Schretlen blijft zichzelf vernieuwen
In de honderdjarige historie van Schretlen & Co heeft de vermogensbank zich door sterk ondernemerschap ontwikkeld tot een complete vermogensmanager. Vorig jaar werd Schretlen door privatebankingklanten nog gekozen tot beste private bank. "We willen de beste zijn en blijven", aldus directievoorzitter Gerbert Mos van Schretlen & Co.
Een van de pijlers onder het succes van de bank is de onafhankelijkheid in de keuze van beleggingen. Schretlen heeft geen eigen beleggingsfondsen, maar kiest uit de beste beleggingsmogelijkheden van andere banken. "Wij kunnen in de portefeuilles opnemen wat het beste is voor de cliënt", zegt Mos. "Het wordt als positief ervaren dat we niet gebonden zijn aan huisfondsen. Het biedt ons de mogelijkheid om steeds de beste beleggingsproducten te vinden die op de markt beschikbaar zijn. Zo waren we bijvoorbeeld een van de eersten die maatwerkgarantieproducten in de portefeuilles adviseerden."
Zekerheid
De dienstverlening van Schretlen spreekt een brede groep vermogende particulieren en instellingen aan. Volgens Mos zit dat in de mentaliteit van de bank: "Bij ons hoeven cliënten zich niet anders voor te doen dan ze zijn. De kern van onze dienstverlening is vermogensbeheer en advies, maar we bieden ook vermogensplanning aan en, indien gewenst, vermogenszorg. Dan regelen we de administratieve afhandeling van de nalatenschap. Vermogende particulieren mogen er bij Schretlen op rekenen dat hun portefeuille is opgebouwd in lijn met hun financiële doelstellingen. We bieden ook dienstverlening aan voor de kinderen en kleinkinderen van onze cliënten. En we kijken daarnaast naar de nalatenschapsplanning. Op basis van alle wensen en de persoonlijke situatie maken we een goed doortimmerd plan. Dit financiële plan geeft een beter inzicht in de mogelijke scenario's. We hebben hiervoor een team van de beste vermogensplanners klaarstaan. Zij maken een compleet vermogensplan en als de cliënt dan heeft gekozen voor een bepaald scenario, wordt vervolgens een beleggingsportefeuille op maat vastgesteld. Dat biedt zekerheid."
Toegevoegde waarde
De focus op vermogensmanagement maakt Schretlen sterk. "Onze drive is de allerbeste dienstverlening op het gebied van vermogensbeheer te leveren. De rest van de financiële diensten, zoals hypotheken of betalingsverkeer, laten we graag over aan de lokale Rabobanken. Doordat we onderdeel zijn van de Rabobank-groep werken we ook veel samen met lokale Rabobanken. Die samenwerking versterkt beide partijen. De Rabobank is van oudsher goed vertegenwoordigd in het mkb en dat heeft ervoor gezorgd dat veel ondernemers via hun Rabobank bij ons terechtkwamen. Zo weten we precies wat ondernemers zoeken. De dga die behoefte heeft aan vermogensbeheer vindt bij ons de specialisten die hij of zij nodig heeft. Veel van onze cliënten zijn succesvolle ondernemers in het mkb of hebben een eigen bedrijf gehad en verkocht. We zien ook dat we een belangrijke rol kunnen spelen als de ondernemer nog actief is in het bedrijf en op het punt staat zijn bedrijf te verkopen. Je krijgt dan als ondernemer met geheel nieuwe vraagstukken te maken. Wij nemen dan een stuk zorg uit handen op het gebied van vermogensbeheer."
Trends
Mos signaleert een aantal trends in private banking: "Allereerst willen cliënten steeds meer worden ontzorgd, maar we zien ook dat er steeds meer behoefte is aan duurzaam vermogensbeheer: institutionele beleggers nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en particuliere cliënten krijgen meer interesse in duurzaam vermogensbeheer. Daar spelen we op in met specifieke dienstverlening. De cliënt kan zelf aangeven wat belangrijk is en wij vertalen dit dan op maat naar duurzaam vermogensbeheer."
"Ook de soliditeit van de banken wordt steeds belangrijker, dat heeft natuurlijk ook te maken met de huidige kredietcrisis. Wat dat betreft verkeren wij in een luxe positie met de Rabobank als moederorganisatie."
Gerbert Mos denkt dat technologie steeds nadrukkelijker een stempel gaat drukken op Schretlen: "We ontwikkelen ons continu door met steeds betere systemen te gaan werken. Internet wordt voor onze cliënten belangrijker en ook toegankelijker. Vanzelfsprekend volgen cliënten hun portefeuille via internet, maar in de toekomst gaan we meer informatie leveren en aansluiting zoeken bij ons portefeuillemanagementsysteem. Onze website is recent vernieuwd en weer volledig up-to-date."
Verschil
Mos gelooft dat de mensen bij Schretlen uiteindelijk het verschil maken: "Als je een team hebt dat lekker in zijn vel zit, ziet de cliënt dat terug in de performance. We investeren veel in onze medewerkers en ons verwachtingspatroon is hooggespannen. We stimuleren medewerkers ook om verder te kijken dan het vak waarin ze uitblinken. Iedereen krijgt jaarlijks een budget om te besteden aan een goed doel waar hij of zij zelf bij betrokken is. En we dagen elkaar uit om bijzondere prestaties te leveren. Zo fietsen we bijvoorbeeld gezamenlijk naar de top van de Alpe d'Huez en lopen we de marathon van Berlijn. Dat doen we trouwens ook met cliënten, want die dagen we ook graag uit om te ontdekken dat rijkdom bij ons niet alleen met geld te maken heeft. En verrijking veel meer betekent dan een groeiende bankrekening."
Schretlen & Co
Apollo House
Apollolaan 15, 1077 AB Amsterdam
Postbus 1869, 1000 BW Amsterdam
Telefoon: (020) 577 33 33
Fax: (020) 577 33 44
E-mail: [email protected]
www.schretlen.com