Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven betalen bonus cash na wetswijziging

Van de baas een zak met geld krijgen is hip. Steeds meer bedrijven kiezen voor een bonus in contanten, omdat dit fiscaal aantrekkelijker is geworden. Dit vertelt Mans Kuipers, arbeidsvoorwaardenspecialist bij Ernst & Young in het Financieele Dagblad.

Door een wetswijziging op 1 januari van dit jaar zijn de kosten voor optieregelingen niet langer aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting, de onderneming moet er 25,5 procent belasting over betalen. De aftrekbaarheid van aandelenregelingen was al aangepakt. Vorige week meldde KPN een contante bonus uit te willen keren aan de top. De hoogte is wel gekoppeld aan de koers van het aandeel. Op die manier bespaart het bedrijf 1,5 miljoen euro aan vennootschapsbelasting.

Volgens Kuipers is KPN niet de enige. “Alle bedrijven waar ik bij betrokken ben en die optieregelingen of aandelenplannen hebben, kijken of het anders kan. Een beetje belastingadviseur heeft hier al lang met de klant over gesproken.” Bij veel bedrijven heeft behalve de top ook de rest van het personeel een regeling. De werknemer die een bonus krijgt, moet er wel
inkomstenbelasting over betalen. Maar dat moet hij ook voor aandelen- en optieregelingen, zodra hij die opties verzilvert.

Lees meer in het Financieele Dagblad van 24 april

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.