Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Amy Winehouse was bijna Bavaria-babe

Zo, nu eerst een (overdosis) Bavaria… De Brabantse brouwer had bijna de grootste reclameflater ooit gemaakt. Bavaria wilde Amy Winehouse, die deze zomer aan een alcoholvergiftiging overleed, zijn alcoholvrije bier laten aanprijzen.

Aldus marketingdirecteur Peer Swinkels van Bavaria tijdens de Sprout Challengerday, het jaarlijkse evenement van ondernemersmagazine Sprout, dat in het teken stond van het maken van fouten.

Swinkels zag in Winehouse, die bekend stond om haar drank- en drugsproblemen en daarbij gepaard gaande idiote optredens, de ideale figuur om Bavaria’s gerestylde alcoholvrij bier te promoten. "Iemand moet in staat zijn ons product te relativeren. Achteraf zijn we blij dat het niet door is gegaan", zei Swinkels.

Bavaria staat bekend om zijn creatieve marketingstunts. Zo leverde de actie met de Bavaria-babes, in oranje jurkjes geklede supporters tijdens het WK in 2010, volgens Swinkels een pr- waarde op van 27 miljoen euro. Ook slaagde hij er in om Hugh Heffner zo ver te krijgen zijn Playboy Mansion op de hak te nemen. Swinkels: "Je zou het niet denken, maar de man beschikt over een opmerkelijk relativeringsvermogen."

Rehab

Toch lukte het de marketingdirecteur van Bavaria niet om Amy Winehouse uit 'rehab' te halen en voor de camera te zetten. Misschien maar goed ook, want de reclame zou door het overlijden van de zangeres een cynische ondertoon hebben gekregen. Als alternatief heeft Swinkels destijds de aan lager wal geraakte acteur Mickey Rourke weten te strikken, die is inmiddels het gezicht van de nulprocentspils van de familie Swinkels.

Amy Winehouse werd op 23 juli dood aangetroffen in haar flat in Londen. Later werd vastgesteld dat ze door alcoholvergiftiging om het leven is gekomen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hier de commercial, waar eigenlijk Winehouse dus in had moeten zitten: