De nettowinst van Air France-KLM kwam in 2016 uit op 792 miljoen euro. Vergeleken met een jaar eerder, toen de winst 118 miljoen euro was, is dat een enorme toename. Analisten hadden juist een winstdaling verwacht van 166 miljoen.
Lage kerosineprijzen hadden veel te maken met de abrupte winststijging. De brandstofrekening viel 25 procent lager uit dan vorig jaar, waarmee ruim anderhalf miljard werd bespaard. Deze meevaller zal in 2017 niet meer van toepassing zijn.
Het was vooral de Nederlandse tak KLM die een excellent jaar beleefde. De operationele winst werd van 384 miljoen euro verhoogd naar 681 miljoen euro. Daarbij steeg de productiviteit met ruim 4 procent. Ondanks dat de productiviteit ook bij Air France steeg met ruim 2 procent, daalde de operationele winst van 426 miljoen naar 372 miljoen euro. De Franse zustermaatschappij had het zwaar vanwege stakingen binnen het bedrijf en verschillende aanslagen in het land. Daardoor stapten minder mensen op het vliegtuig naar Parijs.
De voorspellingen voor dit jaar lopen wederom sterk uiteen. De capaciteit van KLM zou sneller toenemen. Voornaamste reden om dit aan te nemen zijn de besparingen die KLM al jaren succesvoller weet door te voeren, voornamelijk op personeelskosten. Daardoor kan de Nederlandse tak van het bedrijf meer geld vrijmaken om te investeren.
Problemen
Dat het financieel een goed jaar was voor Air France-KLM kan de interne problemen niet verhullen. In zowel Frankrijk als Nederland kwamen medewerkers in opstand tegen maatregelen om de productie te verhogen en de kosten te verlagen. Deze maatregelen zijn volgens het bedrijf nodig om te blijven concurreren met budgetmaatschappijen.
Tegelijkertijd zorgt de duidelijke scheiding in winstgevendheid binnen het bedrijf ervoor dat de sfeer niet beter wordt. Topman Jean-Marc Janaillac noemde de situatie ‘niet gezond’ tijdens de presentatie van de cijfers. Luchtvaarteconoom Hans Heerkens liet De Volkskrant weten te vrezen voor de positie van KLM. ‘Ik vrees dat KLM nog een keer meegesleurd gaat worden in de val van Air France.’ Volgens hem voeren de Fransen ieder jaar weer nieuwe redenen op waarom Air France tijdelijk slechter presteert. Maar volgens hem is het ‘een structureel probleem’ dat de Fransen minder presteren.
Doel voor 2017 is het aantal aangeboden stoelkilometers (het aantal stoelen in het vliegtuig vermenigvuldigd met het aantal gevlogen kilometers) te verhogen van 3 naar 3,5 procent, terwijl de kosten 1,5 procent naar beneden moeten.