Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Artificial Intelligence als marketingtruc

Was het een dik jaar geleden al goed genoeg als je bedrijf data-driven was, nu moet je op zijn minst AI toepassen bij het maken van je product of dienst om een beetje mee te doen. Of dat ook echt het geval is... who cares?

Foto: IntelligentX

Artificial Intelligence, ofwel in het Nederlands kunstmatige intelligentie, is een serieuze zaak. En inderdaad, op dit moment is er sprake van een doorbraak. Voor het eerst sinds de term in de jaren vijftig werd gemunt, lijkt het fenomeen van zelflerende machines ook echt door te breken.

AI is de toekomst, en iemand met een beetje geld investeert er ook graag in. Woensdag werd bekend dat Sir Elton John 6,5 miljoen dollar steekt in de AI startup Qloo. Qloo analyseert publieke data zoals Facebookposts over bijvoorbeeld films, series en muziek. Doel is te kijken of de algoritmes zo de smaak van het publiek kunnen voorspellen. Nuttige kennis  voor artiesten als John, want dat betekent minder kans op een flop en meer kans op hits als ‘Candle in the Wind’.

Maar terwijl er heel veel bedrijven serieus met machine learning bezig zijn, zijn er ook die de term AI wat lichtzinniger gebruiken. Sprout verzamelde een aantal opmerkelijke claims van bedrijven die zeggen AI te gebruiken, maar waarvan enigzins twijfelachtig is je wel echt van kunstmatige intelligentie kunt spreken.

AI bier

Zo is is daar IntelligentX dat beweert het ‘het eerste premium beer te hebben gemaakt dat complexe machine learning algorithms gebruikt om zelfzelf te verbeteren.’ Wie het bier van deze brouwer drinkt vertelt aan een bot wat hij er van vond. Het algoritme geeft die informatie door aan de brouwer en die past de smaak dan bij het volgende brouwsel de smaak aan. Omdat het algoritme zelflerend is, is het idee dat het biertje steeds een beetje beter wordt.

Potbot: gepersonaliseerde wiet

Nooit meer de ‘verkeerde’ medische wiet via de Potbot van Potbotics. Vul je klacht in waar je wiet voor wilt gebruiken – voor het onderdrukken van angsten bijvoorbeeld – en je krijgt te horen welke soort wiet de juiste chemische samenstelling heeft voor jouw klacht. En nog mooier: waar je het kunt krijgen. Helaas nog niet aangesloten op het Nederlandse coffeeshopnetwerk.

Zelflerende keukenmachine: de Rotimatic

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niks mis mee met een automatische rotimaker natuurlijk. Ook heel fijn dat de Indiase vrouw nu niet meer uren in de keuken hoeft te staan. De welgestelde Indiase vrouw dan, want het apparaat kost je 999 dollar. Maar ‘machine learning’? Volgens de makers is het apparaat ‘Equipped with patented AI technology and intelligent sensors’. Die claim lijkt toch een tikkie over de top.

Meer absurde AI-claims op Sprout.nl.