Vanuit de eigen cloud wordt Amazon dé partij die tegenwicht kan bieden aan de iPad van Apple.
Amazon opende een eigen app store en een muziekwinkel; een eigen tablet kan niet lang op zich laten wachten. De Kindle heeft geleerd dat Apple zich best zorgen mag maken.
Terwijl Apple vanuit de hardware kwam aanvliegen en dankzij iPod, iPhone en iPad een grote partij is geworden in de softwareverkoop, schuift Amazon min of meer vanuit de cloud richting hardware. Een pure boekenverkoper of e-commerce partij is Amazon al lang niet meer; het verhuurt opslagruimte, rekenkracht en software en was daarmee een van de pioniers in de cloud computing.
Cloud Drive
Vanuit die cloud zet Amazon nu een aantal logische stappen. Het maakt een consumentenproduct van zijn opslagruimte: met Cloud Drive kunnen nu ook particulieren bijvoorbeeld foto's, video's, muziek en andere bestanden wegschrijven naar de Amazon-servers. Een tweede aanbod is iets specifieker: via Cloud Player kunnen consumenten hun eigen muziek uploaden en vervolgens naar hun computer of (Android)telefoon streamen
Missiegedreven leiderschap: Hoe Coen de Ruiter Greenchoice naar groene hoogten stuwt
In samenwerking met Whyz Executive Search - Coen de Ruiter, directeur van energiespeler Greenchoice, kiest bewust voor een andere koers: duurzame energie van dichtbij. Dat doet hij ook in leiderschap. Beslissingen legt hij zo laag mogelijk in de organisatie en daarmee stuwt hij Greenchoice naar groene hoogten.
Van de vele voordelen van diversiteit kun je alleen profiteren als je echt inclusief bent, vindt Coen de Ruiter van Greenchoice.
Een vol stroomnet, grote energiespelers, duurzaamheidsdoelen die terug worden gedraaid, overheden die voor onzekerheid bij de klanten zorgen… De marktuitdagingen liggen voor het oprapen bij het Rotterdamse Greenchoice.
Dat alles weerhoudt algemeen directeur Coen de Ruiter niet van het realiseren van de overkoepelende missie: Nederland volledig laten draaien op groene stroom én iedereen laten meeprofiteren van de energietransitie.
‘Het grootste vraagstuk dat we als samenleving hebben op te lossen is het klimaatvraagstuk. Ik heb kinderen en ik wil dat zij straks ook in een prettige wereld verder kunnen leven’, zegt hij tegen MT/Sprout. Dat is zijn motivatie om er vol tegenaan te gaan. Commercie en idealen hoeven daarbij ook niet met elkaar te botsen.
De missie is leidend
Er is bewust voor een andere koers gekozen dan de grote energiespelers, legt hij uit. Greenchoice levert honderd procent groene stroom en doet dat uit lokale bronnen. ‘We zijn van begin af aan ervan overtuigd geweest dat de energietransitie dichtbij moet plaatsvinden. Daarom sporen we aan tot isoleren, tot het installeren van zonnepanelen, het plaatsen van warmtepompen.’
Cv Coen de Ruiter
Coen de Ruiter (1969) is sinds eind 2020 algemeen directeur van Greenchoice. Daarvoor werkte hij als ceo en cfo bij de financiële vergelijkingssite Independer, als algemeen directeur bij Fairtrade-keurmerk Max Havelaar en Stichting Apenheul. De eerste elf jaar van zijn carrière bracht hij door bij Unilever. Hij studeerde bedrijfseconomie in Rotterdam.
‘We hebben een eigen signatuur in de markt en daarmee weten we onze klanten te winnen. Dat blijkt ook uit onderzoek naar de drijfveren waarom mensen aansluiten bij energiebedrijven. Dat doen ze bij ons vanwege onze missie.’
Maar de energiemarkt blijft ondertussen wel heel ‘volatiel’. Daarom werkt De Ruiter aan een flinke transitie. Van energie- en zonnepanelenleverancier verandert Greenchoice in een platformorganisatie die geïntegreerde oplossingen aanbiedt voor verduurzaming.
Diversiteit omarmen
‘We zijn voor consumenten en bedrijven een platform aan het bouwen waar je allerlei verschillende producten kunt aanschaffen die goed zijn om je energiehuishouding te verduurzamen. En waar je ook persoonlijk advies krijgt over je volgende stap.’
‘Voor grootzakelijke klanten installeren we niet alleen zonnepanelen, maar ook batterijen, een laadplein en bieden we een afnamecontract. Daarmee hebben we echt een voorsprong in de markt. We hebben veel profijt van die integratiestrategie, en we zien dat we hier winnen van de concurrentie.’
Toch is dat niet de essentie van nieuw leiderschap voor De Ruiter. Dat is juist ‘ieder individueel talent tot bloei laten komen.’ Dat lukt alleen in een cultuur die diversiteit verwelkomt en omarmt. Hij wil niet alleen dat iedereen de kans krijgt, maar ‘die kans ook ziet en zich uitgenodigd voelt om die te grijpen’.
Helft vrouwen in leiderschapsteam
Hij geeft daarin ook zelf het goede voorbeeld met een leiderschapsteam dat voor de helft uit vrouwen bestaat. Hij baalt er zelfs een klein beetje van dat hij voor die verdeling talent van buiten heeft moeten aantrekken.
‘Daar heb ik gelukkig hartstikke goede kandidaten voor gevonden, maar dat liet mij wel het belang van inclusie zien. Vooral voor de doorontwikkeling binnen de organisatie.’
Van de vele voordelen van diversiteit – bredere inzichten, betere beslissingen, meer betrokkenheid – kun je alleen profiteren als je echt inclusief bent. ‘Dat mensen worden gewaardeerd om wie ze zijn, juist omdat ze anders kijken dan anderen. Maar dat talent uit zich vaak ook ‘anders’. En als leider moet je daar rekening mee houden.’
Talent wordt niet verspild
‘Met de huidige druk op de arbeidsmarkt hebben we ook niet meer de luxe om talent te verspillen.’ De Ruiter verwijst naar een cartoon, waarin een man achter een tafeltje zit en zegt: “We geloven hier dat iedereen gelijk is, dus iedereen krijgt dezelfde opdracht”. Klim in de palmboom en haal de kokosnoten eruit, luidt die.
Voor die tafel staan een aap, een olifant, een giraf en een slang. ‘Dan kan er maar eentje winnen, dat is de aap. De vraag die hij had moeten stellen: zorg dat de kokosnoten uit die palmboom komen. Dan zou het wel anders zijn. Dan kan de giraf een tik geven, de olifant een duw tegen de boom, en zelfs de slang kan dan nog wel een eigen invulling bedenken. Dat is inclusie.’
Bij bedrijven met een missie werkt vaak ‘een vergelijkbaar type mensen’, merkt De Ruiter op. Daar heeft hij ook al heel wat ervaring mee opgedaan, bij Fairtrade-keurmerk Max Havelaar, bij dierenpark Apenheul en vergelijkingssite Independer.
Allemaal intrinsiek gedreven
‘Ze zijn heel intrinsiek gedreven, maar ook wel relatief eigenwijs. Ze hebben vaak hun eigen opvattingen over wat ze bij die organisaties komen doen.’ Dat vindt hij ook prima, want ‘een bedrijf functioneert het allerbest als je iedereen zichzelf laat zijn.’
Dat inzicht haalde hij bij Niall FitzGerald, ex-topman van Unilever waar De Ruiter in een ver verleden nog voor gewerkt heeft. Hij had lak aan de kille focus op competenties. ‘Niall zei: I want you to bring the whole person to the job. Je moet volledig jezelf kunnen zijn in je werk, dan ben je op je best. Dat vond ik een hele mooie.’
De opvatting die de medewerkers van Greenchoice wel allemaal delen, is dat ze willen bijdragen aan de energietransitie. Daarom legt De Ruiter ‘de beslissingen zo laag mogelijk in de organisatie’.
Strategie telkens opnieuw benoemen
Hij is er namelijk van overtuigd dat ‘mensen daar heel goed mee om willen gaan, juist omdat ze zo gedreven zijn’. ‘Daar haal ik zelf ook veel energie uit. Van een team dat tegen een groot issue aanloopt en besluit om drie weken lang met man en macht de schouders eronder te zetten.’
Hij stuurt de organisatie vooral op de missie, maar dan wel vanuit een duidelijke strategie en met afgebakende kaders. ‘Je kunt gek genoeg een strategie niet vaak genoeg vertellen. Ik ben iedereen zo langzamerhand aan het vervelen met dat verhaal over strategie, denk je, maar dat is niet zo. Dat is het begin van het kader en dat moet je elke keer weer benoemen, heb ik geleerd.’
Wat De Ruiter daarbij ook heeft gemerkt, is dat het stellen van prioriteiten hard nodig is. ‘Anders gaan mensen vanuit hun enthousiasme met alle mogelijke invullingen van de strategie aan de slag. Als leiderschapsteam moet je scherp zijn: dat is wat wij willen.’
Prioriteiten stellen voor de korte termijn
Micromanagement, erbovenop willen zitten, dat is niet zijn stijl. Prioriteiten stellen, werkt beter. ‘Wij stellen steeds vaker doelen voor een kortere termijn, voor twee maanden. Er kan zoveel veranderen in korte tijd.’ Om ‘eindeloze discussies’ te voorkomen, wordt duidelijk aangegeven dat er twee maanden later opnieuw prioriteiten worden gesteld.
Serie nieuw leiderschap
De leider van de toekomst is in staat om voorbij het bestaande businessmodel te denken, is comfortabel met chaos, snapt technologie en bezit een hoge emotionele intelligentie. Dat is nodig, want de wereld om ons heen verandert snel. Door digitalisering en globalisering neemt de complexiteit toe. Tegelijkertijd wensen medewerkers meer autonomie en zingeving en focussen leiders op verhoogde productiviteit, innovatie en medewerkerstevredenheid. In deze serie zoomen we in op nieuwe leiders. Wie zijn ze, wat doen ze en hoe zitten ze in de wedstrijd?
‘Maar wel telkens binnen de strategie, we gaan bijvoorbeeld geen duurzaam voedsel verkopen. Wat mensen belangrijk vinden, wordt dus alleen even geparkeerd en later weer bekeken. Je wil flexibel blijven met oplossingen. Een oplossing die je anders had afgeschoten kan twee maanden later wel iets zijn waar je aan wil werken.’
‘Daar kunnen mensen goed mee omgaan. Het werkt intern prettig als je met z’n allen weet wat je de komende tijd gaat doen. Je kadert het niet kapot, er is ruimte voor creativiteit. En iedereen blijft gedreven voor het eindresultaat: bijdragen aan de energietransitie.’
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.