Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Angry Birds, de nieuwe Mickey Mouse

Rovio hoopt een imperium te bouwen rond de Angry Birds, zoals Disney dat deed met Mickey Mouse. Squawk! Pardon: hoe?

Er was eens een tijd waarin Mickey Mouse nog gewoon een simpel stripfiguur was. Tegenwoordig kent de hele wereld het getekende muisje en is hij een van de bekendste beeldmerken van The Walt Disney Company. Rond de karakters van Disney is door de jaren heen een enorm imperium opgebouwd, waarbij flink geld wordt verdiend met film, televisie, merchandise en pretparken.

Maar Mickey komt niet uit Finland!

Rovio Entertainment, dat begin deze maand bekend maakte dat het op zijn vroegst in 2013 naar de beurs wil, hoopt de vliegende karakters uit ‘Angry Birds’ op dezelfde manier uit te bouwen tot wereldmerk. Zodat het net zo herkenbaar wordt als Mickey of Nintendo’s Mario, maar ook zodat het portfolio van het bedrijf verbreed wordt en de omzet niet alleen afhankelijk is van de inkomsten uit spellen. In 2011 veranderde het de bedrijfsnaam van Rovio Mobile naar Rovio Entertainment, inmiddels is het al aardig goed gelukt om meer dan alleen mobiel vermaak te bieden. Komt de nieuwe Mickey uit de regio rond Helsinki?REVENGE OF THE BIRDS?
Voor wie de afgelopen jaren vooral Disney-films heeft gekeken: een korte Angry Birds-introductie. Rovio werd in 2003 opgericht door drie Finse studenten en startte in 2009 onder de nieuwe ceo Mikael Hed met de ontwikkeling van games in eigen huis. Angry Birds, dat eind 2009 werd gelanceerd, is een simpel smartphonespel waarbij je met vogels gevulde katapults moet richten op groene varkentjes. Inmiddels is het spel meer dan een miljard keer gedownload, op uiteenlopende platforms. In juli van dit jaar lanceerde Rovio Entertainment voor het eerst in tijden weer een nieuw spel: Amazing Alex. Het Finse bedrijf ontwikkelde het spel niet zelf, maar kocht de rechten van een andere ontwikkelaar. De opzet van de game is hetzelfde als bij ‘Angry Birds’, dit keer moet de speler echter geen vogels op varkens mikken, maar de bal op de juiste manier in een mandje laten belanden. Het spel stond al snel op 1 in de app-stores.

Maar Mickey is een karakter in spelletjes!

Ja, Mickey speelt af en toe een rol in spelletjes, maar het populairste en meest bekendste spel van de afgelopen jaren is toch echt ‘Angry Birds’. Het spel is vanaf eind 2009 bekend geworden op de iPhone, maar daarna heeft het vogelvirus zich snel verspreid naar andere mobiele besturingssystemen, pc’s, Google’s Chrome en zelfs naar Facebook, waar ‘Angry Birds’ meer dan 21 miljoen fans heeft en het spel begin dit jaar werd gelanceerd. Ook is recentelijk ‘Angry Birds Trilogy’ aangekondigd, een drieluik dat gespeeld kan worden op de spelcomputers Playstation 3, Xbox 360, en Nintendo 3DS. ‘Angry Birds’ komt in verschillende varianten, zo is er ‘Angry Birds Space’ voor op smartphones, dat zich zoals de titel al aangeeft in de ruimte afspeelt. Binnen twee maanden werd het spel 100 miljoen keer gedownload.

Maar Mickey komt op televisie!

Het zal nog even duren voordat de vogels uit ‘Angry Birds’ een even indrukwekkend film-CV kunnen laten zien als Mickey Mouse, maar er wordt aan gewerkt. Rovio Entertainment, dat in maart 2011 42 miljoen dollar ophaalde bij investeerders als Accel Partners en Atomico Ventures van Niklas Zennström (Skype, Kazaa), lanceerde in 2011 het plan om een film rond de spelkarakters te maken. Daarvoor trok het Finse bedrijf David Maisel aan, die eerder ceo was bij Marvel Studios. Ook werd in 2011 de animatiestudio Kombo overgenomen. Aan de film wordt nog steeds gewerkt, in 2012 werd bekend gemaakt dat de consument de vrolijke vogels eerst zal terugzien in een 52 afleveringen tellende animatieserie. Het worden korte filmpjes van ongeveer drie minuten, die Rovio Entertainment niet alleen op televisie, maar ook in een video-applicatie wil aanbieden. 

Een Angry Bird in knuffelvorm

Maar Mickey is leverbaar in alle soorten en maten!

Mickey Mouse leeft van merchandise. Niet gek dus, dat Rovio Entertainment in knuffelberen (knuffelvogels?) stapte toen het bedrijf zocht naar andere omzetstromen buiten de game-industrie. Al in 2011 verkocht het bedrijf zo’n miljoen knuffels per maand. Volgens de Wall Street Journal hebben de boze vogels de knuffelindustrie gered. Inmiddels kan je zo’n beetje elk denkbaar product kopen met daarop de afbeelding van een van de karakters uit het spel. Een dekbedovertrek? Check. Een boek met eierrecepten? Check. Kledingstukken met een rode boze vogel? Jazeker, check. iPad-hoesjes? Kom maar door! Een luidspreker in de vorm van een Angry Bird? Ja, ook dat product is verkrijgbaar. Eind 2011 werd in Finland zelfs de eerste Angry Birds-winkel geopend, op de luchthaven van Helsinki. It’s a small world, after all. DE NEDERLANDSE VOGEL


In 2011 was de Nederlander Wibe Wagemans één van de topmannen bij Rovio Entertainment. Als svp global brand advertising and analytics was hij verantwoordelijk voor de uitbouw van het merk ‘Angry Birds’. Vorig jaar zei hij dat ‘Angry Birds’ na Disney en Hello Kitty het meest gekopieerde merk in China is. Hij hoopte snel de nummer één positie te bereiken, zo vertelde hij half grappend, maar in oktober 2011 vloog de vogel Wagemans. Sinds januari 2012 werkt hij bij het bedrijf Big Fish Games.

Maar Mickey heeft een pretpark!

Nou, Mickey heeft wel meer pretparken, natuurlijk. Maar The Birds zitten niet stil, sinds juni van dit jaar hebben ze een eigen Angry Birds Land, waar klimrekken en andere attracties in de herkenbare stijl zijn vormgegeven. Het land, dat zich vooral lijkt te richten op jongere kinderen, is onderdeel van het Särkänniemi Adventure Park, dat op ongeveer twee uur rijden van Helsinki ligt. Toegegeven, het is nog geen Euro Disney en al helemaal geen Disney World, maar het is een begin. Een Chinees themapark had trouwens al eerder een Angry Birds-attractie gebouwd, maar die was ontwikkeld zonder Rovio Entertainment er vanaf wist. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar Mickey levert geld op!

Maar Angry Birds ook! In mei van dit jaar maakte Rovio Entertainment de laatste cijfers bekend, en die waren niet verkeerd. In 2011 draaide het bedrijf een omzet van 106,3 miljoen, waarover een winst (voor belasting) van 67,6 miljoen dollar werd gemaakt. Het geld kwam van betaalde downloads, advertenties, samenwerkingen en producten buiten games om. 30 procent van de omzet kwam uit merchandise, in totaal werkt het bedrijf met meer dan 200 licentiepartners voor de ontwikkeling van  nieuwe producten en diensten. Het aantal medewerkers groeide van 28 naar 224, terwijl de drie beschikbare Angry Birds-spellen 648 miljoen keer werden gedownload. Het Finse bedrijf liet ook nog weten dat de spellen dagelijks door 200 miljoen gebruikers worden gespeeld. Ja, dat zijn best veel mensen.

Bovenste foto door Harshit Sekhon

Lees ook: