Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Alleen als er muziek in zit

Een artiest naar Nederland halen kost veel geld. Band on Demand zet crowdsourcing in om zekerheid te krijgen dat een concert daadwerkelijk uitverkoopt.

1. Investeer in zekerheid

“Als ik zeker weet dat er 1.000 mensen naar een concert komen, wordt ­investeren een stuk makkelijker”, zegt Levie Hofstee. Bij Band on Demand kan iedereen het ­initiatief nemen om een concert te organiseren. “Sellaband leerde ons dat crowdfunding lastig uitvoerbaar is. Mensen zijn niet snel bereid te betalen als ze niet ­weten wat ze ervoor terugkrijgen. Dus doen wij alleen aan crowdsourcing; ­mensen kunnen online aangeven of ze willen aanhaken bij een concert.”

2. User generated concert

Artiesten, consumenten en bedrijven kunnen een account aanmaken en een initiatief opstarten of steunen. Initiatiefnemers verzamelen fans met de flyer die ze online maken en verspreiden via ­sociale netwerken. Als de zaal binnen een maand voor 60 tot 70 procent is gevuld met virtuele fans start Band on Demand de daadwerkelijke organisatie. Als dank voor de inzet krijgt de initiatiefnemer voorrechten, zoals backstagekaarten, een plek op de Band on Demand-couch bij het podium en de mogelijkheid de artiest te ­interviewen voor Band on Demand TV.

3. Slimme portal

Band on Demand berekent een ratio waaruit blijkt hoeveel geïnteresseerden er moeten zijn om de zaal uit te verkopen. De website wordt steeds slimmer, ­dankzij de informatie die gebruikers achterlaten. Gebruikers met dezelfde muzieksmaak worden gekoppeld en met geo-tagging wordt gekeken waar ze vandaan komen, zodat een goede concertlocatie kan ­worden ­gekozen. Hofstee: “Het systeem moet ook bezoekersgedrag steeds slimmer interpreteren. Zodat het gebruikers die alleen interesse tonen en gebruikers die tickets kopen kan onderscheiden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Offline oriëntatie

Vergaarde informatie is ook interessant voor anderen. “Door ons kunnen platenmaatschappijen en poppodia achterhalen of het zin heeft een buitenlandse artiest in Nederland te lanceren.” Hofstee wil echter géén marktonderzoeksbureau zijn, er wordt geld verdiend aan tickets, ­online advertenties en door doelgroepen met merken te verbinden. “Bij een concert is de doelgroep fysiek aanwezig. Daar kun je marketingtechnisch meer mee, zonder er direct een reclamecircus van te maken. Wij willen dat merken kunnen zeggen: een hiphopconcert in de Randstad? Daar verbinden wij onze naam aan.”

Lees ook het boek: Crowdsourcing