Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autospecial – Niet geschikt voor man met toupet

Of er nog wat te genieten valt, komende zomer, qua cabrio’s? Dacht het wel. Nu deze niet meer is voorbehouden aan geblondeerde dames van onduidelijke komaf, of kalende heren die de midlifecrisis willen verdoezelen, ontdekken steeds meer fabrikanten de lusten van het dakloos genieten. Een overzicht van topcabrio’s vanaf 30 mille.

Alfa Romeo Spider
Toen de nieuwe Alfa Romeo Spider in Genève werd gepresenteerd, werd deze meteen uitgeroepen tot Cabrio van het Jaar 2006. De Italiaanse topdesigners Giugiaro en Pininfarina ontwierpen de auto. Zeggen hun namen u niets? Dat is ongeveer wanneer je Cruijff en Maradona in hun hoogtijdagen in één elftal zet. Vanaf ongeveer 45 mille is de Spider de uwe.

Aston Martin V8 Vantage Roadster
Voor het geval u te veel wegdroomt, zetten we even de wekker: de Aston Marin V8 Vantage Roadster heeft als instapprijs een slordige 170 mille. De fabrikant rekent erop dat er dit jaar wereldwijd 2700 van worden verkocht. Gek detail: brede mensen vinden in de pure tweezitter wel hun plekje, maar als je aan de smalle kant bent, dan is een beetje meer zijdelingse steun in de stoelen wenselijk. Volgens de opgave van de fabriek beschikt de V8 Vantage over een motor met een maximaal vermogen van 380 pk, Die maakt het mogelijk in vijf seconden van nul naar 100 te sprinten.

Audi RS4 cabriolet
Een combinatie van een V8-motor (420 pk) met de vierwielaandrijving die Audi ‘quattro’ noemt, het kan beroerder. Deze cabrio is er ook als ‘gewone S4’, maar laten we meteen voor goud gaan en meer dan 125 mille uitgeven. Voor wie deze auto toch een stap te ver is (lees: te duur), dan is er altijd nog de Audi TT Roadster. Deze geliefde tweezitter is vorig jaar, ondanks het feit dat de sleet er nog niet inzat, vernieuwd.

Bentley GTC
Voor de fijnproevers is er de Bentley GTC. Dit is de top van het Continental-programma van Bentley. In 2006 werd deze uitvoering van de Bentley op de markt gebracht en in veel oliestaten is dit inmiddels een doorsnee auto op de weg. Voor een ruwe kwart miljoen euro mag u deze wagen op uw oprijlaan parkeren.

BMW Z4 M roadster
BMW heeft meerdere cabrio’s in het programma, maar de meest buitenissige is de Z4 in de M-uitvoering (acceleratietijd 5 seconden, topsnelheid 250 km/uur). Goedkoper kan ook, maar in deze M-uitvoering kost de Z4 rond de 83 mille. Daar hebt u wel een adembenemende tweezitter voor. Ook niet te versmaden trouwens: de BMW 6-serie cabrio.

Cadillac XLR-V
De Cadillac XLR-V is de nieuwste telg bij de dealers van Cadillac. Deze roadster beschikt over een nieuwe 4.4 V8 SC-motor met compressor. Deze krachtbron levert 331 kW aan vermogen (450 pk) en maakt een acceleratie van nul tot 100 km/uur in slechts 4,7 seconden mogelijk. Kleinigheidje: de XLR-V is er pas vanaf iets meer dan 120.000 euro.

Chrysler PT Cruiser cabrio 2.4 gt turbo
De open uitvoering van de PT Cruiser is met de hakken over de sloot door de ballotage heen gekomen, want deze begint bij 28 mille. Maar omdat we de 2.4 gt turbo de meest opwindende vinden (kost 35 mille), mag-ie toch meehobbelen. De prestaties zijn beduidend minder dan die van de meeste auto’s op deze pagina’s, maar de retrolook compenseert veel. In dezelfde showroom staat ook de Crossfire Roadster, die een halve ton moet doen.

Corvette C6 Convertible
Iets meer dan een ton moet deze Amerikaanse ‘super sportscar’ kosten. Even slikken: bij het nieuwste model zijn de karakteristieke opklapbare koplampen verdwenen. Maar verder is en blijft een Corvette (een vermogen van 404 pk, topsnelheid 300 km/uur, acceleratietijd 4,8 seconden) voor menigeen dé natte jongensdroom.
Dodge Viper 8.3
De Dodge Viper is voor Chrysler wat de Corvette is voor General Motors. De wagen oogt adembenemend en kan betere prestaties overleggen dan de Corvette convertible. Hij heeft een acceleratietijd van 3,9 seconden, een topsnelheid van 340 km/uur en 506 pk in het vooronder.

Donkervoort D8 1.8 210 race
U kunt natuurlijk een Donkervoort kopen voor afgerond 65 mille. En dan heb je echt geen miskoop. Maar u kunt ook voor goud gaan en meteen de duurste uitvoering aanschaffen die een ruime ton kost. In beide gevallen rijdt u in een lookalike van de Lotus Seven en dat is in beide gevallen geen straf.

Ferrari F430 4.3 V8 Spider
De Ferrari F430 Spider is op dit moment de enige open Ferrari die er is. Over deze uitvoering (over elke Ferrari eigenlijk) kunnen we kort zijn: we hebben het over het meest begerenswaardige automerk ooit. Is met ongeveer een kwart miljoen euro één van de duurste cabrio’s in dit overzicht. U houdt van feiten? Komen ze: accelereren doet deze Ferrari in vier seconden, de topsnelheid ligt op 315 km/uur en 490 pk onder de motorkap is ook niet kinderachtig.

Honda S2000
De Honda S2000 ziet er duurder uit dan-ie is, hij kost iets minder dan een halve ton. Top Gear – kijk, nu hebben we het ergens over – riep deze auto enige tijd terug achteloos uit tot fijnste auto. De S2000 heeft geen overbodige gadgets en poepelegeintjes, maar kan met een acceleratietijd van 6,2 seconden, een vermogen van 241 pk en een topsnelheid van 241 km/uur aardig meekomen in het verkeer, toch?

Jaguar XK-Cabrio
De Jaguar XK-Cabrio is de open versie van de XK-serie, het model waarbij vooral de gigantische grille in het oog springt. Om vanuit stilstand naar 100 te komen kost 6,2 seconden voor de 300 pk-zware motor. Er zijn snellere auto’s, maar voor pure snelheid moet je ook niet bij Jaguar zijn. Dit is een open limousine en zo moet je er ook in rijden. Vanaf 125.000 euro.

Lamborghini Murciéllago Roadster
De duurste auto in deze opsomming is de Lamborghini Murciéllago Roadster, die een vervelende 350.000 euro moet kosten. Dit is de opvolger van de legendarische Diablo. Onder de motorkap huist een beest van een motor met een inhoud van 6 liter. Als u bent bijgekomen van de schrik: dit monster racet binnen vier seconden van nul naar 100, heeft 579 pk tot zijn beschikking en kan op de Duitse snelweg 330 kilometer per uur halen. Waanzin? Dat mag u zelf uitmaken. Leuk? Zeker.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lexus SC
De Lexus SC (vanaf 106.000 euro) is de open uitvoering van de 430-serie. De krachtige 4,3 liter motor zorgt voor overtuigende prestaties(6,2 seconden acceleratietijd, een vermogen van 286 pk, topsnelheid 259 km/uur), maar Lexus is toch meer een merk waarmee je niet blaast, maar gewoontjes rijdt. Dat is trouwens genieten genoeg.

Lotus Elise 1.8
Een Lotus Elise hebt u al voor ongeveer een halve ton, maar de 111R kost minimaal 13 mille meer. Dan hebt u een auto waar de meningen over verdeeld zijn (niet iedereen vindt dit een mooie auto), maar die het met een sprinttijd van 4,3 seconden, een topsnelheid van 241 km/uur en 192 pk (dat lijkt weinig, maar de Lotus weegt iets meer dan 800 kilo) beslist niet verkeerd doet.

Maserati Spyder
Als je de prijzen van veel andere cabrio’s ziet, dan valt een ‘vanaf prijs’ van 125.000 euro mee. Helemaal wanneer je weet dat elke auto met de befaamde drietand op de motorkap het goed doet bij kennissen en vrienden. Als u quasi-achteloos de sleutels laat slingeren en tijdens een goed gesprek de prestaties meldt (5 seconden sprintsnelheid, 283 topsnelheid, 400 pk vermogen), dan weet u zeker dat u niet de loser van de avond bent.

Mazda MX5
De Mazda MX-5 is leverbaar vanaf 28 mille en hoort strikt gesproken dus niet in deze opsomming thuis. Maar de MX-5 is meer dan zomaar een cabriolet. Als Miata brak de MX-5 in Amerika het ene na het andere verkooprecord en sindsdien is dit een icoon onder de cabrio’s. Snel is de MX-5 niet (topsnelheid 194 km/uur, acceleratietijd 9,4 seconden) en u hebt ook geen gigantische motor tot uw beschikking (met 126 pk bent u op deze pagina’s een mietje), maar het is en blijft een snoepje om te zien en om in te flaneren.

Mercedes SL 55
Mercedes biedt keus uit meerdere cabrio’s, zoals de CLK-Cabrio en de SLK tweedeursvariant. Maar omdat de SL-klasse het meest tot de verbeelding spreekt en het duurst is (vanaf 120.000 euro), gaan we hiervoor. Zowel open als dicht is deze auto een fraaie verschijning op de weg. Met een acceleratietijd van 4,5 seconden, een maximale snelheid van 250 km/uur en een vermogen van 400 pk, doet de SL mee met de grote jongens.

Mini 1.6 cooper S cabrio
Nou, vooruit dan. Omdat de wagen zo lekker oogt én omdat de Mini Cooper cabrio het bijzonder goed doet bij de vrouwen, nemen we ’m mee. Qua prestaties is dit één van de mindere goden (7,4 sprintsnelheid, top 215, 170 pk) in deze ‘reeks der giganten’, maar op zich zijn het helemaal geen slechte prestaties. De Mini is vooral ook een auto die u ongegeneerd kunt oppimpen. Nadeel is dat de kap van linnen is.

Morgan Aero 8
Toen in 2000 de nieuwe Morgan Aero 8 werd tentoongesteld, was er veel schrik bij de Morgan-liefhebbers. Het lijnenspel week namelijk in veel opzichten af van de klassieke Morgans van voor die tijd. Feit is dat de Morgan Aero 8 (prijs rond een kwart ton) nog steeds in het leveringsprogramma zit en dat is natuurlijk niet omdat er geen publiek voor is. Sterker nog: met dit nieuwe model werd zelfs een nieuwe groep kopers aangeboord. De prestaties (sprinten in vijf seconden, een topsnelheid van 250 km/uur en een vermogen van 286 pk) zijn om over naar huis te schrijven.

Nissan 350 Z Roadster
Een Nissan 350 Z Roadster kost net geen 60.000 euro. Dat is helemaal niet verkeerd vergeleken met veel andere convertibles. Deze Nissan (5,8 seconden optrektijd, topsnelheid 250, 294 pk vermogen) ziet er namelijk adembenemend uit. Het is een pure tweezitter, waarvan u zeker weet dat de gordijnen bij de buren eventjes zullen bewegen om een gluurkier te maken. En dat is niet in de laatste plaats omdat deze Nissan figureert in de films ‘The fast and the furious’ en ‘Tokyo drift’ en in de tv-serie ‘Desperate housewives’.

Opel GT 2.0 Turbo
Opel heeft maar liefst drie cabrio’s in het gamma: de Tigra, de Astra TwinTop en de GT. Hiermee rekent Opel in elk geval af met het imago dat het burgerlijk is en weinig ballen heeft. De GT, die de Speedster heeft vervangen, is een fraai gelijnde tweezitter die vooralsnog in één uitvoering leverbaar is. De GT is ‘Cabrio of the Year 2007’en dat is natuurlijk niet voor niets. Naast een mooi uiterlijk heeft de GT ook spierballen (132 pk, 5,7 seconden sprinttijd, 230 pk).

Peugeot 307 CC
De Peugeot 307 CC (vanaf een beetje meer dan 30 mille) is één van de meest verkochte cabrio’s van dit moment. Dat is niet zo heel vreemd, want naast betaalbaar ligt de 307 CC met hardtop ook lekker op het netvlies. De 307 CC trekt geen diepe sporen in het asfalt (11,3 seconden sprinttijd, een top van 206 en 140 pk), maar dat mag de pret niet drukken.

Porsche 911 Turbo Cabriolet
De nieuwe Porsche 911 Turbo Cabriolet is de niet de enige cabriolet van Porsche. De Boxster S mag er ook zijn. Maar de 911 Turbo Cabriolet is net vernieuwd en verdient daarom een plek op deze pagina’s. Optrekken van nul naar 100 doet deze Porsche in 3,9 seconden (en is daarmee de snelste cabrio), terwijl de 480 pk goed zijn voor een topsnelheid van 311 kilometer per uur. En ach, als u het zo bekijkt en op een rijtje zet, valt een prijs vanaf 210.00 euro wel mee. Toch? Voor iedereen met haast: deze auto staat pas in september 2007 in de showroom.

Renault Mégane 2d CC
Of er ook plaats is voor betaalbare cabrio’s in deze erelijst? Jawel. De Renault Mégane CC is er zo één, want vanaf een kleine 30 mille. Het aardige van de Mégane CC is dat de meeste motoren die in de Méganes leverbaar zijn, ook in de cabrio kunnen worden besteld. En dan kan de prijs nog oplopen naar rond de 38.000 euro. Meest opvallend is de hardtop, die elektrisch kan worden geopend of gesloten. Maar dat hebben natuurlijk wel meer cabrio’s tegenwoordig.

Saab 9-3 cabrio 1.9 TiD
Saab heeft de goede gewoonte om van de meest gangbare modellen een vierpersoonscabriolet (en dan bedoelen we met plek voor vier volwassenen) te leveren. De cabrio-uitvoering van de 9-3 (vanaf 46.000 euro leverbaar) borduurt voort op deze goede traditie. Naast benzinemotoren is deze open uitvoering ook verkrijgbaar met een dieseluitvoering en daarmee is dit een bijzondere cabrio. Qua prestaties (accelereren in 11,5 seconden, een topsnelheid van 200 en 120 pk vermogen) is deze auto geen uitblinker. Maar een Saab heeft andere waarden.

Spyker C12 LaTurbie
Een Spyker in cabrioletuitdossing koopt u vanaf een schunnige 250.000 euro. Maar zoals bij de meeste auto’s in deze reeks, gaan we voor de duurste, de C12 LaTurbie, die nog eens ongeveer 25.000 euro extra kost. Maar dan hebt u ook wat: accelereren in vier seconden, een top van 315 km/uur en een slordige 500 pk onder de motorkap). Als we het geld zouden hebben liggen…

Volkswagen Eos 2.0tfsi
Voor een vanaf prijs van 34 mille kunt u in het bezit komen van de meest verkochte cabrio van dit moment: de Volkswagen Eos. In zijn klasse is de Eos de duurste cabrio, maar dat hindert niet bij de verkoopaantallen. Klinkend zijn ook de prestaties van de uitvoering met twee liter benzinemotor: een vermogen van 200 pk, een sprintsnelheid van 7,8 seconden en een topsnelheid van 232 km/uur. Het kan overigens sneller, want er is ook een 3,2 liter V6-uitvoering.

Volvo C70
De Volvo C70 is er in een imposant aantal uitvoeringen, met verschillende motoren en een ‘vanaf prijs’ van 46.000 euro. Wilt u de snelste uitvoering, dan komt u terecht bij de 2.4t5 (7,6 seconden sprinttijd, 240 km/uur topsnelheid en 220 pk maximaal vermogen). De Volvo-waarden (relatief milieuvriendelijk, een geweldig dealernetwerk, kwaliteit en waar voor je geld) zijn bij die prijs inbegrepen.

Wiesmann MF/GT
In veel autorijtjes zit na Volvo niets meer, maar bij de cabrio’s hebben we nog van doen met de relatief onbekende Wiesmann. Dit Duitse autobedrijf bouwt pas sinds 1993 exclusieve auto’s. Ook exclusief is de prijs (vanaf 130.000 euro) en redelijk exclusief zijn de prestaties (4,9 seconden sprintsnelheid, 343 pk en een topsnelheid van 255 km/uur). Toch staan er op deze pagina’s auto’s die heel wat exclusiever zijn.