Bedrijven huren massaal zogenoemde ‘mystery shoppers’ in, nepklanten die in het geheim de service in de winkel controleren. Daarmee hopen ondernemers erachter te komen hoe hun personeel met klanten omgaat.
Baantjes als mystery shopper blijken razend populair. In Nederland bestaan inmiddels tientallen onderzoekbureaus die meewerken aan dit nieuwe fenomeen. Ondernemers die stiekem willen testen hoe de dienstverlening binnen het bedrijf is en of het personeel wel de goede informatie verstrekt, huren bij zo’n bureau een mystery shopper in.
Onderzoeksbureaus die mystery shoppers inzetten, worden sinds dit jaar overspoeld met aanvragen van bedrijven die hun eigen zaak en personeel op de proef willen stellen. “Er is een explosieve groei in deze markt,” constateert directeur Martin Klein van MKH Mystery Shoppers uit Ridderkerk. Volgens Klein is het geen vorm van bespieden. “Bedrijven die ons inhuren kunnen het personeel waarschuwen dat er een mystery shopper komt. Uiteraard zeggen ze niet wanneer, anders werkt het niet.” Ook het werk als mystery shopper is razend populair.
(De Telegraaf)