Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial: Electrabel Nederland

‘Electrabel, dynamiek in energie'

Electrabel, de grootste energieproducent van Nederland en onderdeel van het Franse SUEZ, een belangrijke wereldspeler op het gebied van energie, watervoorziening en afvalverwerking, is meer dan een doorsneewerkgever. Het concern timmert hard aan de weg om dit uit te dragen.

Wereldwijd staan er ruim honderzestigduizend mensen op de loonlijst en heeft SUEZ een omzet van meer dan honderdveertig miljard euro. Maar als je een willekeurig persoon vraagt om te vertellen wat voor een bedrijf Electrabel is, dan is de kans groot dat men het antwoord schuldig blijft. "Hier moet dus verandering in komen", stelt Wim Kollmer, Director HR van Electrabel in Nederland. "Mensen moeten weten wat we doen en dat Electrabel een geweldige werkgever is."

Essentieel product

Eerst even over het bedrijf. Electrabel produceert en levert in Nederland energie: stroom en gas. Aan de grootzakelijke markt, het midden- en kleinbedrijf en sinds enkele jaren ook aan de consument. Kollmer legt uit dat voor de werknemers Electrabel meer dan een doorsneewerkgever is: "Bij ons beseft iedereen dat wij iets essentieels maken. Zonder stroom en gas kun je immers niets. Als het er niet is, staat Nederland stil. We maken en leveren dus iets waar je niet zonder kunt, wat er altijd moet zijn en waar mensen eigenlijk niet over na willen denken."

Dynamisch

Hij vervolgt: "We hebben als bedrijf een grote maatschappelijke relevantie. Er zijn allerlei factoren die van invloed zijn op wat wij doen. Het milieu, de politiek, de prijzen, de liberalisering van de markt en ga zo maar door. Bovendien heeft iedereen er een mening over, en niet altijd even positief. Vertel maar eens op een verjaardagsfeestje dat je voor een energieproducent werkt en dat Electrabel buiten Nederland ook kerncentrales heeft. In negen van de tien gevallen heb je dan voldoende gespreksstof voor de hele avond!

Bovendien opereren we in een bijzonder dynamische markt. De industrie beweegt heel snel. De markt is er weliswaar altijd, maar als je ons vergelijkt met een transportbedrijf dat iedere dag op Rome rijdt, dan kun je stellen dat bij ons de route continu verandert. De GPS moet constant worden aangepast", aldus de Electrabel-directeur. 

Die dynamiek uit zich ook in de groei van het concern. Zo nam het aantal personeelsleden in 2007 toe met twintig procent en ziet het ernaar uit dat de groei zich dit jaar onverminderd voortzet. Momenteel telt Electrabel in Nederland circa twaalfhonderd werknemers. "Maar we hebben ook te maken met twee nieuwe productielocaties die in 2010 – 2012 in bedrijf komen. Daarnaast zetten we in op groei in de consumentenmarkt. Dat zorgt voor een behoefte aan mensen. En dat nog los van de vervanging van werknemers omdat ze met pensioen gaan."

Carrière

De mensen die bij Electrabel aan de slag gaan, komen, volgens Wim Kollmer, terecht in een bijzondere organisatie. Hij legt uit waarom. "Om te beginnen staat van tevoren al vast dat je binnenkomt op een functie die je niet tot je pensioen zult bezetten. Wij bieden onze mensen alle kansen om te groeien en om zich te ontplooien. Dat hoeft overigens niet altijd in een steeds hogere functie, want mensen kunnen zich ook in de breedte ontwikkelen.

Maar, een dergelijke dynamiek moet je natuurlijk wel liggen. Bovendien zijn er ook internationale carrièrekansen. Dat zal niet iedereen ambiëren natuurlijk, maar de kansen zijn er wel."

De bedrijfscultuur schetst de Electrabel HR-directeur als zeer open. "Alles kan hier besproken worden en er vindt altijd daadwerkelijk terugkoppeling plaats. Ook als je, bijvoorbeeld via ons intranet, vragen stelt aan directieleden. Bijna niets is te gek. Dat komt omdat wij liever hebben dat mensen open en eerlijk zijn of hun grieven uiten, dan dat er rondom de koffieautomaat gesprekken worden gevoerd over wat er allemaal mis is. Maar, daar moet je wel tegen kunnen. Want die openheid en duidelijkheid gelden ook vanuit het management richting de medewerkers.

Dat heeft alles te maken met de waarden en normen die we hanteren. We verwachten van iedereen die hier werkt dat men open en eerlijk is, dat je nakomt wat je belooft en dat je alles en iedereen met respect benadert. Dit is de basis van onze bedrijfscultuur."

Stappen Maken

De komende tijd gaat Electrabel vooral werken aan vergroting van de naamsbekendheid. Een onderdeel van dat offensief waren de festiviteiten rondom de laatste nieuwjaarsnacht in Rotterdam; de eerste editie van het nationale oud & nieuw-evenement, waarvan Electrabel hoofdsponsor was.

Kollmer gaat verder: "We gaan dit jaar ook de Vierdaagse van Nijmegen sponsoren en alle avondvierdaagsen. De betrokkenheid van Electrabel bij het grootste wandelevenement ter wereld maakt deel uit van een nieuw concept op het gebied van sportsponsoring, dat Electrabel de komende jaren onder de naam Stappen Maken zal uitbouwen.

Electrabel heeft voor Stappen Maken gekozen, omdat dit goed aansluit bij wat wij zowel commercieel als in maatschappelijke zin willen uitstralen. Bovendien biedt deze vorm van sportsponsoring veel meer bewegingsvrijheid dan de bestaande concepten binnen de grote kijksporten.

Wij gaan Stappen Maken dan ook praktisch uitwerken in zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. Daarnaast wordt het concept gebruikt als instrument om Electrabel als werkgever en als maatschappelijk verantwoord opererende onderneming te profileren. En dat is typisch Electrabel. Breed opereren en dingen tot stand brengen. Kortom, dynamiek in energie."

Electrabel Nederland

Dr. Stolteweg 92, 8025 AZ Zwolle

Postbus 10087, 8000 GB Zwolle

Telefoon: (088) 769 29 00

Fax: (088) 769 29 06

E-mail: [email protected]

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

www.electrabel.nl