Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Beloning weinig effect op loyaliteit medewerkers”

De krapte op de arbeidsmarkt neemt toe. Dat noopt hr-managers ertoe de focus te leggen op werving en selectie. Maar nóg belangrijker is het behouden van de juiste mensen. “Loyaliteit is hierbij van essentieel belang”, zegt Marc Sijtstra, directeur van Effectory.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Loyaliteit is belangrijker dan een financiële prikkel. De mate van beloning heeft namelijk weinig invloed op de loyaliteit van medewerkers. Dit blijk uit onderzoek van Effectory op basis van ruim 175.000 uitspraken van medewerkers over werkbeleving. De correlatie tussen beloning en loyaliteit is slechts 24,2 procent. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de correlatie tussen bedrijfscultuur en loyaliteit, die is 46,3 procent.
 
Prettig
“Uiteraard dient de beloning in de basis goed te zijn, maar verhogingen of bonussen gelden slechts als tijdelijke prikkel en niet als continue stimulans”, zegt Sijtstra. “Een medewerker die wél een bonus krijgt, maar totaal geen mogelijkheden heeft om zichzelf te ontwikkelen en de werksfeer ook niet prettig vindt, wordt niet loyaler.”
 

Ontwikkelen
Er zijn wel verschillende andere aspecten te noemen die van invloed zijn op de loyaliteit van medewerkers, zegt Sijtstra. “Medewerkers moeten zich thuis voelen bij een organisatie, er moet een zogenaamde ‘imago-klik’ zijn. Daarnaast moet het werk zelf leuk zijn en spelen voldoende ontwikkelingsmogelijkheden een cruciale rol bij de binding van medewerkers aan een organisatie.”