Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Dutch

Samenwerken aan blijvend beter resultaat Intensieve samenwerking met het oog op betere bedrijfsvoering. In het kort is dat de belofte van dutch aan opdrachtgevers. Rashid Azimullah vertelt over de achterliggende filosofie en licht samen met Jan Kleberg van Achmea Vitale

"Het werk van topmanagers is de afgelopen tien jaar drastisch veranderd", zegt Rashid Azimullah, managing partner bij dutch. "Directieleden besteden tegenwoordig grofweg zeventig procent van hun tijd aan het bijwonen van vergaderingen en andere bijeenkomsten. Zo resteert slechts dertig procent voor de dossiers – marketing, sales, operatie, HR, financiën – waar zij verantwoordelijk voor zijn. Eerder lag de verhouding andersom." Oorzaak van de verschuiving is onder meer dat managers steeds meer in een glazen huis werken. Gevolg is dat alle lucht uit de agenda is geperst en managers onvoldoende toekomen aan hun kerntaken.

Jan Kleberg is commercieel directeur bij Achmea Vitale, de arbodienst van Achmea, dat bij diverse projecten intensief samenwerkt met dutch. Hij herkent het beeld dat Azimullah schetst. "Lucht in de agenda is een utopie. De omgeving waarin organisaties als de onze opereren is zeer hectisch. Je moet sneller inspelen op veranderingen. Het competitieve speelveld dwingt ertoe eerder besluiten te nemen en die vervolgens snel uit te voeren. Om dat waar te maken, is het nodig om zo nu en dan op consultants te steunen."

In de filosofie van dutch bewijzen consultants hun waarde zodra ze het management van de opdrachtgever echt kunnen ontlasten. Azimullah: "Je moet je kunnen verplaatsen in de rol die een topmanager heeft en kunnen opereren als copiloot. We beperken ons niet tot de rol van luchtverkeersleider die de juiste vliegroute uitstippelt, maar zorgen ook dat de organisatie haar bestemming bereikt. Anders gezegd: we slaan de brug tussen advies en implementatie. Als copiloot voelen we ons net zo verantwoordelijk voor het eindresultaat als de opdrachtgever zelf." Het uitbrengen van alleen advies is voor Azimullah te vrijblijvend, omdat de opdrachtgever dan alsnog moet bepalen hoe de uitvoering plaatsvindt en daar zelf op moet toezien. Dutch kiest dus voor intensieve samenwerking met als doel de bedrijfsvoering van opdrachtgevers te verbeteren. Building Better Business, zo luidt de achterliggende filosofie.

Ondernemerschap

Dutch helpt organisaties ook te ondernemen, vervolgt Azimullah. "We willen het ondernemerschap terugbrengen in de bestuurskamer. Veel managers zit dit wel in het bloed, maar overvolle agenda's en almaar meer regels kunnen dit doodslaan. Je krijgt dan bestuurders die op de winkel passen, terwijl de dynamische markt juist schreeuwt om nieuwe producten en diensten."

Kleberg herkent de noodzaak van ondernemerschap in de huidige dynamische omstandigheden. Voor hem impliceert dit vernieuwing, verbetering en kostenbewustzijn met in het achterhoofd dat alle inspanningen ten gunste moeten komen van de klant. Net als Azimullah ziet hij dat het in de praktijk heel moeilijk kan zijn om ondernemerschap gestalte te geven. Naast de genoemde redenen komt daar voor hem nadrukkelijk bij dat verandering weerstand oproept. "Mensen houden in de regel niet van de onzekerheid die inherent is aan veranderingen. Een externe partij als dutch is van grote waarde om de weg naar vernieuwing te effenen en veranderingen sneller te realiseren."

Als voorbeeld noemt Kleberg de implementatie van nieuwe, op vitaliteit gerichte diensten waarmee werknemers van klanten zelf aan de slag kunnen met hun gezondheid en vitaliteit. "We hebben dit project in de zomer van 2008 gerealiseerd. We startten in juni en konden het in september aan klanten aanbieden. Normaal gesproken neemt zo'n project ruim een jaar in beslag."

Versnellen

Een andere duidelijke illustratie van de meerwaarde van dutch is de totstandkoming van één Achmea-loket voor zorg, werk en inkomen. Werkgevers hadden eerder te maken met meerdere aanspreekpunten bij de zorgverzekeraar en bij de inkomensverzekeraar met arbodienst. Kleberg: "Het terugbrengen tot één loket is lastig binnen één organisatie." Bij dutch was die taak in goede handen. "We konden terugvallen op professionals die ons businessmodel begrijpen, weten hoe complex de organisatie in elkaar steekt en die zich bovendien willen verbinden aan het eindresultaat. Ik kijk met een gevoel van trots naar het resultaat, omdat we met dit aanbod voor onze klanten echt verschil kunnen maken."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Net als bij de op vitaliteit gerichte diensten verliep het proces mede dankzij de inbreng van Azimullah en zijn collega's sneller. Essentieel bij de aanpak van dutch is het creëren van betrokkenheid, bijvoorbeeld door mensen uit alle lagen van de organisatie bij elkaar te brengen. "Dat maakt energie los en zo bereik je sneller resultaat", aldus Azimullah. "Uiteindelijk draait het er immers om dat we onze klanten helpen hun bedrijfsvoering te verbeteren."