Amazon is in Nederland gearriveerd – nu echt. Wat te verwachten? 6 vragen over de komst van de online grootmacht.
#1. Komt Amazon naar Nederland?
Ja, het is (eindelijk?) zover: Amazon lanceert vandaag een .nl-versie van zijn website. Het gaat daar e-boeken en de Kindle e-readers verkopen, in drie varianten. In eerste instantie krijgt de Nederlandse consument meer dan 20.000 Nederlandstalige titels voorgeschoteld, plus nog eens 3 miljoen boeken in andere talen. De e-readers van Amazon konden al worden gekocht via de buitenlandse sites van het bedrijf, net als anderstalige e-boeken, maar het is voor het eerst dat Amazon zich zo concreet en direct richt op de Nederlandse markt.
Volgens Jorrit van der Meulen, vice president Kindle Europe bij Amazon, komt het bedrijf naar Nederland omdat de tijd er rijp voor is. 'We hebben al honderdduizenden bestaande Kindle-klanten in Nederland en we hebben deals met alle belangrijke uitgevers. Als je die twee puzzelstukjes samenbrengt, heb je een goed aanbod voor klanten.' Van der Meulen wil niet zeggen hoeveel Kindle-klanten er exact zijn in Nederland. Wel zegt hij dat het gaat om Nederlanders die minstens één e-boek hebben aangeschaft bij het internetbedrijf, voor e-reader of een van de Kindle-apps.
#2. Komt Amazon voor de volle 100% naar Nederland?
Nee, eigenlijk krijgt Nederland – in eerste instantie – een uitgeklede versie van Amazon gepresenteerd. Wie bijvoorbeeld een fysiek boek wil kopen, moet alsnog naar een van de buitenlandse Amazon-websites. Het is nou eenmaal makkelijker om een digitale dienst te lanceren dan een fysieke, zegt Van der Meulen. 'Wat we voor de Nederlandse markt lanceren, is een Kindle-winkel, met alle diensten daar omheen. Dat is waar we klaar voor zijn.'
Over eventuele andere lanceringen in de nabije toekomst (van de in het buitenland geflopte Fire Phone bijvoorbeeld), wil hij geen uitspraken doen. Wel introduceert Amazon tegelijkertijd met de e-readers en Nederlandse e-boeken het platform Kindle Direct Publishing, waar uitgevers en schrijvers zelf boeken kunnen publiceren, in ruil voor 'tot 70 procent van de royalty's'. Amazon zegt dat al duizenden Nederlandse schrijvers gebruik maken van het platform.
#3. Welke e-boeken gaat Amazon verkopen in Nederland?
Amazon benadrukt dat alle 'belangrijke' uitgeverijen van Nederland meedoen aan de verkoop van e-boeken via Amazon.nl. Uitgeverij Marmer hoort blijkbaar niet bij die groep: het bedrijf zei vorige week tegen de NOS dat het niet akkoord gaat met de voorwaarden van Amazon – waarover later in dit artikel ietsje meer. Onder de uitgevers die wel een contract hebben getekend met Amazon zitten bekende namen als WPG Uitgevers, Prometheus, Anthos en Dutch Media. De looptijden van de contracten variëren.
In gesprek met Management Team vertelt Ezequiel Szafir, vice president Kindle Content Europe bij Amazon, dat ongeveer 4 tot 5 maanden geleden is gestart met de onderhandelingen. 'Het ging heel snel. Alle grote uitgeverijen zijn aan boord, daarnaast hebben we veel, maar niet alle, kleine en middelgrote Nederlandse uitgeverijen aan ons weten te binden.' Volgens het bedrijf is lokale content zeer belangrijk. 'Dat zien we ook in andere landen waar we concurreren', zegt Van der Meulen.
#4. Wat kost een e-boek bij Amazon?
In Amerika strijdt Amazon al tijden met uitgever Hachette over de prijzen van e-boeken, maar volgens Szafir heeft dat de gesprekken met Nederlandse uitgevers niet ingewikkelder gemaakt. 'Als het over real business gaat, nemen mensen geen beslissingen op basis van wat ze hier of daar lezen. Ze gaan met je in gesprek over de voorwaarden die je stelt en als ze die goed vinden, dan tekenen ze.' Szafir zegt dat Amazon nog meer contracten wil sluiten met uitgevers, omdat Amazon-ceo Jeff Bezos (foto onder) als ultiem doel heeft dat elk boek (welk boek dan ook) binnen 60 seconden beschikbaar is. Amazon ontkent dat het een maximum prijs op e-boeken afdwingt bij Nederlandse uitgevers, zoals advocaat Hans Bousie recent beweerde. Van der Meulen en Szafir reageerden als volgt op vragen over deze kwestie:
MT: Wat wordt de prijs van een e-boek op Amazon.nl?
Van der Meulen: 'Dat bepalen uitgevers en schrijvers zelf.'
Jullie hebben geen maximum prijs vastgesteld?
Van der Meulen: 'Nee.'
Dat wordt wel beweerd in de markt.
Van der Meulen: 'We praten met klanten over de hele wereld en allemaal zeggen zij dat een digitaal boek minder moet kosten dan een vergelijkbaar fysiek boek. Dat zien wij en dat zien uitgevers ook. We hebben daar veel gesprekken over, maar aan het einde van de dag, in de meeste gevallen, stellen zij de prijs vast.'
Het is dus mogelijk dat de prijs van een e-boek hoger ligt dan de prijs van een fysiek boek?
Szafir: 'Je zal zien dat veel e-boeken minder dan 5 euro kosten, want dat is de manier waarop Nederlandse uitgevers naar de markt kijken.'
Van der Meulen: 'Maar om je vraag te beantwoorden: ja, dat kan. Ze zullen waarschijnlijk niet veel e-boeken verkopen in dat geval, maar het is mogelijk dat zij de prijs vaststellen.'
Jullie hebben geen eis vastgelegd in contracten dat een e-boek niet meer mag kosten dan de goedkoopste fysieke versie van een vergelijkbaar boek?
Van der Meulen: 'We praten niet over de specifieke onderhandelingen. Dat is wat ik hier verder over te zeggen heb.'
Een blik op de verdere toekomst dan. Komt er ooit een Spotify-achtig abonnement voor e-boeken in Nederland?
Van der Meulen: 'Dat hebben we sinds kort in Amerika, Engeland, Duitsland, Italië en Spanje, maar we zitten nog in een vroeg stadium. Vraag het over vijf jaar nog eens. Ik wil niet speculeren over dit soort zaken. Het is belangrijker voor onze concurrenten dan voor consumenten, vandaar.'
#5. Wat wordt de marketingstrategie in Nederland?
Stap 1 van de marketingstrategie van Amazon in Nederland is free publicity. Zie daarvoor bewijsstuk 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en uiteraard hoort ook dit artikel bij deze opsomming. Amazon nodigde de Nederlandse pers uit onder embargo: het enige wat bekend werd gemaakt was dat het om een briefing van het bedrijf ging, zelfs op de tijd waarop het embargo afliep zat in eerste instantie een embargo. Tevergeefs trouwens, want enkele dagbladen braken het embargo gisteravond, kort voor de lancering.
Stap 2 is de bestaande Amazon-klanten op de hoogte brengen, bijvoorbeeld de honderdduizenden die al eens een e-boek voor Kindle hebben gekocht. Van der Meulen: 'Al onze Nederlandse klanten krijgen een notificatie dat ze hun account kunnen omzetten naar een .nl-versie. We gaan in eerste instantie geen grote reclame- of televisiecampagnes voeren. Waarom niet? Ik denk niet dat we dat op dit moment nodig hebben.'
#6. Ok, maar hoeveel kans maakt Amazon?
Of Amazon potten kan breken op de Nederlandse markt, hangt af van wie je het vraagt. Zelf denkt het bedrijf uiteraard van wel. In de woorden van Van der Meulen: 'We zijn zeer enthousiast over de groeikansen in Nederland. We zien dat er meer wordt gelezen in ieder land waar we Kindle lanceren, ik verwacht dat het hier niet anders zal zijn.'
Het bedrijf krijgt als grootste concurrent tegenover zich Bol.com, dat zelf tegenover NU.nl zegt dat het verantwoordelijk is voor 60 procent van de Nederlandse e-bookverkopen. Directeur Daniel Ropers gooit alvast wat olie op het vuur: 'De vraag is dus of weer een nieuwe buitenlandse toetreder voor Nederlanders nog heel veel kan toevoegen.' Weten hoe je kan winnen van Amazon? Lees de tips voor een goede voorbereiding.