Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven worstelen met strategische keuzes

Topmanagers van bedrijven hebben in de huidige crisistijd de meeste moeite met het maken van strategische keuzes. 55 Procent heeft er last van.

Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Berenschot, gehouden tijdens een seminar op de Nyenrode Business Universiteit. Nederlandse ondernemingen zoeken het momenteel dichter bij huis. Ze hechten minder belang aan globalisering. Bedrijven moeten meedoen met  prijsconcurrentie, maar willen zich tegelijkertijd (ook) op andere punten onderscheiden, meldt Berenschot. "Gevolg: men moet op zoek naar nieuwe business modellen en innovaties om zich aan de prijsconcurrentie te onttrekken."

Kiezen
De meerderheid vindt het maken van echte keuzes het moeilijkste deel van strategiebepaling. Een derde van de ondervraagden is geneigd vast te houden aan het bekende en ervaart die houding als een knelpunt bij het formuleren van een strategie. Volgens Berenschot is dat een ‘duidelijke verandering' vergeleken met het onderzoek uit 2008. Toen werden ‘onvoldoende tijd nemen' (49 procent) en ‘doorvertalen naar acties' (47 procent) als struikelblokken genoemd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Differentiatie
Verder heeft de crisis de focus van bedrijven verlegd. Weinig verrassend is er momenteel veel aandacht voor kosten. Daarnaast richten veel ceo's zich nu op differentiatie op de markt. Die willen ze vooral bereiken door het leveren van de beste kwaliteit (55 procent), het geven van service (45 procent) en het aansluiten bij de klantwensen (41 procent). Het belang van merk en imago wordt hoger ingeschat dan vorig jaar: 36 procent in 2009 versus negen procent vorig jaar. Prijsconcurrentie wordt door ruim een kwart als belangrijk strategische issue aangemerkt. Beschikbaarheid van talent en duurzaamheid en MVO scoren beduidend lager.