Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial: TiasNimbas Business School

‘Fascinerend te zien hoe vertrouwen kan groeien'

DHV, een multidisciplinair ingenieursbureau met de focus op duurzame ontwikkeling, heeft TiasNimbas Business School als partner aangetrokken om zijn managers klaar te stomen voor een nieuw toekomstmodel: groei, leiderschap in een mondiale markt. Met zijn driedelig maatwerkprogramma is TiasNimbas Business School erin geslaagd DHV te ondersteunen met inzicht, vertrouwen, zelfbewustzijn en een positieve dynamiek.

"Aanleiding voor DHV een derde partij bij de evolutie van het bedrijf te betrekken, is gelegen in de sterke groeiambitie. Sleutelwoorden daarin: leiderschap en identiteit, zowel in interne als externe zin", schildert ir. Pieter Besselink, vicevoorzitter van de Raad van Bestuur van ingenieursbureau DHV. "Die heroriëntatie vroeg om een partner die in staat is met die waarden op het netvlies de ontwikkeling van onze organisatie en ons management te begeleiden."

Na benchmarkonderzoek en een aanbestedingsprocedure kwam TiasNimbas Business School, geaffilieerd met de Universiteit van Tilburg, als beste partner uit de bus.

"De persoonlijke betrokkenheid op cruciale momenten trof mij. TiasNimbas bleek onze ambities te delen en was bereid reeds in het initiële traject veel te investeren."

Affiniteit

"Uiteindelijk gaat het om de affiniteit die we met een bedrijf hebben; zijn kernwaarden, thema's en uitdagingen", zegt prof. dr. Filip Caeldries, Associated Dean van TiasNimbas. "Een leergang is per definitie maatwerk."

In de analysefase hebben Caeldries en de zijnen bestuursleden, management en stakeholders van DHV geïnterviewd. "Een uitstekende manier om het bedrijf te leren kennen en om de juiste thema's te identificeren. Bijvoorbeeld: hoe definiëren we een mondiaal actief bedrijf en hoe implementeren we het one-company-concept? Hoe voorkomen we eilandvorming, hoe organiseren we een dynamiek die dwars door alle divisies gaat? Wat bindt mensen die bij het pluriforme DHV werken? Hoe laten we kennis van verschillende markten uit binnen- en buitenland circuleren, hoe maken we centres of excellence bereikbaar? We focussen ons zeer intensief op de uitdagingen waarvoor de onderneming staat." Caeldries ontwierp samen met DHV na deze intense verdieping de kaders waarop de leergang werd gebaseerd.

Drieluik

TiasNimbas heeft voor DHV drie leermodules ontwikkeld. De eerste module is kaderstellend en behandelt kwesties als: welk type bedrijf wil DHV zijn, hoe geven we vorm en inhoud aan een mondiale concurrentiestrategie, hoe delen we kennis, hoe richten we kennismanagement in.

In de tweede module staat de marktpositie van het bedrijf centraal: hoe kunnen we concurrentievoordelen binnen specifieke markten uitbouwen, waar zitten onze sterke punten, hoe zorgen we ervoor dat alle medewerkers zich richten op klantvoordelen.

De derde module draait rond de vraag: Are we on track? Inzicht en gevoel ontwikkelen voor de bijdrage aan bedrijfsresultaat en financiële verantwoordelijkheid staan hierbij centraal. De praktijk van DHV loopt als een rode draad door het programma.

"Actuele onderwerpen die binnen DHV leven en cases pakken we inhoudelijk op. Dat geeft ons de mogelijkheid de juiste vragen te formuleren en de juiste kaders te kiezen, bruikbare modellen voor de dagelijkse praktijk te definiëren en dat alles over de divisies heen."

Impact en succesfactoren

Caeldries: "Het opbouwen van vertrouwen tussen de deelnemers is de verscholen succesfactor van dit programma. Het concept global company schrikt af, maar met ondersteunende raamwerken overwinnen we die hobbel. Aan het eind van de dag maken de deelnemers een sprong in hun vertrouwen en ze ontdekken hun eigen potentieel en dat van de totale organisatie. Dan is die global company helemaal niet meer zo afschrikwekkend. Fascinerend te zien hoe dat onderlinge vertrouwen en geloof in eigen kunnen groeien. De deelnemende managers zien weer nieuwe mogelijkheden voor groei, zij voelen zich eigenaar van de DHV-ambities. Dat is ook onze rol: het creëren van vertrouwen en een positieve dynamiek."

"De voortdurende betrokkenheid van de Raad van Bestuur bij elke module heeft het succes van de leergang gedragen. Dat heeft grote symbolische waarde." TiasNimbas heeft ook een gemeenschappelijke taal gecreëerd, zowel letterlijk als op conceptueel niveau. "Noodzakelijk, omdat de onderneming verspreid is over verschillende regio's en verschillende bedrijven. Aanvankelijk was er sprake van een enigszins afstandelijke relatie tussen het lokale management en het moederbedrijf. Dat omturnen is belangrijk voor het ontsluiten van de maximale mogelijkheden van de onderneming."

Daarin paste, als slot van de leergang, een apart college over de uitdagingen van DHV voor de International Policy Board (de toptienmanagers van de organisatie). Zoals een van de deelnemers het ooit treffend verwoordde: "What's the use educating the Indians without educating the Chiefs?"

DHV vooruit

Pieter Besselink: "DHV is een bedrijf van mensen voor mensen en voert voornamelijk projecten uit die zich richten op verbetering van leefomstandigheden. Dat gaat verder dan duurzaam ondernemen. Onze managers zijn daarover enthousiast, hebben passie en betrokkenheid, maar de commerciële attitude was minder ontwikkeld. Er is nu een blauw gen ontstaan met het benoemen van de kernwaarden van het bedrijf: vrijheid en vertrouwen."

"DHV heeft op een aantal niveaus een stap voorwaarts gezet. Zo zijn de groeiambities gerealiseerd. Het one-company-concept heeft handen en voeten gekregen. Maar ook op individueel vlak is veel veranderd. Managers hebben extra bagage meegekregen en er is een hecht netwerk ontstaan, waarbinnen zij voor elkaar door het vuur gaan. Dingen veranderen daardoor, zoals de komst van innovatieve ondernemingsplannen en meer regie op de zachtere bedrijfsprocessen."

"Die gezamenlijkheid en het toegenomen zelfbewustzijn en vertrouwen plus het delen van successen – passie dient te worden onderhouden – hebben het bedrijf veel sterker en weerbaarder gemaakt."

TiasNimbas Business School

Campus Tilburg

Postbus 90 153, 5000 LE Tilburg

Telefoon: (013) 466 86 00

Fax: (013) 466 86 99

E-mail [email protected]

www.tiasnimbas.edu

DHV

Postbus 1132, 3800 BC Amersfoort

Telefoon: (033) 468 20 00

Fax: (033) 468 28 01

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

E-mail [email protected]