‘Bankieren is puur mensenwerk'
Private bank Staalbankiers onderscheidt zich met een specialisatie in doelgroepen – vermogende particulieren, stichtingen en charitatieve instellingen -, een persoonlijke en proactieve benadering, maatwerk en het aanbieden van kennis, ondersteund door informatiebijeenkomsten en social events. "Staalbankiers wil een professionele, kleine, warme, onafhankelijke en ondernemende bank zijn", stelt directievoorzitter Peter de Ruijter.
Staalbankiers is een gespecialiseerde private bank, die zijn debiet vindt in vermogende particulieren, stichtingen en charitatieve instellingen. Oprichter Machiel Staal vond reeds in 1916 dat de bestaande bankinstellingen onvoldoende oog hadden voor de cliënt en diens wensen. Hij positioneerde zijn bank wél in het hart van het behoeftepatroon van de cliënten. "Dat beginsel geldt nog steeds", zegt Peter de Ruijter, voorzitter van de directie van Staalbankiers. "De bank en zijn medewerkers werken bij voortduring aan een diepgaande relatie met de cliënt. Dat is inherent aan het bankvak, vinden wij. We brengen voor hen de financiële structuur van hun vermogen en estatezaken in beeld. Daarvoor is het noodzakelijk dat we de cliënt goed leren kennen. Vervolgens zoeken we de diensten die het best bij hem of haar passen. Maatwerk dus."
"Belangrijk is dat Staalbankiers een onafhankelijke private bank is. We hebben geen eigen beursgenoteerde beleggingsfondsen, maar beleggen onder meer in beleggingsfondsen van andere instellingen. We worden niet gehinderd door de last om eigen fondsen te selecteren. Daardoor hoeven cliënten geen gedwongen keuzes te maken. Staalbankiers geeft cliënten dus steeds objectieve adviezen. Bovendien is Staalbankiers een private bank die hier volledig op is ingericht en geen bank die private banking als een van zijn activiteiten heeft. Onze cliënten ervaren dit verschil als zeer prettig."
Bankiers met inlevingsvermogen
"Het ontwikkelen van een diepgaande relatie tussen bank en cliënt is dus een bewuste keuze. Dat werkt door in de bankorganisatie: iedere bankier heeft een bepaald aantal cliënten onder zijn hoede. Tussen hem en zijn cliënten bestaat een persoonlijke band; hij is echt bezig met zijn cliënten. Sommige cliënten willen elke dag op de hoogte worden gehouden van hun financiële situatie, andere vinden een jaarlijkse update voldoende. Ander element is dat deze aanpak het onderlinge vertrouwen versterkt. Onze persoonlijke aanpak, echte belangstelling en onze bereidheid om mee te denken, maken het verschil. Cliënten krijgen zo min mogelijk met wisselende bankiers te maken. Een bank is immers een dienstverlenende instelling, maar sommige instellingen lijken dat te vergeten. Daarom zijn onze bankiers ook buiten reguliere werktijd bereikbaar. Staalbankiers wil, kortom, voor zijn cliënten een warme bank zijn, klein, onafhankelijk en ondernemend. Bankieren is per slot van rekening mensenwerk."
Tevredenheidsonderzoek geeft De Ruijter gelijk: cliënten waarderen Staalbankiers gemiddeld met een 7,6, de dienstverlening scoort een dikke 8. Het is niet voor niets dat veel nieuwe cliënten door bestaande cliënten worden geïntroduceerd.
Voorlichting
Staalbankiers is een pionier in de financiële sector als het gaat om het bij elkaar brengen van investeerders die rechtstreeks willen investeren in onroerend goed via de zogeheten woningmaatschappen. "Het is een van de innovatieve oplossingen van de bank, waar onze cliënten al meer dan twintig jaar erg enthousiast over zijn", merkt Peter de Ruijter op. "Hoewel de huidige omstandigheden niet ideaal zijn, willen we een goed en blijvend rendement creëren."
"Onze onafhankelijke positie blijft bij dit alles recht overeind staan. Natuurlijk is een cliënt vrij in de samenstelling van zijn beleggingsportefeuille, waarin hij de door hem gewenste investeringen kan opnemen. Maar het is onze plicht hem op dat punt goed te informeren over de risico's die aan zijn keuze kleven. In dat kader levert Staalbankiers financiële voorlichting. Dat gaat via de ontmoetingen tussen bankier en cliënt en informatieavonden voor grotere groepen (toekomstige) cliënten." De band tussen Staalbankiers en zijn cliënten krijgt met social events, zoals golftoernooien en bezoeken aan kunstexposities, extra verdieping.
Honderd procent sound
"Cliëntbeheer combineren we met aandacht voor maatschappelijk verantwoord vermogensbeheer. Hiervoor is in het bijzonder veel belangstelling bij de stichtingen en charitatieve instellingen die wij tot onze clientèle mogen rekenen. Bij deze vorm van vermogensbeheer kiest de cliënt in welke industrieën of categorieën hij niet wil beleggen, bijvoorbeeld in de wapenindustrie of tabaksindustrie."
Staalbankiers maakt hierbij gebruik van Dutch Sustainability Research. "Dit instituut screent beleggingsportefeuilles van onze cliënten op de duurzaamheidscriteria die door de cliënt zijn opgegeven. Het blijkt dat de rendementen van vermogensbeheer met aandacht voor maatschappelijk verantwoorde beleggingen niet uit de pas lopen."
Behalve maatschappelijk verantwoord beleggen is ook voor de stichtingen en charitatieve instellingen de relatie met de bankier van groot belang. "Er zijn veel instellingen die over aanzienlijk vermogen beschikken, maar onvoldoende experts in huis hebben voor professioneel beheer. Staalbankiers helpt deze instellingen onder meer met het concipiëren van beleggingsstatuten, met beleggingsadvies en maatschappelijk verantwoord portefeuillebeheer. Ook in dit geval zitten we dicht tegen de cliënt aan."
Staalbankiers is een volledige dochtermaatschappij van de Achmea-groep. Het bankbedrijf is kerngezond en heeft niet te lijden onder ongezonde afschrijvingen. Peter de Ruijter: "De moedermaatschappij respecteert de onafhankelijke positie die Staalbankiers inneemt. Dat betekent: korte lijnen, snelle besluiten, toegewijde medewerkers, een individuele en proactieve benadering en een voortreffelijke dienstverlening."
Staalbankiers
Lange Houtstraat 8, 2511 CW Den Haag
Postbus 327, 2501 CH Den Haag
Telefoon: (070) 310 17 55
Fax: (070) 310 17 77
E-mail: [email protected]
www.staalbankiers.nl