Dit is het negende deel uit een serie van Skype-interviews met Nederlandse ondernemers in het buitenland.
Voordat De Mink fulltime onderneemster werd, bouwde ze een loopbaan op bij recruitmentbedrijven Tempo Team, Hudson en onderzoeksfirma Gartner, als recruitment consultant en sales- en account manager. Ook was ze voor drie jaar regio-manager bij een kinderopvangbedrijf.
Ze ging twee jaar geleden naar Zweden toen haar vriend een baan aangeboden kreeg in Göteborg. Zich eenmaal gesetteld in haar nieuwe huis, koos ze ervoor om zich toe te leggen op haar fotografiebedrijfje Look at Me! dat ze al sinds 1995 in Nederland bezit. De Mink heeft de bedrijfsvoering inmiddels uitgebreid met sales- en marketingdiensten voor grote ondernemingen in de regio.
Göteborg is een avontuur dat je niet kon afslaan?
“Nee, vóór mijn vestiging in Zweden was ik al Scandinavië-verslaafd. Ik heb een jaar in Noorwegen gewoond en toen raakte ik al gesteld op het relaxte en kwalitatief goede leven daar. Ik heb ook een aantal jaren in Londen geleefd en die samenleving is dus veel te hectisch. Die stad vreet je op. Je werkt er tot zeven uur ‘s avonds op kantoor, bent vervolgens ook thuis nog eens bezig met zaken en het is zelfs heel normaal als de manager je in het weekend opbelt. Ik geloof dat ik er nog nooit zo grauw heb uitgezien als daar.
Toen mijn vriend me mailde over zijn baanaanbod in Zweden, heb ik binnen de minuut geantwoord ‘Ja, laten we gaan’. Nu wonen we op het platteland, tussen de paarden. Twintig minuten van de binnenstad en tien minuten van het vliegveld. Het leven is er veel minder hectisch. Dingen komen toch wel af, denken ze hier meer.”
Wat doe je nu precies?
“Ik heb de naam van Look at Me! in ‘LookatMedia’ veranderd met de gedachte dat ik met mijn marketing- en salesachtergrond in staat moest zijn om in Zweden als marketing- en salesconsultant aan de slag te kunnen. Omdat ik de Noorse taal machtig ben, kan ik ook redelijk goed Zweeds. En vrouwen en sales gaan altijd goed samen.
Onder meer door het doen van foto-opdrachten ben ik met meer ondernemingen in contact gekomen waar ik aanvullende of andere diensten voor ben gaan vervullen (De Mink mocht als fotografe onder andere mee op een schip dat vanwege Sail 2010 van Göteborg naar Amsterdam voer, red.). Ik werk namens LookatMedia nu voornamelijk voor de Göteborg Daily, de grootste Engelstalige krant hier. Langzaamaan ben ik een soort mediator van ze geworden. Ik koop advertentieplaatsen in, verkoop deze door aan lokale ondernemers en ondersteun de krant bij zijn sales- en marketingactiviteiten. Verder werk ik veel voor Infobron, een bedrijf dat ondernemers die de overstap naar Zweden willen maken, ondersteunt bij het overbruggen van cultuurverschillen en taalbarrières. Het is elf jaar geleden door de Nederlandse Heleen Frings opgestart.”
Mijn serieuze melkkoe wordt hopelijk echter mijn eigen bedrijf Cigesticks AB, dat elektronische sigaretten verkoopt. We zagen de hype van Amerika naar Engeland waaien en inmiddels gaat het heel Europa door. Mensen zijn tegenwoordig veel bezig met milieuvriendelijke producten en hun eigen gezondheid en de elektronische sigaret biedt een veel gezonder alternatief op het roken.
Ik run mijn bedrijf met meerdere aandeelhouders en vorige week zijn we voorzichtig begonnen met het betreden van de markt. Binnen één dag waren we echter door onze test-voorraad van 500 sigaretten heen. Het hielp dat ik door mijn werk voor Göteborg Daily al veel afzetadressen kende, maar zo snel had ik niet verwacht dat het zou gaan.”
Wat wil je met je bedrijf bereiken?
“Ik denk dat we over één à anderhalf jaar de hele Zweedse markt hebben veroverd. De bedoeling is dat Cigesticks een soort van spin in het web wordt. We schakelen bedrijven in die taken van ons overnemen op gebied van productiewerk en logistiek. De sigaretten zullen te vinden zijn bij afnemers als kiosken, tankstations, grotere winkelketens, supermarkten en via onze eigen website. Momenteel zijn we met lokale investeerders in gesprek om de nodige cash-flow echt op gang te kunnen brengen.
Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:
Afrika:
Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)
‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)
Azië:
Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)
Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)
‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)
‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)
Hoe twee architecten China veroveren (China)
Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)
Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)
‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)
Europa:
‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)
‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)
‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)
Noord-Amerika:
Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)
Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)
‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)
Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)
Zuid-Amerika:
‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)
Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)
Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)
Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)
‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)
Met LookatMedia zou ik niet geheel zelfonderhoudend zijn, maar Cigesticks kan wel eens de reden zijn dat we hier kunnen blijven. Daar ben ik best trots op. Veel van het succes zal afhangen van marketing en daar heb ik ervaring in.”