Unique kent de Y-generatie
Dat de arbeidsmarkt continu in beweging is, is een feit. Unique Uitzendburo springt hier handig op in. Na een strategische verandering heeft de uitzender de jonge Y-generatie volledig op zijn netvlies staan. En Unique weet zo de dynamiek van de arbeidsmarkt ten goede te keren.
"Er staat een nieuwe generatie, de zogenoemde Y-generatie, te trappelen om de arbeidsmarkt te betreden", zegt Michel de Lassacquère, Algemeen Directeur Unique. Maar wie is die Y-generatie eigenlijk? Het zijn de kandidaten geboren na 1985. En volgens De Lassacquère is er sprake van een groot verschil tussen de Y-generatie en de voorgaande generaties. "Waar bijvoorbeeld de X-generatie zich staande moest houden met tegenslagen als oorlogen en werkloosheid, is de Y-generatie eerder een verwende generatie. Begrijpelijk dus dat de leden van de Y-generatie een compleet ander profiel hebben: ze onderhouden hun sociale contacten via internet, en werk en privé lopen vloeiend in elkaar over. Bovendien is hun persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste drijfveer in hun werkende bestaan. Organisaties moeten deze generatie weten te vinden, te binden en te boeien. En dan moeten ze er ook nog voor zorgen dat ze zich in hun functie kunnen ontwikkelen. Daarom is het voor organisaties noodzakelijk om te weten hoe zij met deze generatie moeten omgaan."
Krapte arbeidsmarkt
Unique heeft deze informatie ter harte genomen en is gaan nadenken over hoe het in praktijk mogelijk is de Y-generatie tegemoet te komen. Met de krapte op de arbeidsmarkt is het voor de uitzender en het bedrijfsleven noodzakelijk iedere doelgroep die wil werken, ook daadwerkelijk aan het werk te krijgen. De Lassacquère: "Tussen 2015 en 2020 zal door de vergrijzing de krapte op de arbeidsmarkt enorm toenemen. Het is nodig dat zowel de overheid als organisaties in volle breedte hierop anticiperen. Wij willen daarin als arbeidsmarktspecialist een adviserende en informerende rol innemen. Ondernemend Nederland heeft zich namelijk af te vragen waar het naartoe wil met zijn organisatie in deze tijd. Wat betekent de krapte op de huidige arbeidsmarkt concreet voor organisaties? Het antwoord ligt besloten in het feit dat we niet om de Y-generatie heen kunnen en ons dus op deze generatie moeten focussen. Daar ligt het potentieel." De Lassacquère: "Ook wij moesten hiervoor veranderen. We zijn onze doelgroepen beter gaan benoemen en zijn specialist geworden op de vakgebieden administratief, commercieel, financieel en secretarieel personeel." De uitzender heeft zijn strategie en missie hierop aangepast. "Onze vijf merkwaarden – kwaliteit, persoonlijk, lef, gedreven en stijlvol – vormen het uitgangspunt. Unique heeft vervolgens met succes de kans gegrepen om zich op de verschillende doelgroepen te richten, waarin het bedrijf zich laat leiden door de geldende merkbelofte: het beste uit mensen halen. Of het nu veertigplussers zijn die een tijd uit het arbeidsproces zijn of jongeren die van elf tot zeven uur willen werken. Wij kijken wat de mogelijkheden zijn."
Y-generatie
Heeft Unique tegelijkertijd met het benoemen van de doelgroepen de focus op de Y-generatie gelegd? "We merkten dat bij opdrachtgevers vacatures onvervuld bleven omdat de wensen en behoeften van de nieuwe generatie ver afstonden van de meer traditionele gedachte over werken van de X-generatie en er nog steeds gezocht werd naar het schaap met de vijf poten. Het aantal mismatches nam toe. Het was duidelijk tijd voor een verandering. We zijn toen in onze eigen organisatie begonnen met het loslaten van oude kaders. Hielden we de netwerksociety Hyves eerder nog op de vestigingen tegen, in 2005 besloten we de site juist op alle vestigingen open te stellen. Het aantal plaatsingen nam toe door de persoonlijke benadering om via Hyves kandidaten te werven. Unique heeft zo een innovatief wervingsmedium ontdekt dat intussen zelfs tot 25% van alle plaatsingen heeft geleid. We besloten ook een Unique-community op Hyves te zetten, want de netwerken van oud-medewerkers bleken zeer bruikbaar."
De Lassacquère gaat verder: "De werktijden, de wens om na een halfjaar door te groeien, de gevraagde persoonlijke coach. Alle verlangens van de Y-generatie hebben we in een ander daglicht gezet. En omdat persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste drijfveer is voor de Y-generatie zijn we hierop gaan anticiperen. Niet alleen vaste medewerkers krijgen een persoonlijk opleidingsbudget mee, ook de uitzendmedewerkers mogen een opleiding uitzoeken. Ongeacht of die te relateren is aan werk. Unique gaat ervan uit dat als je je persoonlijk ontwikkelt, je je automatisch ook op de werkvloer ontwikkelt. Een tip die we graag aan organisaties geven. In toenemende mate groeien we in onze adviesrol. Via seminars en workshops zijn we handvatten gaan uitreiken aan bedrijven. Tips als: de Y-generatie googelt iedere manager voordat ze op gesprek gaat, ben je daarvan bewust; denk eerst aan je eigen netwerk voordat je een advertentie voor een vacature plaatst; realiseer je dat je vindbaar bent op internet en maak hier gebruik van; luister vaker naar de hrm-afdeling en bedenk hoe het anders kan; en als laatste: beloon je medewerker eerst, want dan zal hij zich zeker binden."
De Lassacquère sluit glimlachend af: "Door onze kennis te verspreiden in de organisatie, bij de opdrachtgevers en uitzendmedewerkers is er een doorlopende kenniscyclus ontstaan waarbij we steeds het beste uit mensen halen. En zo wordt iedere organisatie Y-proof!"