Joh. Enschedé: van oudsher ijzersterk
Naam en faam van drukkerij Koninklijke Joh. Enschedé staan buiten kijf. Men hoeft niet te vragen wie bankbiljetten, postzegels, jaarverslagen en catalogi beter kan drukken dan Joh. Enschedé. Maar met de digitale media, die een hoge vlucht hebben genomen, houdt de organisatie zich ook bezig.
Koninklijke Joh. Enschedé is van oorsprong gevestigd te Haarlem. Voor zijn software-ontwikkelingsactiviteiten heeft het een apart kantoor ingericht te Amsterdam: Joh. Enschedé IT en Consultancy, kortweg JE IT & C. Deze tak opent najaar 2008 tevens een kantoor in Brussel.
Arie Piet, algemeen directeur, vertelt: "Wij zijn actief op drie gebieden: het eerste is Security Print, als drukker van het Nederlandse deel van de eurobiljetten, postzegels voor zestig landen, vervoersabonnementen, parkeervergunningen en zo meer.
Onze tweede tak is Commercial Print: jaarverslagen, brochures en catalogi voor vaak institutionele klanten, zoals universiteiten, overheidsinstellingen en de financiële dienstverlening, die belang hechten aan de kwaliteit van het werk waar wij van oudsher voor staan. Ons meer dan drie eeuwen bestaande bedrijf werd zelfs in 1766 bezocht door de kleine Wolfgang Amadeus Mozart en zijn vader, voor wie wij een muziekboek drukten! Media is onze derde tak, een spin-off van Commercial Print.
Klanten willen niet alleen in print, maar ook digitaal uitstekende kwaliteit. Bovendien wil men niet alleen digitaal kunnen printen, maar ook digitale informatie verwerken. Dus moet je die gegevens geschikt maken om te publiceren op het web."
JEA PLUS2
Michel Vastenhout, directeur van JE IT & C, zoomt in: "De commerciële activiteiten van onze tak Media met zes consultants, zit bij JE IT & C aan het John M. Keynesplein en de hele operatie met totaal 25 man aan de Donauweg te Amsterdam. Wij ontwikkelen ons op twee sporen en hebben een raakvlak met grafische producties. Wij hebben een pakket ontwikkeld met de naam JEA PLUS2, dat fungeert als communicatie- en publicatieplatform en volledig via internet kan worden afgenomen als dienst. Ofwel Software as a Service (SaaS). Het gaat om internetoplossingen waarmee men allerlei communicatieve uitingen kan genereren en opmaken. Van een gewone brochure tot een zeer complex jaarverslag, compleet met grafieken en tabellen. Het is een SelfService Publishing Portal in de breedste zin van het woord. Doordat men zo met twintig man tegelijk aan het jaarverslag kan werken, is het heel efficiënt. Dit zorgt er ook voor dat er in principe geen DTP'ers meer nodig zijn. Het pakket herbergt namelijk de complete huisstijl. Deze SaaS kan door onze gebruikers worden afgenomen binnen een licentie."
Visueel aantrekkelijk
Vastenhout vervolgt: "Wij zijn hiermee gestart rond 2000. Joh. Enschedé heeft toen zijn visie aangepast op wat internet zou kunnen betekenen voor de grafische relaties. Via het ontwikkelen van websites kwamen wij tot de conclusie dat onze kennis van de grafische industrie bij digitaal publiceren een zeer welkome aanvulling was.
Wij hebben daarvoor het JEA PLUS2-pakket ontwikkeld én software die op internet gebruikt wordt. Natuurlijk zijn wij van oudsher heel sterk in het visueel aantrekkelijk opleveren van applicaties."
Piet vult aan: "Waar veel bedrijven zich op de technologie hebben gestort, kijken wij veel meer naar de eindgebruiker. Wij kunnen op bestaande systemen nieuwe presentatielagen maken, waardoor grote hoeveelheden data visueel aantrekkelijk zijn. Hiermee profileren wij ons en hebben wij ons echt bewezen. Met prachtige cases."
Contestwinnaar
Een voorbeeld: in 2007 won JE IT & C de Adobe Solutions Excellence Contest voor Financial Service Institutes tijdens het Adobe MAX 2007 Partner Summit met de case van Woonnet Rijnmond. In nauwe samenwerking met onlinepartner Ehio Media ontwikkelde en bouwde JE IT&C een website voor Woonnet Rijnmond (WNR), www.woonnet-rijnmond.nl, op basis van onder meer Adobe Flex-technologie in combinatie met gegevens van Google Earth. Hierdoor kunnen vraag en aanbod van woningen in de regio beter op elkaar worden afgestemd.
Vastenhout: "Van de tien verwachte woninginschrijvers kwam voorheen de helft niet opdagen. Ons doel was middels deze website zo veel informatie te leveren, dat de keuze bewuster wordt en waardoor het aantal keuzes beperkt is tot drie. Hierdoor is het aantal no-shows teruggedrongen, alsmede de weigeringen van reacties op woningen en dat levert een grote besparing op."
Piet: "Met Web 2.0, waar het hier om gaat, zie je onmiddellijk het effect van je acties terug op het net. Je hoeft niet steeds nieuwe vensters te openen."
Vastenhout: "Het is een hele rijke manier om tot de juiste keuze te kunnen komen op deze website. Let wel, genoemde site heeft vijf miljoen hits per maand, verwerkt jaarlijks 800.000 reacties en is 24 uur per dag in de lucht."
Een andere case betreft BAS, het Bezoekers Aanspreekpunt Schiphol, ofwel www.bezoekbas.nl. Dit informatiepunt van Schiphol voor meldingen over het gebruik van de Luchthaven Schiphol, zoals geluidshinder of stankoverlast, registreert 1,2 miljoen meldingen per jaar. Het gaat hier ook om een Rich-Internet Applicatie. JE IT & C bouwde de visueel aantrekkelijke site, alsmede de achterkant waar de meldingen worden verwerkt. Ook DigiRepro, het publicatieplatform van de Nederlandsche Bank, is van de signatuur van JE IT & C. Piet concludeert eenvoudigweg: "Wij geloven in het hybride product. En … deze ontwikkeling is even revolutionair als de uitvinding van de drukpers."
Joh. Enschedé IT & Consultancy
John M. Keynesplein 10, 1066 EP Amsterdam
Postbus 59386, 1040 KJ Amsterdam
Telefoon: (020) 753 35 00
Fax: (020) 753 35 01
E-mail: [email protected]
www.je-itc.com