Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Belgische kranten snappen Google niet

Google heeft Waalse kranten uit zijn zoekresultaten gegooid. Daarme slaat het terug nadat de kranten een zaak wegens schending van copyright hadden gewonnen. De kranten hadden beter moeten weten.

 

De Belgen zijn woest, nu ze ineens onvindbaar blijken. Misschien wat pesterig van Google, maar feit is, dat de kranten al in 2006 waren gaan procederen via hun organisatie Copiepresse omdat ze niet wilden dat Google in Google News links opnam naar artikelen op hun websites. Die zaak wonnen ze een tijd geleden, en werd afgelopen mei in hoogste instantie bekrachtigd.

Boete

Volgens de krant La Capitale komt de actie van Google neer op een boycott. Google zelf zegt zich doodleuk aan de uitspraak van de rechter te houden. Het wil niet de boete riskeren van 25.000 euro voor elke keer dat er een link naar een krantenartikel via Google verschijnt – onderscheid tussen Google News en de gewone zoekmachine wordt er volgens het bedrijf niet gemaakt. "Het spijt ons dat we dit zo moeten doen," aldus een woordvoerder, "Maar als de kranten ons een vrijgeleide geven om ze zonder risico op boetes weer in de zoekresultaten op te nemen, doen we dat graag."

Search: oui, News: non

La Libre Belgique legt op zijn website uit op welk compromis de krant rekent in deze 'brutale actie" van Google. " Het is noodzakelijk onderscheid te maken tussen de Google zoekmachine en de nieuwsservice. De nieuwsmedia hebben er geen bezwaar tegen dat hun content wordt aangehaald in zoekresultaten, maar weigeren daarentegen dat hun content wordt opgenomen in Google News."

Achterhaald

De Belgische zaak maakt misschien wel het best duidelijk, hoe de verhouding tussen de 'oude' media en het 'nieuwe' medium internet, met Google als grootste grootmacht, de afgelopen jaren is gewijzigd. in 2006 was Google News juist geïntroduceerd, en werden overal de messen geslepen – ook in Nederland kondigde de krantwereld aan de boel nauwlettend in de gaten te houden. Maar Google News bevestigde slechts wat al na eerdere zaken tegen krantenkoppenverzamelaars als Krantenjongens.com allang duidelijk was: een krantenkop citeren, of desnoods een eerste alinea zoals Google News dat doet, is alleen maar goed voor het verkeer op de website.

SEO

Nederlandse kranten beraadden zich in 2006 ook op de keuze: in de aanval, of samenwerken met een partij die een flinke brok verkeer naar de website loodst? Pragmatici kozen voor dat laatste. Vijf jaar later is search engine optimization (lees: zorgen dat je via Google wordt gevonden) verplichte kost, en worden er juist kapitalen aan uitgegeven om Google's beste vriend te blijven. Google is een must, en dat lijken de Belgen pas sinds dit weekeinde echt te voelen.

Content is niet (meer) gratis

Nou zijn de Belgen natuurlijk niet van gisteren, en je zou hun zaak zelfs erg actueel kunnen vinden. Uitgevers hebben meer dan tien jaar een vermeend achterhoedegevecht geleverd tegen de misvatting dat content gratis moet zijn. Terwijl alles wat ze uitbrachten inderdaad gratis op het web verscheen, waren en zijn er wel degelijk grote kosten verbonden aan het professioneel produceren van kopij. Sinds dit jaar lijken uitgevers er eindelijk in te slagen om die realiteit over te hevelen naar het web, waar de eerste betaalmuren al met voorzichtig succes worden opgetrokken. Hij is dezer weken even niet de ridder op het witte paard, maar de Belgen bevinden zich min of meer in de slipstream van Rupert Murdoch: citeren? ja graag! Hele artikelen gratis overnemen? Die tijd moet binnenkort voorbij zijn.

Update: Google neemt de kranten inmiddels weer op in zijn zoekresultaten. Daarvoor vroeg en kreeg het de toestemming van Copiepresse.

 

Lees ook:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.