Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Canon Nederland

Canon vervult voortrekkersrol dankzij grondfilosofie Kyosei

Als er één bedrijf is dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hoog in het vaandel heeft staan, dan is het Canon wel. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan de bedrijfsfilosofie Kyosei, wat zoveel betekent als ‘samenleven en samenwerken voor het algemeen belang'.

Martin Trampe, directeur van Canon Nederland: "Kyosei gaat verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is in 1986 ontwikkeld en ingevoerd door de vroegere president-commissaris van Canon, Ryuzaburo Kaku. Hij wilde met het succes van zijn concern bijdragen aan de maatschappij én de natuur. Dit heeft zich in de loop der jaren verder ontwikkeld en ik kan nu rustig stellen dat wij hierin vooroplopen. Canon doet in vergelijking met andere bedrijven heel veel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. We vinden het ook normaal dat we dit doen, juist omdat het een integraal onderdeel is van onze concernfilosofie."
Bij Kyosei gaat het erom dat er een aantal basisregels is vastgelegd, zoals begrip voor culturele diversiteit, actieve deelname in
de lokale maatschappij, support voor culturele en humanitaire activiteit, en medewerkers
stimuleren om hun bijdrage aan de maatschappij te leveren. Iedere medewerker van Canon krijgt bijvoorbeeld een dag per jaar betaald verlof om vrijwilligerswerk te doen.

Digitaal dashboard
Trampe vervolgt: "We hebben respect voor het milieu. Canon ondersteunt en neemt deel aan allerlei milieuactiviteiten in Nederland, we hebben technologische oplossingen die het milieu ontlasten en bovendien verplichten
we ons om milieuvriendelijker te werken."
Een sprekend voorbeeld van dit laatste is
het leaseautobeleid van Canon Nederland. Brandstof slurpende, CO2 uitbrakende auto's zijn uit den boze. Sterker nog,
niemand mag een leaseauto nemen die meer dan 180 gram CO2 per kilometer uitstoot. Trampe: "Dat geldt voor iedereen, ook voor mij. We hebben ook een ‘Digitaal dashboard', waarmee iedere leaserijder op ieder moment het verbruik, de bandenslijtage, de schades, de bekeuringen en ga zo maar door kan aflezen. En er is een link naar een webpagina over zuinig rijden. Indien nodig geven we onze
rijders zelfs een cursus zuinig rijden."
Trampe vervolgt: "We doen dit in eerste instantie natuurlijk omdat het goed is voor het milieu. Maar het is ook goed voor het bedrijf. Want minder CO2 uitstoten houdt direct verband met het brandstofverbruik. Hoe minder brandstof een auto verbruikt, hoe minder CO2 deze uitstoot en hoe goedkoper het dus is voor het bedrijf. Zo staat MVO in meerdere opzichten gelijk aan gezond zakendoen."

Milieuvisie
De milieuvisie van Canon is bijzonder helder: in 2010 moet de CO2-uitstoot van het concern ten opzichte van de nettoverkoop met een
factor twee zijn verbeterd ten opzichte van het referentiejaar 2000. Bovendien moet de CO2-uitstoot als gevolg van zakelijk reizen, verwarming, elektriciteitsverbruik, afval en papierverbruik sterk worden verlaagd.
"We geloven sterk dat onze eigen technologie hierbij behulpzaam kan zijn", stelt Trampe. "Zo hebben we oplossingen die ervoor zorgen dat er minder nodeloos wordt geprint. Onze printers drukken tweezijdig af, maar we
hebben ook zoiets als printing on demand. Klinkt ingewikkeld, maar de uitwerking is heel eenvoudig: de printopdracht gaat pas in
werking als de opdrachtgever erbij staat. Want hoe vaak gebeurt het niet dat je een printopdracht geeft en dat, terwijl de printer z'n werk doet, andere zaken je aandacht vragen? Later ben je vergeten dat je al hebt geprint of iemand heeft het stapeltje van de printer gehaald, dus print je de boel nog maar eens uit. Met onze oplossing is dit verleden tijd. De printer drukt de opdracht pas af als je jezelf ter plekke bij de printer identificeert met een code of een pasje."
Hij vervolgt: "Bovendien besteden we veel aandacht aan vermindering van het energieverbruik van onze apparatuur. Bij een multifunctionele printer wordt 95 procent van de energie verbruikt in de stand-bystand. Daar hebben we iets op bedacht. Deze oplossing scheelt zeshonderd watt per printer. Let wel, een gemiddelde magnetron verbruikt evenveel energie! Een bedrijf met meerdere multifunctionals kan hiermee dus aanzienlijke besparingen bereiken."
Alle nieuwe machines van Canon verbruiken minder energie dan hun voorgangers. Dit geldt voor de inkjetprinters, maar ook voor de digitale camera's en fotoprinters. De percentages liegen er niet om: de energiebesparing loopt op tot bijna negentig procent!

ISO 14001
Het Europese hoofdkantoor van Canon en het merendeel van de nationale organisaties is sinds eind 2006 ISO-14001-gecertificeerd. Dit betekent dat de organisatie regelmatig wordt getoetst op milieumanagement, waarbij iedere medewerker aan bod kan komen. Trampe: "Alle medewerkers kennen hun rol in het groene beleid van Canon. We hebben ook jaarlijkse trainingen over de belangrijkste aspecten van het milieubeleid. Daarnaast
sturen we regelmatig een nieuwsbrief naar alle medewerkers, waarin we de stand van zaken geven van het water-, gas- en elektriciteitsverbruik. Hiermee maken we iedereen bewust van het belang van actief deelnemen."
Trampe sluit af: "Door printing on demand
en dubbelzijdig printen kan een gemiddeld kantoor met vierhonderd personen bijna tweehonderd flessen toner minder gebruiken. Met deze hoeveelheid toner maak je genoeg printjes om veertig voetbalvelden te bedekken. Een organisatie die onze printstrategie invoert, kan tien tot dertig procent op de printkosten besparen. Voor een organisatie met bedrijfslasten van één miljoen euro
betekent dit een besparing van 15.000 euro! Alleen daarom al is milieubesparing goed zakendoen …"

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.