woldring heeft nog wel wat tips voor de web 2.0-ondernemers en investeerders. “Ik zou alleen investeren in bedrijven met niet al te ingewikkelde concepten. Snap je het zelf niet, steek er dan vooral geen geld in. Op dit moment kunnen start-ups zich het ook echt niet meer permitteren om rustig verder te experimenteren en te zoeken naar een manier om geld te verdienen. Ga ouderwets zaken doen en geef vooral geen geld uit dat je niet hebt.”

 

Een tijdlimiet voor winstgevendheid geeft hij echter niet. “Je moet meer afgaan op je visie en het gevoel hebben dat je winst er aan komt. Is dat gevoel er niet meer, dan kun je beter stoppen. Maar ik kan niet zeggen hoe lang het mag duren tot er winstcijfers zijn. In 2003 ben ik begonnen met energievergelijkingssite Gaslicht.nl. Die site heeft veel geld gekost en leverde de eerste jaren niets op. Dat kon omdat we met de andere sites een goede financiële basis hadden. Inmiddels is de energiemarkt een van onze sterkst groeiende takken.”

 

Verjaardag

Dat klinkt minder leuk dan zes dikke auto’s voor de deur na de eerste injecties van investeerders. Maar zie waar het Woldring heeft gebracht. Zijn onderneming bestaat nu tien jaar en nog steeds groeit het bedrijf als kool.

 

Aan stoppen denkt hij voorlopig nog lang niet. “Het is gaaf om te zien hoe je bedrijf groeit. Ik geniet ervan en van het enthousiasme van de medewerkers. Binnenkort komt er weer een nieuwe site bij en de bestaande sites blijven we uitbreiden. Pas als ik het enthousiasme daarvoor niet meer kan opbrengen ga ik het rustiger aan doen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Foto Marijke Wijntjes