Artificial Intelligence zit momenteel bovenin de hype cycle, zelfs Elton John investeert erin. Google heeft er net een aparte inveseringstak voor opgetuigd. De potentiële impact op sectoren als gezondheidszorg, automotive en marketing is enorm. AI is niet zelden een aanwinst, zoals wanneer het wetenschappelijke kennis een boost geeft, landbouw verbetert, natuurrampen voorspelt of blinden de wereld laat ‘zien’.
Niet verwonderlijk dus dat talloze bedrijven AI adopteren in de jacht op groeigeld en media-aandacht. Dat levert af en toe opvallende producten en diensten op:
AI-bier
IntelligentX claimt ‘s werelds eerste door AI-gebrouwen biertje. Het AI-systeem van IntelligentX verzamelt en verwerkt feedback van gebruikers om nieuwe smaken te creeren. (Wat overigens klinkt als een prima aanvulling op startup van het jaar MiniBrew). ‘Je kan altijd praten met het algoritme, waar je je biertje ook drink”, zegt medeoprichter Rob McInerney in deze video:
.
AI-frisdrankmachine
Simpelweg een blikje frisdrank kopen is er straks niet meer bij; als het aan Coca-Cola ligt krijgen drankmachines een ‘persoonlijkheid‘, dankzij een nieuwe app-met-AI. Voordeel voor Coca-Cola: het bedrijf krijgt gratis feedback en data van gebruikers.
AI for roti
Rotimatic is a roti-maker met “gepatenteerde AI-technologie,” Volgens de makers is hun apparaat smart en connected en beschikt het over machine learning en artificial intelligence. Al die hippe termen hebben hun prijs: het apparaat kost 999 dollar. Wat dit apparaat precies ‘kunstmatige intelligent’ maakt? Ook deze video biedt geen uitkomst:
AI voor wiet
De ene soort wiet is de andere niet: de PotBot van PotBotics is een ‘virtual budtender’ die de juiste medicinale cannabis voor je uitzoekt. De AI-software serveert via een app suggesties door klachten zoals slapeloosheid en migraine te combineren met kennis van honderden soorten marihuana.
AI-seksrobot
De seksrobot ‘Samantha’ maakt op het eerste gezicht een wezenloze indruk, maar reageert volgens haar maker dankzij AI toch echt met ’emotie’. In de praktijk betekent dat de levensechte pop semi-realistisch reageert op aanraking.
AI voor vissen
Deep Fish, een netwerk voor sportvissers, werkt aan een mobiele app die vissen herkent en vissers de beste visplekken aanbeveelt en voorspelt wanneer de bijt-kans het hoogst is.
Liedjes
Terwijl ondernemers nieuwe producten bedenken, leidt AI steeds meer zijn eigen leven. Door zelf liedjes te schrijven bijvoorbeeld:
Lees ook: Hoe artificial intelligence je klantenservice verovert