That escaled quickly, zoals het in goed Nederlands heet: PostNL kreeg zondag meerdere klachten nadat een van zijn chauffeurs een nogal ongepast reageerde op een terrueraanslag in Istanbul.
Rond 2 uur ‘s nachts plaatste het bedrijf het volgende bericht:
@PostNL Besluit is dat de chauffeur vanwege de onacceptabele uitspraken niet binnen ons bedrijf past. We nemen per direct afscheid van hem.
— PostNL (@PostNL) 12 december 2016
Daarmee voldoet PostNL aan zijn eigen richtlijn, zegt een woordvoerder tegenover het AD. “Deze geven aan dat je als medewerker van PostNL of als je voor PostNL werkt respect moet tonen voor andere culturen, religies en waarden. En dat je geen lasterlijk, grof, obsceen of bedreigend materiaal mag plaatsen.” (De chauffeur in kwestie is nu zelf het onderwerp van doodsbedreigingen).
Scheldpartij
Dat sociale media-posts van werknemers niet zonder gevolgen blijven bleek vier jaar geleden al, toen een werknemer van Blokker werd ontslagen nadat hij op Facebook een scheldpartij losliet op zijn werkgever, volgens hem een ‘hoerebedrijf’ (sic). Een van zijn collega’s die met hem bevriend was op Facebook speelde de berichten door aan zijn werkgever.
De werknemer claimde dat het ontslag onterecht was omdat Facebook tot het privédomein behoort. De rechter beschouwt zulke berichten echter als een ‘publiekelijke uiting’, omdat vrienden het verder kunnen verspreiden.
Obama
Vorig jaar kreeg een trambestuurder zijn congé na racistische opmerkingen. Afgelopen maand raakte de directeur van een Amerikaanse non-profitorganisatie haar baan kwijt nadat ze Michelle Obama discrimineerde.
Bij elkaar behandelen juridische dienstverleners jaarlijks honderden ontslagzaken die gebaseerd zijn op een uiting op sociale media. Driekwart van de arbeidsrechtadvocaten heeft wel eens een ontslagzaak op zijn bord gehad waarin sociale media een rol spelen.