Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autospecial Auto van de zaak

25 domme vragen over de auto van de zaak

1
Klopt het dat de gelukkige bezitter van een lease-auto sinds 1 januari meer betaalt, dankzij de gewijzigde fiscale bijtelling?
Nee. Voor het eerst sinds jaren is dit jaar niets veranderd in het percentage van de bijtelling: dit was en is nog steeds 22 procent. Het enige verschil tussen 2005 en 2006 is dat de bijtelling niet meer via de inkomstenbelasting wordt verrekend, maar via de loonbelasting.

2
Noem dat maar een futiel verschil. Het maakt toch juist veel uit of de bijtelling nu elke maand wordt afgerekend of één keer per jaar?

Je voelt nu twaalf keer per jaar pijn en voorheen maar één keer per jaar, dat is echt het enige verschil.

3
Een auto is een slechte investering, een investering in accessoires n-g slechter. Klopt dat het er ook accessoires zijn waarop je kunt verdienen?

Het lijkt een domme vraag, maar het antwoord is verrassend. Op een aantal accessoires of opties schrijf je inderdaad nauwelijks af. Sterker, in sommige gevallen verdien je er zelfs aan. Voorbeelden zijn een automatische versnellingsbak, airco en – geloof het of niet – metallic lak. Een lpg-tank daarentegen is een slechte investering, aangezien deze geen euro oplevert bij inruil. Ook op spoilers en andere ‘mooimakers’ loop je leeg.

4
In de cataloguswaarde van een auto zitten btw en bpm (belasting op personenauto’s en motorvoertuigen). Om geen belasting over belasting te betalen kun je de bpm zeker wel van de catalogusprijs aftrekken?

Vergeet het maar. Die 22 procent bijtelling wordt geheven over de catalogusprijs van een auto en dat is inclusief bpm en inclusief btw. Dus je betaalt inderdaad belasting over belasting.

5
Auto’s in andere Europese landen zijn vaak goedkoper. Scheelt dat ook in de bijtelling?

Auto’s in het buitenland zijn goedkoper omdat de bpm daar onbekend is. Maar als de auto wordt ingevoerd, wordt alsnog de bpm geheven. Het maakt dus niets uit.

6
Als je later accessoires laat inbouwen, dan gelden die toch ook voor de bijtelling?
Nee. Alle accessoires die worden aangebracht of ingebouwd nadat de auto is geregistreerd bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), gelden niet voor de bijtelling.

7
Maar je kunt toch moeilijk een navigatiesysteem uit je auto laten slopen om die er later weer te laten inzetten?

Dat gaat inderdaad niet. Maar je kunt wel een auto zonder navigatiesysteem bestellen en later een goedkoper systeem aanschaffen. Dat scheelt in de prijs en in de bijtelling.

8
Tegenwoordig heb je steeds vaker van die geïntegreerde audiosystemen. Tellen die ook mee voor de bijtelling?

Wel als deze erin zit op het moment dat het kenteken wordt toegekend. Maar ook deze installaties kun je later – zij het minder mooi weggewerkt – laten inbouwen en dan geldt de bijtelling niet.

9
Is de bijtelling echt altijd 22 procent?

Niet altijd. Die 22 procent is een minimum. Als de Belastingdienst doorheeft dat de privé gereden kilometers duurder zijn dan de bijtelling rechtvaardigt (bijvoorbeeld wanneer extreem veel privé wordt gereden), dan moeten de werkelijke kosten worden afgetikt.

10
Als ik alleen gebruik maak van de zakenauto in de vakantie, dan valt de bijtelling zeker goedkoper uit?

Als de vakantiereis meer is dan 500 kilometer (heen en weer zit je daar al snel aan), dan rijdt u privé meer dan 500 kilometer en dan moet de volle mep worden afgerekend.

11
En als ik met het vliegtuig ga?

Dan gelden die kilometers niet voor privé-gebruik, maar dan gelden alle andere kilometers in de rest van het jaar wel als privé kilometers. Het gaat om de totaalsom in één jaar.

12
Klopt het dat je voor een kilometeradministratie een zogenoemde zwarte doos moet aanschaffen om te ontkomen aan de bijtelling?
Dat is quatsch. Als je kunt aantonen dat je minder dan 500 kilometer privé rijdt met de auto van de zaak, ontkom je aan de bijtelling. Maar daar hoeft geen elektronisch apparaat voor te worden gekocht. Een A4’tje is mooi zat. Ritnummer, datum, vanwaar je komt, de bestemming, aantal gereden kilometers, kilometerstand, of de rit privé of zakelijk is en of je de normale route hebt gereden: deze gegevens zijn voldoende.

13
Ik neem wel een oude auto, want die kostte destijds weinig en dus heb je altijd een lage bijtelling.

Deze vlieger gaat niet op. Auto’s ouder dan vijftien jaar vallen onder oldtimerregeling en voor deze auto’s geldt dat niet de cataloguswaarde, maar de huidige economische waarde bepalend is voor de hoogte van de bijtelling. En sommige auto’s zijn wel degelijk meer waard geworden.

14
Als een lease-auto wordt gestolen, blijft dan de fiscus de bijtelling afrekenen gedurende het leasecontract?

Niet waar. Op het moment dat een lease-auto wordt gestolen en niet meer terugkomt, loopt het contract doorgaans nog een maand of twee door. Normaal krijgt u een vervangende auto van ongeveer dezelfde waarde, dus verandert er niets. Na die tijd wordt een nieuw contract gesloten en dan geldt de nieuwwaarde van de nieuwe auto.

15
Als een auto langer dan vijf jaar meegaat, wordt er 5 maal 22 procent ofwel 110 procent over de waarde bijtelling geheven. Dat is toch oneerlijk?

Of het oneerlijk is moet u zelf maar uitmaken, maar het is wel waar.

16
Woon-werkverkeer is toch privé?

Alle ritten van huis naar werk en andersom zijn sinds 1 januari 2005 zakelijke ritten.

17
Als ik nou in plaats van een auto van de zaak een motor van de zaak neem, geldt daarvoor dan geen bijtelling?

Ook voor motoren en zelfs voor quads (vierwielige motorfietsen) geldt het bijstellingsregime.

18
Dan neem ik wel een bestelauto.

Helaas, ook voor bestelauto’s geldt de bijtelling. Alleen bestelauto’s die puur geschikt zijn om in te zetten voor het werk, zijn vrijgesteld. Denk dan aan een bestelauto met één stoel.


19
Zit op een bestelauto eigenlijk ook bpm?

In eerste aanleg wel, maar deze kan worden teruggevorderd. De bijtelling geldt echter voor de prijs inclusief btw en bpm.

20
Als ik in de auto van de zaak elke ochtend en avond collega’s meeneem, kan ik daar dan fiks aan verdienen door voor elke afgelegde kilometer een paar eurocent per medewerker af te rekenen?

Voor iedereen die zakelijke kilometers rijdt in zijn of haar eigen auto, kan een onbelaste kilometervergoeding van 19 eurocent worden betaald door de werkgever. Meer mag, maar voor elke eurocent boven dit bedrag komt de fiscus langs. De belastingvrije kilometervergoeding kan echter niet worden gegeven als in de auto van de zaak collega’s meerijden (carpoolen).

21
Klopt het dat brandstof de grootste kostenpost is van een auto?

Afschrijving is met afstand de belangrijkste kostenpost en is goed voor ongeveer de helft van de autokosten. Brandstof komt met ongeveer 20 procent op de tweede plaats, de verzekering staat met 13 procent derde.

22
Het maakt dus weinig uit of de prijs van de brandstof weer stijgt?

Natuurlijk maakt dat uit. Elke eurocent is er één. Maar het is bizar dat er veel wordt gepraat over de hoogte van de brandstofprijzen, terwijl er veel meer valt te verdienen door goed te letten op de restwaarde van de auto, bijvoorbeeld door een auto te nemen waarop je relatief weinig afschrijft.

23
Is een lease-auto of auto van de zaak altijd voordeliger dan een kilometervergoeding?

Nee. Dit is puur een kwestie van rekenen hoeveel zakelijke en hoeveel privé-kilometers met de auto wordt gereden.

24
Is een lease-auto altijd duurder dan de zakelijke auto die je bijvoorbeeld bij de dealer laat financieren?

Ook niet altijd en ook dit is een kwestie van de rekenmachine erbij pakken en goede afspraken maken met de dealer.

25
Over de leaseprijs valt zeker niet te onderhandelen?

Over alle prijzen valt te onderhandelen, dus ook over de leaseprijs.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.