"Voortdurende innovatie is sleutel tot succes en rendement."
MPG Nederland, fullservicebureau voor communicatieadvies, wil zich op de markt onderscheiden met eigenzinnige, door technologie gedreven oplossingen. "Met onze decision support systems en dataminingapplicaties kunnen wij onze opdrachtgevers gedegen maatwerkoplossingen bieden, waardoor zij het maximale
rendement uit hun media-euro halen", zegt Martin Wink, CEO van MPG Nederland. "Deze tools zijn door Recma gewaardeerd met de hoogste status."
"In een behoorlijk concurrente markt voor traditionele mediabureaus is voortdurende innovatie de formule voor toekomstig succes en rendement. Dat is het onderscheid dat MPG Nederland wil maken", zegt Martin Wink, CEO van MPG Nederland. "Met standaardoplossingen redt een mediabureau het niet: de moderne mediamiddelenmix kenmerkt zich door fijnmazigheid en richt zich op kleinere doelgroepen dan voorheen. Daarvoor zijn de modernste systemen en technologieën nodig."
Media-adviesbureau MPG Nederland is onderdeel van Havas Media, dat op zijn beurt een divisie is van het Franse Havas, de vierde communicatiegroep in de wereld. De roots van MPG liggen in Spanje, waar het bedrijf zich bezighield met acquisitie en mediaplanning. In de loop van vijftien jaar heeft het bureau zich onder de vleugels van Havas ontwikkeld tot een multinational die in 110 landen aanwezig is.
Kwaliteitsimpuls
MPG Nederland anno 2007 staat voor communicatieadvies in brede zin en helpt adverteerders met de samenstelling van een betere mediamix. Het bureau is het afgelopen decennium behoorlijk gegroeid tot een omvang van 37 medewerkers, onder wie vier mediastrategen en dertien onlinemedewerkers.
MPG ontleent zijn bestaansrecht aan het eigen netwerk, aan tools zoals decision support systems en campagnemanagementsystemen, en aan ondersteuning van het hoofdkwartier van Havas, vooral op het gebied van databeheer en datamining. Wink: "Daarmee hebben we het innovatieve element te pakken. De systemen zijn state-of-the-art. Dat geeft MPG niet alleen een belangrijke voorsprong, maar ook een intense kwaliteitsimpuls."
Dat MPG Nederland is aangesloten bij Havas en Havas Media is dus niet zonder betekenis. "De kracht van het netwerk is, dat die zijn fundament vindt in technologie die beter is dan die van de standaardoplossingen in de markt. Wij integreren in ons marketingsysteem data uit de campagne met data van de klant. Op die manier leggen we bloot welke mediatypen tot een hogere of lagere response leiden. Hier constateer ik een toenemende verfijning van onze adviezen en een fijnmazige benadering van doelgroepen. Vervolgens kunnen we de kosteneffectiviteit per, bijvoorbeeld, brochure meten. Kortom, optimalisatie."
"Anders gezegd: met de MPG-methodologie komen opdrachtgevers stapsgewijs tot de beste mediamix; de eerste stap is het optimaliseren van de mediamiddelenmix en de tweede is fulfillment van leads die we genereren door migratie van de database van de opdrachtgever. Uiteindelijk maken we de RoI-slag, de opdrachtgever investeert en wij leveren op."
Online en interactief
Na een korte aanloop heeft de onlinediscipline MediaContacts, dat zich richt op het gebruik van interactieve media, zich sinds 2000 binnen MPG verzelfstandigd. "MPG heeft interactieve media breed opgepakt, daar waar vijf jaar geleden nog conceptgedreven adviezen werden gegeven", zegt Björn Brouwer, Managing Director van MediaContacts. "We zitten interactief op de data; vanuit de data en kwalitatief onderzoek daarvan stellen we het advies richting opdrachtgever voortdurend bij. Daarmee kunnen we een antwoord formuleren op de vraag hoe het mediabudget moet worden verdeeld vanuit de noodzaak die media-euro zo effectief mogelijk te besteden. Eigenlijk is ons systeem zelflerend."
Inmiddels is MediaContacts in Nederland in de top vijf van onlineservicebureaus doorgedrongen. Björn Brouwer schrijft dat toe aan voortschrijdend inzicht bij de opdrachtgevers. "Zij blijken in toenemende mate open te staan voor de interactieve oplossingen die wij voorstellen en voor de technologie die wij toepassen in de vorm van een campagnemanagementsysteem, terwijl zij internet meer als een thematisch communicatiekanaal zien. Voorbeelden? Een search engine levert een automobielfabrikant de meeste proefritten op. Content-integratie op internet blijkt het meest bij te dragen aan loyaliteit. Ik wil maar zeggen dat de rol van online en interactief aan belang wint en prominenter in de mediamix aanwezig is."
Meer synergie
Opdrachtgevers van MPG zijn multinationals die hun activiteiten ook in Nederland willen uitrollen. Spaanse, Portugese en Franse bedrijven, waaronder een grote automobielfabrikant, hebben via Havas de weg naar MPG weten te vinden. "MPG is gespecialiseerd in het behandelen van opdrachtgevers uit het buitenland en onderhoudt met hen langdurige relaties. Daarin volgen we vaststaande visies en vaste procedures die voor alle afzetlanden van de opdrachtgever gelden", weet Martin Wink. Dat neemt niet weg dat MPG ook tal van lokaal opererende bedrijven tot zijn klantenkring mag rekenen. "MPG is nu eenmaal een fullservicebureau met een groot inkoopvolume dat het hele spectrum beslaat: van het begin van de communicatieproblematiek, mediaplanning tot en met de afrekening."
Binnen MPG Nederland heeft Wink meer efficiency gerealiseerd door van een tamelijk geïsoleerde locatie naar de creatieve zusterbedrijven EuroSCG en het awardwinnende Euro4D te verhuizen. "Door de fysiek kortere lijnen bereiken we meer synergie en kunnen we meer doen voor de gecombineerde klant", aldus Wink. "Bovendien hebben we alle disciplines in de keten bij elkaar in één ruimte gegroepeerd, ook al in het belang van de opdrachtgever. Tegelijk met deze efficiencyslag hebben we een dedicated sponsoringafdeling opgezet."
Er zijn vijf internationale communicatieketens à la Havas Media. De internationale koek is min of meer verdeeld, de spelers zijn al lang op de markt actief, maar MPG groeit het snelst.