Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

België wil ook graaitax

Niet alleen Nederland is in de ban van toplonen in het bedrijfsleven. De voorzitter van de Belgische socialistische vakbond ABVV, Rudy De Leeuw, pleit voor een graaitax op toplonen. “Het loopt echt de spuigaten uit,” zegt hij in De Morgen.

“We hebben er geen probleem mee dat mensen die een grote verantwoordelijkheid dragen een fatsoenlijk loon krijgen. Maar er zijn limieten.” De Leeuw vindt het onethisch en totaal ongeloofwaardig dat een Belgische hefboomfondsbeheerder in Londen 340 miljoen euro verdient op de kap van ondernemingen. “Europa moet paal en perk stellen aan dit soort roofkapitalisme, anders zullen de mensen zich tegen Europa keren.”

De Belgische site Trends becijferde onlangs dat in 2006 het vast loon van de topmanagers met 15% steeg. De ABVV-voorzitter pleit voor een graaitax waarbij boven een bepaald bedrag het inkomen door de belastingen wordt afgeroomd. “De gewone werknemers moeten het in 2007 en 2008 doen met een loonstijging van 5%. Het verschil wordt te groot. We vragen dat het Verbond van Belgische ondernemingen snel orde op zaken stelt.” Hoe een tax er precies moet uitzien, wil De Leeuw nog niet kwijt.

Bron: Trends.be

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.