In 2004 startte Sars zijn bedrijf samen met mede-oprichters Robbert van Geldrop en Paul de Grijp. BackupAgent biedt, u raadt het al, online back-up software. “We zijn op het goede moment begonnen”, zegt Sars. “Online back-ups waren nog maar net beschikbaar vanwege de toegenomen bandbreedte.”
Hoewel veel ondernemers gebruik maken van de software van Sars doet de bedrijfsnaam waarschijnlijk bij weinig van hen een belletje rinkelen. BackupAgent is een white label, wat wil zeggen dat de onderneming de software aanbiedt aan klanten zoals providers en hostingbedrijven, die vervolgens hun eigen merk en ondersteuning aan het product koppelen en aanbieden aan hun klanten. De eindgebruiker komt dus nooit direct met BackupAgent in aanraking.
Helpdesk
Volgens Sars is dat niet alleen voor zijn klanten, maar ook voor zijn eigen onderneming een groot voordeel: “Onze klanten willen een eigen label voeren, zodat zij hun klanten beter aan zich kunnen binden. En hoe beter het met onze klanten gaat, hoe beter het met ons gaat. Bovendien hoeven wij op deze manier geen helpdesk in te richten voor de eindgebruikers.”
En dat zijn er nogal wat. Inmiddels heeft BackupAgent 250 partners die de software aanbieden, verspreid over 15 landen, waaronder naast Europese landen ook Zuid-Afrika, de VS en Australië. De onderneming zag zijn omzet de afgelopen jaren met 300 procent per jaar groeien. BackupAgent streeft naar een top 3 positie in Europa in 2010.
Volwassen
De nominatie van de Deloitte Rising Star draagt daar zuinigjes aan bij. “Zo’n nominatie draagt bij aan de status van een volwassen bedrijf. Wij zijn niet meer dat kleine start-upje.” Dat goldt nog veel meer voor de in november 2007 verworven plaats in de Red Herring Global 100-lijst. “De erkenning dat je tot de 100 meest innovatieve ondernemingen van de wereld behoort is een hele eer. Het heeft ons geholpen in onze internationale strategie.”
Volgens Sars heeft BackupAgent beide onderscheidingen en de omzetgroei in de eerste plaats te danken aan het product zelf. “Onze software is ontwikkeld op basis van de eisen van de markt. We hebben goed geluisterd en BackupAgent aangepast aan wat de markt van online backup software vraagt. Daarnaast is onze software makkelijk schaalbaar. Het is toepasbaar voor grote bedrijven, maar ook voor eenpitters. Uit allerlei onderzoeken blijkt bovendien dat we de veiligste oplossing bieden.”
Daarnaast wijt hij het succes aan de manier van werken. De focus op het MKB en het begeleiden van partners bij het verkopen en gebruiken van ‘hun’ product geeft BackupAgent volgens Sars een streepje voor op de concurrentie. “Online back-up systemen zijn een relatief nieuw product. Providers moeten vaak geholpen worden om het op de juiste manier aan de eindgebruikers aan te bieden.”
Sprout koos BackupAgent in 2007 als Challenger.