Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven splitsen is opeens hip. Waarom? En komt er meer?

HP Logo

Kort achter elkaar besloten grote multinationals te gaan splitsen. Waarom doen ze dit? En kunnen we meer opgedeelde bedrijven verwachten?

Philips verraste een paar weken geleden door aan te kondigen te gaan splitsen. In de nieuwe verdeling gaat de Lightning-divisie als zelfstandig onderdeel verder. De afgelopen tijd kondigden eBay en PayPal aan ook uit elkaar te gaan en daarna volgden HP en Symantec. MT.nl sprak hierover met drie analisten: Michiel Plakman (analist bij Robeco), Corné van Zeijl (belegger bij ACTIAM) en Jos Versteeg (analist bij Theodoor Gilissen).

Waarom splitsen bedrijven?

Bedrijven splitsen zich, uiteraard, niet zomaar op. Het is een beslissing met grote gevolgen, die vaak maanden, zo niet jaren van tevoren wordt gepland. Als het eenmaal bekendgemaakt wordt, ligt er al een plan vast wat zo in praktijk kan worden gebracht. Maar, waarom besluiten al deze bedrijven nu delen af te scheiden?

HP-ceo Meg Whitman legt uit waarom het bedrijf besloot te gaan splitsen:

Focus en waarde creëren

De drie analisten die we spraken wijzen allemaal, ieder in zijn eigen woorden, op hetzelfde probleem: op een gegeven moment kun je als bedrijf te log worden. Als je dan onderdelen hebt die minder goed functioneren, is het verstandig om te gaan nadenken over het scheiden van divisies. Michiel Plakman: 'Voor elk van de drie genoemde voorbeelden geldt dat de potentie er in de huidige vorm een beetje uit is. De mogelijkheid om waarde te vergroten neemt af, dus staan de bedrijven onder druk om iets te veranderen.'

In PayPal zit enorme potentie, dus de premie ligt hoger. eBay is succesvol, maar de potentie — een marktplaatsfunctie — is veel kleiner.

'PayPal is los veel meer waard'

Corné van Zeijl merkt daarnaast op dat er een verschil zit tussen Philips en HP aan de ene kant en eBay aan de andere kant. 'HP en Philips bevinden zich in zogeheten vechtmarkten waar ze weinig kunnen winnen'. Bij eBay en PayPal heeft de splitsing daarentegen vooral met groeipotentie van de laatste te maken, aldus Van Zeijl: 'In PayPal zit enorme potentie, dus de kans op rendement is groter. eBay is succesvol, maar de potentie — een marktplaatsfunctie — is veel kleiner. Door deze twee te splitsen wordt het veel interessanter om in PayPal te investeren en levert dat veel meer geld op.'

Niet altijd nodig

Overigens is het niet 'standaard' nodig om een grote onderneming te splitsen, zegt Jos Versteeg: 'Een uitzondering, waarbij meerdere markten wel binnen één bedrijf kunnen worden bediend, is General Electric. Dat komt doordat het bedrijf in alle segmenten waarin het actief is, marktleider is.'

Het is niet ‘puur toeval’ dat meerdere bedrijven in korte tijd splitsen. De economische situatie maakt dit aantrekkelijk, om vervolgens overgenomen te worden of te fuseren.

Geen toeval

Ook is er volgens de drie analisten geen sprake van toeval. Plakman: 'Het is niet ‘puur toeval’ dat meerdere bedrijven in korte tijd splitsen. De economische situatie maakt dit nu aantrekkelijk. Om vervolgens weer aantrekkelijk te zijn voor een overname of fusie. Daarnaast zijn aandeelhouders mondiger geworden en krijgen ze meer voor elkaar, zoals bijvoorbeeld Carl Icahn.'

Van Zeijl sluit zich daarbij aan: 'Er zijn veel bewegingen rond fusie en overnames en het lijkt erop dat bedrijven de laatste tijd veel hebben gereflecteerd op wat ze nou eigenlijk willen. Stoten we dingen af? Doen we een overname?'

eBay en Paypal splitsen mede na druk van de activistische aandeelhouder Carl Icahn:

Al kan er volgens Versteeg ook een andere reden achter zitten: 'Een mogelijkheid is dat bij bedrijven de besparingsopties ‘op’ zijn. Dus hoe kun je dan meer weerde creëeren en opnieuw groei genereren? Door jezelf op te splitsen.'

KPN heeft in de afgelopen decennia aardig wat onderdelen afgestoten.

DSM op nominatielijst

De laatste jaren hebben er in Nederland veel splitsingen plaatsgevonden. 'KPN heeft in de afgelopen decennia aardig wat onderdelen afgestoten', zegt Van Zeijl. Er staan dus weinig Nederlandse bedrijven meer op de nominatie voor splitsing, denkt ook Plakman. Maar als er één bedrijf is dat nog in aanmerking kan komen, dan is het wel DSM. Versteeg: 'Het bedrijf richt zich inmiddels grotendeels op voeding, maar heeft nog steeds een chemiepoot. De verwachting is dat deze toch binnen een paar jaar wordt afgestoten.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

DSM was niet bereikbaar voor commentaar.

Foto boven: Flickr / Don DeBold