Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Mercuri Urval

"Wat is de meerwaarde als je medewerkers uiteindelijk beter zijn dan die van de concurrent?"

Hoe kunt u als ondernemer uw organisatie vleugels geven? Door uw bedrijf eens onder de loep te leggen en uzelf de juiste vragen te stellen. Door medewerkers gedegen te werven, te selecteren en te helpen bij hun ontwikkeling. Kortom, door eens te praten met Mercuri Urval. Wij gingen op bezoek bij Wilma Buis, Algemeen Directeur.

"Klanten komen bij ons binnen omdat ze ons kennen als bureau voor werving en selectie, maar eigenlijk is dat maar een deel van het verhaal. Wij werken aan de versterking van organisaties. En daar komt heel veel bij kijken. Want je kunt je organisatie pas versterken en voorbereiden op de toekomst als je weet wat je
nú in huis hebt, en wat je voor de toekomst nodig hebt."
Gevraagd naar de meerwaarde van die aanpak, aarzelt Buis geen moment: "Wat is de meerwaarde als jij weet waar de toekomstige leiders binnen jouw organisatie zitten? Wat is de meerwaarde als jij talent kunt behouden? Wat is de meerwaarde als jouw verkoopteam mee groeit met de veranderende markt? Wat is de meerwaarde van medewerkers waar je meer aan kunt delegeren, zodat je zelf de tijd krijgt om te anticiperen? De mensen in je organisatie leveren het resultaat. Dus wat is de meerwaarde als jouw medewerkers uiteindelijk beter in hun werk zijn dan die van de concurrent?"

Werken aan de opbouw van kwaliteiten
Versterking van een organisatie vraagt een gerichte aanpak. "Onze consultants maken altijd eerst een analyse van de behoeften van onze klant. Of het nu gaat om een enkele wervings- en selectieopdracht of om een grootschalig project voor bijvoorbeeld leiderschapsontwikkeling of de integratie van twee gefuseerde bedrijven. Soms kan het heel waardevol zijn om een uitgebreide audit te doen van de aanwezige en gewenste capaciteiten, een ‘capability review'. Wij hebben daar specialisten voor. Je brengt in kaart welke kwaliteiten in huis zijn en waar die zitten. Dat is waar je staat. Vervolgens breng je samen in kaart waar je over vijf jaar wil staan, en maak je een stappenplan om dat te realiseren. Rekening houdend met wat er kán, natuurlijk. Want sommige dingen kunnen niet."

"Wat er niet kan? Mensen ontwikkelen, bijvoorbeeld. Mensen ontwikkelen alleen zichzelf. Daarom bieden wij begeleiding om die ontwikkeling te versnellen. Zoals businesscoaching, een combinatie van coaching en ontwikkeling, gericht op het resultaat in de functie. Ook de leidinggevende wordt daarbij betrokken. Zodat de medewerker daadwerkelijk aan de slag kan met de dingen die hij heeft bedacht."
"Een ander voorbeeld is teamontwikkeling. Dan kijk je naar ieders sterke en zwakke kanten, en naar de rol van iedereen in het team. Vullen de mensen elkaar aan, maken ze gebruik van elkaars talenten? Maar ook: hebben ze hetzelfde beeld van de toekomst, van de doelstellingen van de organisatie? Zo'n traject geeft een goede basis om samen verder naar een resultaat toe te
werken."

Zelf scherp blijven
"Als je precies weet wat je nodig hebt, kun je overgaan tot werving, en vervolgens tot selectie. Bij ons twee verschillende specialismen. De huidige arbeidsmarkt en de vele nieuwe wervingskanalen vereisen echte wervingsexpertise. Onze recruiters en
researchers maken altijd een wervingsplan op maat. Wat maakt een specifieke werkgever en functie aantrekkelijk, wat zijn pull-factoren, waar zitten je kandidaten, hoe bereik je die en hoe krijg je ze aan tafel? Zodra de werving goed verloopt, kunnen de consultants die ook de aanvankelijke baan- en organisatieanalyse hebben gemaakt, beginnen met selecteren. Zij kennen de organisatie en de cultuur goed, zijn gesprekspartner van het management en weten welk gedrag in de functie nodig is."
De gesprekken met voorgeselecteerde kandidaten worden door de consultant gevoerd, in aanwezigheid van de klant. Consultant en klant maken samen een selectie. Geselecteerde kandidaten krijgen een uitgebreid assessment, vragenlijsten, een diepte-interview en heldere feedback. Dan wordt beoordeeld welke kandidaten het best passen bij de plannen van het bedrijf. Buis legt uit: "Het verleden van iemand geeft wel informatie, maar het gaat er juist om hoe de kandidaat zich straks in de nieuwe omgeving zal gedragen. Op basis van het assessment kunnen wij de klant helder adviseren over het al of niet in dienst nemen. Bovendien bespreken we hoe deze persoon, met het oog op de informatie die we hebben, zo effectief mogelijk kan worden ingewerkt. We blijven de resultaten volgen, en evalueren ze na een klein jaar met de opdrachtgever."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Buis vindt overigens dat het assessment ook voor de sollicitant van waarde moet zijn, ook als die niet wordt aangenomen. Daarom wordt continu anoniem geënquêteerd onder degenen die een assessment hebben doorlopen, om te zien hoe zij die waarde ervaren. "Zo blijven we zelf scherp."Ook klanten wordt regelmatig gevraagd naar hun bevindingen. Bij onafhankelijk klanttevredenheidsonderzoek onder ruim tweehonderd klanten, uitgevoerd door Blauw Research, kreeg Mercuri Urval de ongekend hoge score van 95% toegekend.
Buis is daar natuurlijk trots op. Maar er is meer dat haar voldoening geeft. "Wat ik bijzonder vind, is dat je mensen ‘over de heuvel' kunt laten kijken, ze nieuwe mogelijkheden voor zichzelf kunt laten zien. Dat je organisaties écht sterker kunt maken. Intern merk ik het trouwens ook. De betrokkenheid van onze eigen consultants geeft mij altijd heel veel energie."