Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven ontdekken virtuele ideeënbus

Online ideeënplatformen voor bedrijven zijn hip. Onder meer Fortis, Nationale Nederlanden en ProRail doen mee om ideeën en oplossingen te verzamelen, maar ook om talent te ontdekken. Op de Nederlandse site Battle of Concepts stellen bedrijven op dit moment in totaal bijna 50.000 euro aan prijzengeld beschikbaar.

600 studenten en jonge professionals staan op dit moment ingeschreven. Dit aantal moet groeien tot zo’n vijfduizend, aldus oprichter Joost Dekkers tegen Emerce. Massale deelname verwacht hij niet: “Het zal altijd een relatief kleine groep mensen zijn die daadwerkelijk de tijd neemt om een idee uit te werken en deze te posten.”

Bedrijven stellen op Battle of Concepts uiteenlopende vragen, over marketing, maar ook over meer technische onderwerpen. Zo vraagt ProRail: “Hoe zorg je ervoor dat treinen en schepen elkaar minder in de weg zitten?” En Eneco verdeelt 5000 euro onder de deelnemers die het beste antwoord geven op de vraag: “Hoe kan een gaskraan zonder explosiegevaar verwijderd worden?”

Ook zijn er bedrijven die zélf online ideeën verzamelen, zonder gebruik te maken van een algemeen platform. Zo startte deze week de Rabobank op Hyves met de Rabobank Innovation Challenge. Wie mee wil doen, kan op een speciale Hyves-pagina een creatief idee inleveren. Uit de inzendingen wordt een selectie gemaakt. De finalisten mogen zichzelf presenteren op Picnic en e.Day. Een jury kiest de uiteindelijke winnaar. “Wij doen dit om ondernemerschap in Nederland te stimuleren,” zegt Harry Vollaard van de Rabobank.

Lees meer op Emerce.nl

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.